روسای دانشگاه های علوم پزشکی: مردم ناراضی اند، بودجه نداریم

یکشنبه, 21ام آبان, 1391
اندازه قلم متن


سلامت – افزایش میزان کسری بودجه در دانشگاه های علوم پزشکی، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید لوازم و تجهیزات پزشکی روسای دانشگاه های علوم پزشکی را به انتشار نامه ای سرگشاده وا داشت.

به گزارش خبرآنلاین، محمد حسین نجاتی: روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به صف منتقدان بی توجهی دولت در تخصیص اعتبارات مالی پیوستند. روسای دانشگاه های علوم پزشکی در نامه ای که نسخه ای از آن به خبرآنلاین ارسال شده، خطاب به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اصلاح روند تخصیص هزینه‌های دانشگاه‌ها و همچنین بازنگری در اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی را خواستار شدند.

افزایش میزان کسری بودجه در دانشگاه های علوم پزشکی، بی توجهی شرکت های بیمه گذار در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید لوازم و تجهیزات پزشکی و نارضایتی بیماران، کادر بیمارستان ها و احتمال افزایش اعتراضی های دانشجویی از موارد مهم اشاره شده در این نامه سرگشاده است.

دست تنگ روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در شرایطی است که در هفته جاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این نگرانی برای بسیاری از روسای دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد که نتوانند حقوق آبان ماه کارکنان خود را پرداخت کنند.

همچنین روسای دانشگاه های علوم پزشکی اوضاع نا بسامان بازار دارویی کشور مورد انتقاد قرارد داده اند و در نامه سرگشاده خود عنوان کرده اند: سختی تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها به علت عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی از سوی بیمارستان‌ها و همچنین عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید موارد فوق به صورت نقدی مشکلات متعددی را به ما تحمیل کرده است. این در حالی است که روز گذشته عضو کمیسین بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ذخابر دارویی کشور را تنها برای دو ماه کافی دانست.

کاهش ۱۴۶۹ میلیارد تومان اعتبارات عمومی دانشگاه ها

در نامه روسای ۴۸ دانشگاه‌ علوم پزشکی کشور خطاب به مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری آمده است:«خدمت به مردم در حوزه سلامت ودیعه‌ای الهی است که خداوند به مردان و زنانی بی‌ادعا و بی‌ریا در دورترین روستاها تا مراکز اصلی درمان تخصصی و فوق تخصصی عطا نموده است. تردیدی نیست که همگان می‌دانند حوزه سلامت جزو ارکان حاکمیت کشور و از ضروریات متقن و مولفه‌های اجتماعی موثر است؛ موضوع اصلی خدمت‌گذاری در این حوزه جان انسان‌ها می‌باشد و خدمتگذاران در این بخش بی‌هیچ مدعایی به وظیفه خطیر خود واقف هستند و در ارتقای سطح تندرستی جامعه گام برمی‌دارند؛ شاهد این ادعا رشد شاخص‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی و پژوهشی کشور است. تردیدی نیست که این موفقیت‌ها در پرتو حمایت‌های همه‌جانبه دولت خدمتگذار بوده است.»

در ادامه نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمده است:« با عنایت به اینکه هر ساله اعتبارات بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به صورت غیرواقعی و همراه با کسری مصوب گردیده است و در سال جاری نیز با توجه به تعیین سقف تخصیص ۱۲ ماهه، اعتبارات هزینه‌ای عمومی مصوب قانون بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی از مبلغ ۵۸۱۱۱ میلیارد ریال به ۴۳۴۲۰ میلیارد ریال کاهش یافته است و با توجه به اینکه کل اعتبار ۵۸۱۱۱ میلیارد ریالی بابت حقوق و مزایای ۳۸۵ هزار نفر از شاغلین و ۱۵۵ هزار نفر بازنشسته (حق عائله‌مندی، حق اولاد و عیدی) هزینه می‌گردد، کاهش ۱۴۶۹۱ میلیارد ریالی اعتبارات عمومی، دانشگاه‌های علوم پزشکی را در پرداخت‌های پرسنلی با چالش جدی مواجه می‌نماید. همچنین با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده دارو و ملزومات مصرفی پزشکی تا ۳۵۰ درصد افزایش یافته و تامین آنها به سختی صورت می‌گیرد. مزید بر موارد فوق شرکت‌های تامین کننده دارو و ملزومات پزشکی از فروش غیرنقدی خودداری می‌نمایند.»

نارضایتی مردم به دلیل دریافت خدمات با کیفیت پایین

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در ادامه نامه خود آورده‌اند:« تورم ناشی از تغییرات نرخ ارز نیز در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی که در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده، لحاظ نگردیده و سازمان‌های بیمه‌گر پایه با همان تعرفه‌های پایین نیز صورتحساب بیمارستان‌ها را با تاخیر ۶ تا ۸ ماهه پرداخت می‌نمایند. این در حالی است که درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها می‌بایست صرف ارائه خدمات مطلوب به بیماران، تهیه دارو، پرداخت کارانه کادر بالینی، هزینه‌های حامل‌های انرژی، هزینه‌های مرتبط با هتلینگ، تهیه ملزومات مصرفی پزشکی و سایر مایحتاج مورد نیاز بیمارستان گردد و امکان پرداخت حقوق و مزایا از محل آن وجود ندارد.»

در ادامه این نامه آمده است:« تامین نشدن اعتبار کامل موارد مهمی از قبیل اجرای قانون بهره‌وری کادر بالینی با بار مالی ۲۳۰۰ میلیارد ریالی، عدم تامین بار مالی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۹۶۰۰ میلیارد ریال، احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری، افزایش ۲۰ درصدی تعداد دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۱، عدم درآمدزایی حدود ۴۰۰ بیمارستان واقع در مناطق محروم و همچنین افزایش مراجعه بیماران جهت اخذ تخفیف به علت فشار ناشی از تورم موجود باعث ایجاد مشکلات و چالش‌هایی شده که تعدادی از آنها به شرح ذیل است؛


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.