بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت

جمعه, 13ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تقریبا گذشت یک ماه از تقاضای بازدید از زندان اوین عصر روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه از این زندان دیدار کردند با این حال پس از ملاقات به هیچ پرسشی از سوی خبرنگاران پاسخ نداده و ان را به زمان بهتری موکول کرده‌اند. اما در چند خبر کوتاهی که از این بازدید منتشر شده، عنوان شده نمایندگان از دو بند چهار و ۲۰۹ زندان اوین، قرنطینه و آشپزخانه زندان اوین ملاقات کرده‌اند.

خبرگزاری مهر در همان روز با انتشار خبر کوتاهی از این بازدید نوشت نمایندگان فقط از بند چهار و بند ۲۰۹ که متعلق به وزارت اطلاعات است ملاقات کرده‌اند. براساس این خبر بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه در این دو بند به سر می‌برند. از این بازدید عکسی از نمایندگان مجلس نشسته دور میز با مسوولان زندان منتشر شده که بیشتر شبیه یک نشست خبری است. اما عکسی از دیدار نماینده‌ای با زندانی وجود ندارد.

اللهیار ملک‌شاهی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره این بازدید به آماری از بازداشت‌شدگان اشاره کرده که با رقمی که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده متفاوت است. او در گفت‌وگو با روزنامه مشرق گفته براساس آمار ارائه شده به آنها در این بازدید، از ابتدای اعتراضات اخیر تاکنون ۴۵۳۴ نفر در سراسر کشور بازداشت شدند که از این تعداد همچنان ۴۳۸ نفر در بازداشت به سر می‌برند. همچنین براساس گفته ملک‌شاهی مشخص است که بازداشت‌شدگان فقط در روزهای که اعتراضات در خیابان جریان بوده بازداشت نشده‌اند بلکه پس از آن نیز بازداشت‌ها جریان داشته است.

ملک‌شاهی اگرچه توضیحات را برای زمان دیگری سپرده اما گفت «فیلم دوربین مداربسته مربوط به کشته شدن یکی از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر نیز برای اعضای هیأت پخش شد.» مشخص نیست منظور او تماشای فیلم کدام کشته شده است اما در روزهای اعتراضات اخباری مبنی بر مرگ سینا قنبرپور اعلام شد که مقامات آن را خودکشی عنوان کردند.

مقامات پیش‌تر از این به رقم ۳۷۰۰ بازداشت‌شده اشاره کرده بودند. همچنین طبق آمار رسمی مرگ سه نفر در زندان‌های ایران تایید شده است.

مدتی قبل، بیش از ۱۵۰ وکیل دادگستری ایران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشتند که برای رفع نگرانی‌های ناشی از تضییقات سابق و برای برخورداری بازداشت‌شدگان از حقوق کامل، انتظار دارند قوه قضاییه پذیرش وکالت آنها برای دفاع از بازداشت شدگان باشد.

چهار نفر از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه در زندان اوین

یک روز پس از این ملاقات، خبرگزاری ایلنا، توضیحات اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌‌ها را به نمایندگان در دیداری که داشته‌اند. منتشر کرد. براساس گفته جهانگیر به نمایندگان تنها چهار نفر از بازداشت‌شدگان مربوط به اعتراضات اخیر در زندان اوین باقی مانده‌اند. اگر این گفته درست باشد یعنی ۴۳۴ بازداشتی باقی مانده در دیگر زندان‌های کشور و در وضعیت نامشخصی به سر می‌برند.

اصغر جهانگیر گفته است: «در حال حاضر در این بازداشتگاه فقط چهار نفر از بازداشت‌شدگان حضور دارند و بقیه آزاد شدند.»

با این حال اصغر جهانگیر در گزارش خود که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده توضیحی درباره نام، اتهام و وضعیت این چهار بازداشتی باقی مانده در زندان اوین را نداده است. نمایندگان نیز پس از ملاقات هیچ اظهارنظری درباره این ملاقات نداشته‌اند.

الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی اصل ۹۰ مجلس به خبرگزاری مهر گفته فردا (۱۱ بهمن ) جلسه‌ای با نمایندگان درباره این ملاقات خواهند داشت و پس از آن «گزارشی به مردم و رسانه‌ها» از این دیدار داده خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا نوشته نمایندگان مجلس پس از شنیدن گزارش رییس سازمان زندان‌ها از اوضاع بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، «از قرنطینه، آشپزخانه، اتاق‌های محل اسکان و .. بازدید کرده‌اند و با تعدادی از زندانیان به گفت‌وگو در خصوص کمبودها و نحوه برخورد متولیان بازداشتگاه پرداختند.» با این حال جزییات این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

درخواست نمایندگان از بازدید زندان اوین زمانی صورت گرفت که اخبار مبنی بر مرگ سینا قنبرپور در زندان اوین پس از بازداشتش در اعتراضات اخیر پخش شد، مسوولان زندان اوین البته ساعتی پس از پخش این خبر مدعی شدند او در دستشویی زندان خودکشی کرده است. پس از این خبر، اخبار گسترش متادون در میان آنها و شکنجه روحی و جسمی‌شان باعث نگرانی‌های زیادی شده بود و برخی از نمایندگان کمیسیون‌های قضایی و حقوقی مجلس و کمیسیون امید درخواست بازدید از زندان اوین را کردند.

در نهایت با موافقت دادستان تهران اعلام شد تعدادی از نمایندگان روز هشم بهمن ماه از این زندان دیدار خواهند کرد. البته روز یکشنبه به دلیل شرایط آب و هوا و برف شدید این ملاقات انجام نگرفت و نهایتا عصر روز ۱۰ بهمن این بازدید صورت گرفت.

الله‌یار ملکشاهی روز دوم بهمن ماه به روزنامه شرق گفته بود که شش نماینده کمیسیون قضایی مجلس از جمله خودش، محمد دهقانی، محمدعلی وکیلی، مجمد جواد فتحی، حسین رضازاده و محمد کاظمی برای بازدید از اوین پذیرفته شده‌اند. او همچنین گفت که قرار است دو یا سه نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی هم به این جمع اضافه شود.

علی مطهری نایب رییس مجلس گفت هدف از بازدید از زندان اوین تحقیق درباره فردی که در زندان اوین خودکشی کرده است عنوان کرد و گفت باتوجه به اینکه اخباری از خودکشی‌های بیشتری شنیده می‌شود: «بد نیست بازدید از اوین به کل کشور تعمیم داده شود و درباره کل افرادی که گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند، تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود.»

خبرگزاری ایلنا نوشته است ۱۱ نماینده‌ای که به ملاقات زندان اوین رفته‌اند: الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه، محمد کاظمی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی، محمدجواد فتحی عضو کمسیون قضایی و حقوقی، عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران، محمد مهدی برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ولی‌‌الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه، حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسون قضایی و حقوقی، هاشم آهنگری دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی و فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری به نمایندگی از زنان مجلس هستند. در این بازدید رسمی جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران و جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها نیز حضور داشتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.