بیش از ۱۵۰۰ ایرانی به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: برای ناقض حقوق بشر مراسم یادبود برگزار نکنید

پنجشنبه, 10ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

نامه بیش از ۱۵۰۰ ایرانی به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل

برای ناقض حقوق بشر مراسم یادبود برگزار نکنید

جمعی از مدافعان ایرانی حقوق بشر، از جمله برخی از زندانیان سیاسی سابق، اعضای خانواده و بستگان قربانیان جنایات ابراهیم رئیسی یا کسانی که شاهد جنایات تحت فرمان او بوده‌اند، در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، نسبت برگزاری مراسم بزرگداشت برای این فرد در سازمان ملل ابراز نگرانی و انزجار کرده‌اند.

در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۱۵۰۰ نفر این نامه را امضا کرده‌اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که روز پنج‌شنبه، دهم خرداد / ۳۰ مه ۲۰۲۴ مراسم یادبودی برای ابراهیم رئیسی در مقر این سازمان در نیویورک برگزار خواهد شد. اعلام این خبر موجی از خشم و نارضایتی شهروندان ایرانی، سازمان‌ها و چهره‌های مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت.

نرگس محمدی و شیرین عبادی، برندگان جایزه صلح نوبل، در نامه‌های جداگانه‌ای با محکومیت شدید این اقدام سازمان ملل، خواستار لغو این مراسم شدند.

ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۱۹ مه ۲۰۲۴ هنگام بازگشت از مراسم آغاز به فعالیت یک پروژه آبی مشترک با جمهوری آذربایجان، در اثر سقوط هلی‌کوپتر در منطقه کوهستانی شمال ورزقان در آذربایجان شرقی کشته شد. حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه و سید محمد آل‌هاشم، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از جمله سرنشینان این بالگرد و همراه ابراهیم رئیسی بودند که همگی کشته شدند.

در نامه خطاب به دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است، «همانطور که می‌دانید، ابراهیم رئیسی نقشی اساسی در اعدام هزاران زندانی سیاسی طی دهه‌ها و همچنین سرکوب وحشیانه اعتراضات، جنبش‌های زنان، مدافعان آزادی و اقلیت‌ها در ایران داشت.»

نویسندگان نامه می‌گویند دوران تصدی ابراهیم رئیسی در مقام‌های قضایی و دولتی در ایران با نقض فاحش حقوق بشر همراه بود، از جمله:

۱. او یکی از اعضای کلیدی “کمیته‌ مرگ” بود که احکام اعدام دسته‌جمعی بیش از ۴۵۰۰ زندانی سیاسی را در کمتر از دو ماه در سال ۱۹۸۸ صادر کردند.
۲. مشارکت وی در سرنگونی پرواز PS752 در سال ۲۹۲۹ به عنوان عضو «شورای امنیت ملی ایران».
۳. دستگیری و زندانی شدن فعالان سیاسی و اجتماعی در دوران ریاست او بر قوه قضائیه افزایش بی‌سابقه‌ای داشت.
۴. سرکوب جمعی جامعه بهائی در ایران.
۵. افزایش اعدام در دوران ریاست جمهوری وی، با امضای بیش از ۸۰۰ اعدام تنها در سال ۲۰۲۳.
۶. سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی.

این نامه می‌گوید «رئیسی منکر اقدامات خود نشده است. او در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان رئیس جمهور منتخب در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ به خبرنگاران درباره کشتار های سال ۱۹۸۸ گفت: «اگر یک قاضی یا دادستان از امنیت مردم دفاع کرده است، باید از او تمجید کرد.»

همچنین کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، اقدامات سرکوبگرانه رژیم اسلامی ایران در دوران حنبش زن، زندگی، آزادی را در زمره «جنایت علیه بشریت» قرار داده است. این اقدامات منعکس کننده سابقه خشونت و سرکوب شدید او است که نباید مورد تمجید و تقدیر قرار بگیرد.

نویسندگان نامه هم‌چنین می‌گویند رسیدن ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری نتیجه یک انتخابات دستکاری‌شده و غیرقانونی بود.

این نامه می‌افزاید: «بزرگداشت چنین فردی با اصول عدالت و حقوق بشر که سازمان ملل متحد از آن حمایت می‌کند، در تضاد است. ارج نهادن به میراث او اهانت به قربانیان بی‌شمار رژیم او و توهین به مبارزان آزادی و آن دسته از اعضای خانواده قربانیان است که در جستجوی عدالت در ایران و در سراسر جهان هستند.»

«ما از سازمان ملل می‌خواهیم که در هر طرحی برای یادبود ابراهیم رئیسی تجدیدنظر کند و یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری و کمیته حقیقت‌یاب خود سازمان ملل را نادیده نگیرد. برگزاری مراسم یادبود برای ابراهیم رئیسی به اقدامات او مشروعیت بی‌دلیل می‌بخشد و مبارزات کسانی را که تحت حاکمیت ظالمانه او رنج برده‌اند، تضعیف می‌کند.»

سازمان ملل متحد به عنوان حافظ حقوق بشر جهانی نباید شخصیتی مانند ابراهیم رئیسی را که میراثش ریشه در وحشی‌گری و بی‌عدالتی دارد، تأیید یا تجلیل کند. ما از شما می‌خواهیم در کنار قربانیان رئیسی بایستید و با پرهیز از تکریم او، اصول عدالت و کرامت انسانی را حفظ کنید. تصمیم شما در این مورد به طور قابل توجهی بر اعتبار تعهد سازمان ملل به حقوق بشر تأثیر می‌گذارد.»

اسامی امضاکنندگان:

(نامه به زبان انگلیسی است و «ایران امروز» ترجمه خلاصه آن را در این جا منتشر کرده است)

از: ایران امروز 

متن نامه به زبان انگلیسی با فرمت پی دی اف 

 

*******


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.