رئیس اتاق بازرگانی ایران از ‘آشفتگی بی‌سابقه’ در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور انتقاد کرد

دوشنبه, 22ام دی, 1399
اندازه قلم متن

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران دولت را متهم به “آشفتگی بی سابقه در تصمیم گیری ها” کرده است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسهای که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در آن حضور داشته گفته است “بسیاری از فعالان اقتصادی به ناروا خانه‌نشین شده‌اند، به ناروا به محکمه کشیده‌ شده‌اند”.

آقای شافعی در مراسم روز ملی صادرات با انتقاد از “آشفتگی بی سابقه در تصمیم گیری‌های اقتصادی کشور در چند سال اخیر” خواستار اعتماد دولت به بخش خصوصی شده است.

اشاره رئیس اتاق بازرگانی ایران احتمالا به موضوع تعقیب قضایی شماری از صادرکنندگان ایرانی بر می‌گردد که بانک مرکزی گفته ارز حاصل از صادرت خود را به داخل ایران باز نمی گردانند. صادر کنندگان می گویند مشکلات مربوط به تحریم مانع بازگشت فوری ارز است اما بانک مرکزی این افراد را به درخواست حسن روحانی رئیس جمهور ایران به قوه قضائیه ارجاع کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است “در دنیا گفته می‌شود که اگر کالاها از مرزها عبور نکنند، سربازان از مرزها عبور خواهند کرد. این اهمیت صادرات و تجارت را نشان می‌دهد. دنیا این را درک کرده اما ما هنوز آن را درک نکرده‌ایم”.

ابراهیم جمیلی مدیرعامل یک شرکت خصوصی در این نشست گفته است “۴۴ سال به عنوان کارفرما در کشور فعالیت داشته‌ام، اما امروز خسته‌ام. دولت‌ها یک بار کار کارشناسی کنند و ببینند چرا بخش خصوصی همچنان ناراضی است. آنقدر درگیر ماجرای بازگشت ارز شده‌ایم که تمام مشکلات دیگر حوزه صادرات فراموش شده است”.

آقای جمیلی گفته “مشکلات صادراتی کشور نیازمند اقدامات اورژانسی است”.

رئیس کل بانک مرکزی ایران چند ماه پیش گفته بود صادرکنندگان به قوه قضائیه احضار شده اند
 
توضیح تصویر،

رئیس کل بانک مرکزی ایران چند ماه پیش گفته بود صادرکنندگان به قوه قضائیه احضار شده اند

 

بانک مرکزی ایران چند ماه پیش اعلام کرده بود که شماری از تجار ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنگردانده اند. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تجار با همکاری قوه قضائیه تحت تعقیب قرار گرفته اند.

در اعتراض به این وضعیت، رئیس اتاق بازرگانی ایران به نمایندگی از این افراد اعلام کرد در شرایطی که دولت به دلیل تحریم قادر به دستیابی به منابع ارزی خود نیست، بازرگانان بخش خصوصی را به همین دلیل تحت تعقیب قرار می‌دهد.

بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که برخی از تجار برای “چندین کارتن خواب” کارت بازرگانی گرفته و با تسهیلات ارزی، صادرات انجام دادند اما پس از پیگیری، اتاق بازرگانی اعلام کرد بانک مرکزی نام این افراد را ارائه نکرد و در صحت اظهارات رئیس کل بانک مرکزی تشکیک کرد.

در ماه های اخیر همزمان با بحران ارزی ناشی از تحریم ها، گفته شده که انگیزه صادرکنندگان ایرانی به صادرات کالا به خارج از کشور کاهش یافته است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفته است تراز تجاری کشور منفی ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

آقای پورابراهیمی گفته “گلوگاه اصلی مشکلات صادرات، بانک مرکزی است. اگر سیاست‌گذاری‌ها در بانک مرکزی اصلاح نشود، رشد صادرات امکان‌پذیر نیست”.

نماینده مجلس ایران پیشنهاد داده است که تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه تعهدات ارزی به اتاق بازرگانی ایران سپرده شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در جلسه امروز از فعالیت اقتصادی بخش خصوصی دفاع کرده و گفته “کشور در شرایط دشواری قرار گرفته و در این تردیدی نیست. نمی توان اثرات تحریم بر اقتصاد و صادرات را نادیده گرفت. برخی افراد مشکلات خاصی را بزرگ نمایی می‌کنند و به دنبال تسویه حساب با دولت هستند.”.

در مراسم روز ملی صادرات از ۵۶ صادر کننده ایرانی تقدیر شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.