بانک‌ها در ایران برای پرداخت وام ازدواج پول ندارند

چهارشنبه, 20ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

یک مقام بانکی در ایران روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، اعلام کرد بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی پول ندارند و این در حالی است که خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد هنوز در صف دریافت وام ۷۰ میلیونی مانده‌اند.

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، درباره افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان در سال آینده، ضمن «ناچیز» خواندن آن نسبت به میزان تورم در کشور گفت: «برای همین مبلغ نیز منابعی پیش‌بینی نشده است.»

به‌گفته آقای جمشیدی، خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد همچنان در صف دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیونی هستند و «منابع فعلی بانک‌ها پرداخت افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان را پوشش نمی‌دهد».

افزایش مبلغ وام ازدواج برای سال آینده در پی تصمیم مجلس و هیئت دولت انجام شده، که جدا از «مشکل نبودِ منابع برای پرداخت وام»، نشان می‌دهد مبلغ این وام از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱ حدود چهل برابر رشد کرده و همچنان متناسب با نرخ تورم نیست.

جمهوری اسلامی از زمان دولت احمدی‌نژاد به این سو سیاست خود را تغییر داده و بر افزایش جمعیت تاکید دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در این‌ زمینه مثال هند و چین را زده و پیشرفت‌های آنان را مرهون جمعیت بزرگ این دو کشور دانسته است.

حکومت برای رسیدن به این هدف به‌ویژه در یکی دو سال گذشته وعده‌های بسیاری داده و طرح‌های متعددی را ارائه کرده است،‌ از جمله «طرح تعالی جمعیت و خانواده» که آبان امسال به تایید شورای نگهبان رسید.

این طرح در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای افزایش جمعیت تصویب شد و مشوق‌هایی را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه می‌دهد، از جمله «افزایش سه برابری یارانه» فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، «پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی» و «معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.