قطع شدن دست یک کودک در سیستان و بلوچستان به دلیل حمله گاندو و عدم «رسیدگی پزشکی»

جمعه, 24ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

کمپین فعالان بلوچ خبر داد که دست یک کودک هشت ساله در پی حمله یک تمساح پوزه کوتاه (گاندو) و به دلیل «رسیدگی نکردن» پزشکی قطع شده است. پیش از این نیز چند کودک در استان سیستان و بلوچستان که برای برداشتن آب به برکه‌ها رفته بودند، بر اثر حمله گاندوها دست و پای خود را از دست داده یا جان باخته‌اند.

براساس این گزارش، روز ۲۱ مرداد یک گاندو به امیرحمزه، کودک هشت ساله در روستای هوت‌گت در شهرستان دشتیاری، حمله کرد.

 

 

کمپین فعالان بلوچ نوشت امیرحمزه به بیمارستان «امام علی» چابهار منتقل شد، اما به‌دلیل «نبود تجهیزات مناسب پزشکی و همکاری نکردن مسئولان برای انتقال او از طریق اورژانس هوایی به کرمان»، خانواده این کودک او را به شهر کراچی پاکستان منتقل کردند.

این کمپین به نقل از یک «منبع مطلع» اعلام کرد: «پزشکان شهر کراچی پاکستان به‌دلیل نرسیدن به‌موقع امیرحمزه به بیمارستان و برای جلوگیری از انتقال سموم سرطان‌زا به دیگر نقاط بدن، دست او را از مچ قطع کرده‌اند.»

پیشتر در تاریخ ۲۸ تیرماه سال گذشته نیز حوا رئیسی، ۹ ساله و ساکن روستای «مولاآباد کشاری» در شهرستان راسک به علت حمله گاندو دست خود را از دست داده بود. زکریا چرخ، هشت ساله و  ساکن روستای «کهیربرز» در شهرستان دشتیاری نیز سوم مردادماه ۹۸ از ناحیه پای چپ آسیب دید.

در سال ۱۳۹۵ نیز علیرضا بزرگ‌زاده، ۱۰ ساله و ساکن  شهرستان سرباز، بر اثر حمله گاندوها جان باخت.

 

 

گاندوها در رودخانه سرباز، سد پیشین، سد زیردان و رودخانه قصرقند زندگی می‌کنند.

در همین حال وحید پورمردان، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «تیرماه معمولا فصل تخم‌ریزی گاندوهاست و چون این حیوانات به‌ خاطر خشکسالی در خطر انقراض هستند به حالت تهاجمی درمی‌آیند تا با هرچه دارند از محدوده تخم‌های خود محافظت کنند.»

به گفته پورمردان، به‌دلیل خشکسالی‌ها که اوج آن دو سه سال اخیر است، «گاندوها برای بقا می‌جنگند». براساس گزارش‌ها، کودکان در سیستان و بلوچستان برای برداشتن آب  یا شنا کردن به برکه‌ها و کنار رودخانه می‌روند.

پیشتر، معین‌الدین سعیدی،  نماینده چابهار، گفته بود که ۸۱ درصد مردم سیستان و بلوچستان به آب شرب بهداشتی و سالم دسترسی ندارند.

روز ۲۳ مرداد سال جاری، زینب پورغلامی هشت ساله و ساکن دهستان جکیگور شهرستان راسک، که برای آوردن آب و شست‌وشوی لباس کنار رودخانه رفته بود، جان خود را از دست داد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.