سیامک میرزایی به یک سال حبس محکوم شد

یکشنبه, 24ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از باب مجازات تکمیلی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. این زندانی سیاسی سابق در تاریخ ۶ مردادماه امسال با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد و جهت اجرای حکم یک سال تبعید به شهر قائن منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به حبس محکوم شد.

براساس این حکم آقای میرزایی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” توسط قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه همچنین به عنوان مجازات تکمیلی وی را به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم کرده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیامک میرزایی در تاریخ ۱۱ آذرماه برگزار شده بود. این جلسه بدون حضور وی که در تبعید در شهرستان قائن به سر می‌برد، تشکیل شده بود.

سیامک میرزایی علیرغم پایان دوران محکومیت ۳ ساله خود، یک ماه از بابت پرونده ای جدید در زندان اوین گذرانده و سپس در تاریخ ۶ مردادماه امسال با تودیع قرار وثیقه آزاد و جهت اجرای حکم یک سال تبعید خود به شهر قائن منتقل شده بود.

او درحالی که دوران حبسش از بابت پرونده پیشین در تاریخ ۷ تیرماه به پایان رسیده بود با گشایش پرونده ای جدید در زندان روبرو شد و پس از آزادی علیرغم قبول وثیقه توسط بازپرسی اوین و آزادی موقت به یکی از کلانتری‌های اطراف زندان اوین منتقل و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال تبعید خود راهی شهر قائن شد.

قائن مرکز شهرستان قائنات واقع در استان خراسان جنوبی است.

روز دوشنبه ۱۰ تیرماه ۹۸، سیامک میرزایی، در اعتراض به ممانعت از آزادی وی و انتقال او به بند ۲۰۹ زندان اوین در ارتباط با پرونده جدید دست به اعتصاب غذا زده بود. وی روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در پی موافقت بازپرس شعبه ۶ دادسرای اوین با تودیع قرار وثیقه و انتقال وی به بند ۸ زندان اوین پس از ۱۷ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

در حالی که طی تماسی از خانواده این زندانی خواسته شده بود که صبح روز شنبه ۲۹ تیرماه جهت تودیع قرار وثیقه در محل شعبه بازپرسی حاضر شوند، پس از تبدیل قرار کفالت قبلی به قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تودیع آن، به بهانه تعیین تکلیف دوران تبعید، با آزادی وی مخالفت شده بود.

ممانعت از آزادی سیامک میرزایی در حالی صورت گرفته بود که وی روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۸، با نزدیک شدن به پایان دوران محکومیت خود بر اساس ابلاغیه‌ای که پیشتر دریافت کرده بود، از زندان به دادسرای اوین منتقل و طی جلسه بازپرسی، اتهام “تبلیغ علیه نظام” علیه وی مطرح شد. بازپرس پرونده نهایتاً قرار ۳۰ میلیون تومانی برای آزادی موقت این شهروند صادر کرده بود. دوران محکومیت ۳ ساله وی روز جمعه ۷ تیرماه به پایان رسیده بود.

سیامک میرزایی در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۵، در پارس‌آباد مغان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

این شهروند سپس به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی مبنی بر “عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت داخلی” به تحمل  ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال اقامت اجباری در شهرستان طبس محکوم شد. این حکم در اسفندماه ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

سیامک میرزایی دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.