کشورهای عربی گشت‌زنی امنیتی در آب‌های خلیج فارس را افزایش داده‌اند

دوشنبه, 30ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن
به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، عملیات اخیر کشورهای عربی بر اساس توافقی صورت گرفت که هفته قبل در مقر این ناوگان در منامه به دست آمد - عکس از بایگانی

به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، عملیات اخیر کشورهای عربی بر اساس توافقی صورت گرفت که هفته قبل در مقر این ناوگان در منامه به دست آمد – عکس از بایگانی

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت با اشاره به عملیاتی که نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر در خلیج فارس و دریای عمان انجام داده‌اند خبر داد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز گشت زنی‌های امنیتی در آب‌های منطقه را افزایش داده‌اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در منامه، پایتخت بحرین، مستقر است روز یکشنبه در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس «تقویت گشت زنی‌های امنیتی در آب‌های بین‌المللی منطقه را از روز شنبه آغاز کرده‌اند».

بنابر همین گزارش، این عملیات مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس «به ویژه در زمینه افزایش ارتباطات و همکاری بین یکدیگر و در حمایت از همکاری دریایی منطقه و عملیات تأمین امنیت دریایی» در خلیج فارس صورت گرفته است.

Reuters Top News

@Reuters

GCC countries begin enhanced maritime security patrols: U.S. Fifth Fleet https://reut.rs/2YCl9mu 

۴۷ people are talking about this

شورای همکاری خلیج فارس شامل شش کشور عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها تلویحا یا به صراحت تهدید کرده‌‌اند که در صورت حمله آمریکا، «منطقه روی آرامش نخواهد دید» و ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین به اسرائیل و برخی کشورهای عربی حمله خواهد کرد.

به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، عملیات اخیر کشورهای عربی بر اساس توافقی صورت گرفت که هفته قبل در مقر این ناوگان در منامه به دست آمد.

بنابر این گزارش، پس از حصول این توافق، کشتی‌ها و گاردهای ساحلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، همکاری تنگاتگ بین خود و همچنین با نیروهای آمریکایی را آغاز کرده‌اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا همچنین در پیامی دیگر، از عملیات تمرینی نیروهای آمریکایی در منطقه در روزهای اخیر خبر داده است.

به نوشته ناوگان پنجم، «گروه ضربت» ناو آبراهام لینکلن و «گروه آماد» آبی‌خاکی به همراه «واحد ۲۲ تکاوران دریایی» در روزهای پنج‌شنبه و جمعه رشته عملیاتی مشترک را انجام دادند.

نیروی دریایی آمریکا هدف از این رشته عملیات را «برجسته کردن توانایی بسیج سریع امکانات و تجمیع واحدهایی با قابلیت‌های عملیاتی گوناگون» ذکر کرده است.

ایران هنوز واکنشی به خبر عملیات کشورهای عربی و نیروهای آمریکایی در منطقه ابراز نکرده است.

View image on TwitterView image on TwitterView image on Twitter

فرماندهی مرکزی آمریکا-سنتکام

@CENTCOMFarsi

ناو رزمی “یو.اس.اس کرسارگ” در حال عبور از تنگه هرمز در منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی ایالات متحده جهت اطمینان از ثبات و امنیت دریایی در منطقه ۷ ماه مه ۲۰۱۹ – هفدهم اردیبهشت ۹۸

۵۲۶ people are talking about this

ایالات متحده روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های خود را به منطقه می‌فرستد تا «پیام روشنی» به ایران داده باشد.

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن در روزهای اخیر به شدت بالا گرفته است تا جایی که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وقوع جنگ احتمالی میان این دو مطرح شده است. اما مقام‌های دو کشور اطمینان داده‌اند که هیچ کدام قصد جنگ ندارند.

منابع: فیس‌بوک ناوگان پنجم، رویترز، توئیتر و رادیو فردا / ا.م /ج

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.