مجلس نمایندگان آمریکا با رای قاطع “قانون مهسا” را تصویب کرد

چهارشنبه, 22ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی و با رای قاطع، “قانون مهسا” را به تصویب رساند. این قانون دولت آمریکا را موظف می‌کند تا مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای به دلیل سرکوب اعتراض‌ها تحریم شوند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در تصمیمی فراجناحی و قاطع، با ۴۱۰ رای مثبت و تنها سه رای منفی “قانون مهسا” را تصویب کرد.

بر اساس “قانون مهسا” مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی شامل نهاد رهبری، ریاست جمهوری، مقام‌های منصوب‌شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر آنها به دلیل “نقض گسترده حقوق بشر” و “سرکوب اعتراض‌ها” مورد تحریم‌ قرار خواهند گرفت.

این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای آن‌که به قانون تبدیل و اجرایی شود، باید به تصویب سنا و سپس امضای رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، برسد.

اهمیت “قانون مهسا” در آن است که چنانچه به قانون تبدیل شود، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند حتی در صورت توافق احتمالی با جمهوری اسلامی، تحریم‌‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران را به آسانی لغو کند و هر سال باید درباره دلایل تمدید یا عدم تمدید این تحریم‌ها به نمایندگان کنگره توضیح دهد.

گفتنی است اوایل مردادماه گذشته، مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه و الکس پادیلا سناتور دموکرات “قانون مهسا” را به سنای ایالات متحده ارائه کردند.

همچنین “قانون مهسا” روز ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) نیز در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده به رای‌گیری گذاشته شده و با “اکثریت آرا” به تصویب رسیده بود.

”قانون مهسا” توسط جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده؛ او پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی، تاکید کرده بود که ”کنگره نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران را تحمل نخواهد کرد.”

همچنین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ”حکومت ایران دست به نقض وحشیانه حقوق بشر علیه مردم ایران زده و کنگره متعهد است که این حکومت و مقامات ارشدش را در قبال این جنایات پاسخگو کند.”

در آستانه نخستین سالگرد جان باختن ژینا مهسا امینی، فشارها و تهدیدهای امنیتی از سوی جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های جان‌باختگان، زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی در ایران افزایش یافته و همین موضوع از جمله دلایلی است که توجه بیشتر جامعه جهانی را به وضعیت نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراض‌ها در ایران جلب کرده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.