مهرداد درویش پور: راست افراطی، تهدیدی علیه دمکراسی

جمعه, 11ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو زمانه – شباهت‌ها و تفاوت‌های برآمد راست افراطی در غرب و در ایران و پیامدهای تهدید آمیز آن از منظر دمکراسی و تبعیض علیه برابری انسان‌ها و اهمیت مبارزه همزمان علیه راست افراطی و بنیادگرایی اسلامی

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

در بخش نخست این سخنرانی که در شهر فرانکفورت برگزار شد سخنران به تعریف راست افراطی و پوپولیست، مولفه‌های و ویژگی‌های اصلی متمایز کننده آنها از راست محافظه کار و لیبرال، گوناگونی و تنوع آن‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری و رشد این پدیده می‌پردازد. همچنین سخنران به شباهت‌ها و تفاوت‌های برآمد راست افراطی در غرب و در ایران و پیامدهای تهدید آمیز آن از منظر دمکراسی و تبعیض علیه برابری انسان‌ها و اهمیت مبارزه همزمان علیه راست افراطی و بنیادگرایی اسلامی اشاره می کند.

بخش دوم به پرسش و پاسخ اختصاص دارد. در این بخش سخنران به تفاوت‌ها و شباهت‌های بنیادگرایی راست افراطی و بنیادگرایی اسلامی همچون دو جلوه متفاوت از برآمد اقتدارگرایی نوستالژیک، واپس‌گرا، عظمت‌طلب، بیگانه و نابردبار، منزجر از دمکراسی، سکسیست، هموفوبیست، دگرستیز و منکر شان برابر انسان‌ها می‌پردازد. همچنین سخنران به تفاوت میهن‌دوستی که نیروهای لیبرال، دمکرات، ملی و بخش عمده چپ‌ ایران به آن باورمند هستند با ناسیونالیسم عظمت طلب راست افراطی می‌پردازد که از قضا تنها امید خود به قدرت گیری را در مداخله نیروهای خارجی می‌داند. بخش پایانی پرسش و پاسخ به بررسی تفاوت نئولیبرالیسم و راست افراطی و نقش هموارکننده اولی در گسترش جهانی شدن ناعادلانه و ایجاد نارضایتی عمومی و تولید انزجار از سیاست که زمینه ساز رواج پوپولیسم است می‌پردازد که با زمینه‌های رشد راست افراطی در ایران که واکنشی اقتدارگرایانه در برابر واپسگرایی اسلامی است متفاوت است.

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.