یک امتیاز به نفع معترضان محلی؛ واگذاری مدیریت بخشی از دنا تعلیق شد

پنجشنبه, 18ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

دنا سرشار از گونه‌های جانوریست که حفاظت از آن‌ها مخصوصا بعد از به‌رسمیت شناخته شدن این منطقه توسط یونسکو نسبتا موفق بوده است

  • سیاوش اردلان
  •  بی‌بی‌سی

 

معترضانی که روز چهارشنبه در یاسوج گرد هم آمده بودند تا علیه یک مصوبه نهادهای بالادستی اعتراض کنند، امروز احساس پیروزی می کنند.

طبق مصوبه اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست مقرر شده بود که مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دنا از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان اصفهان واگذار شود.

ولی در پی اعتراضات مردمی به آن مصوبه،‌ طولی نکشید که نمایندگان و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به هم‌استانی‌های خود اطمینان دادند که مصوبه فعلا اجرا نخواهد شد.

از سال ۱۳۶۹ که دنا منطقه حفاظت شده اعلام شد، استان کهگیلویه و بویراحمد مدیریت آن را بر عهده داشته، هر چند از ۲۵۵ هزار هکتار وسعت این منطقه، نزدیک به ۶۰ هزار هکتار آن، که پادنا خوانده می‌شود در استان اصفهان واقع شده است.اعتراضات فعالان کهگیلیویه و بویراحمد در نگاه اول به حفظ یکپارچگی محیط زیست دناست و اینکه تفکیک مدیریت یک منطقه حفاظت شده برای اداره آن مشکل ایجاد می کند.

منطقه دنا برای اهالی کهگیلیویه و بویراحمد اهمیت فرهنگی و هویتی دارد و جزء مناطق مهم زاگرس تلقی می شود.

این منطقه سرشار از گونه‌های جانوریست که حفاظت از آن‌ها مخصوصا بعد از به‌رسمیت شناخته شدن دنا توسط یونسکو، نسبتا موفق بوده است.

ولی از نظر مسئولانی که حامی مصوبه اخیر شورای عالی محیط زیست هستند امکانات کمتر کهگیلویه و بویراحمد حفاظت از حیات وحش پادنا را در برابر یکه تازی شکارچی ها دشوار کرده بود.

البته در پس اعتراضاتی که به واگذاری مدیریت پادنا به اصفهان ابراز شده، نگرانی ها بزرگ‌تری نیز نهفته است.

معترضان می‌گویند هدف شورای عالی محیط زیست کمک به تامین آب اصفهان از راه انتقال آن از سرچشمه رودخانه‌های واقع در پادناست.

اصفهان، از استانهای کویری ایران، با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند. ولی به‌رغم این موقعیت اقلیمی، هم بخش کشاورزی بزرگی دارد و هم دارای یک بخش غول پیکر صنعتی است که جز صنایع راهبردی ایران محسوب می شود.

تامین آب کشاورزی و صنعت در استان اصفهان مشکلی دیرینه و از نمونه های کلاسیک بی‌توجهی به مقوله توسعه پایدار است.

انتقال آب از حوضه‌های آبریز دیگر به استان اصفهان باعث نارضایی خیلی از اهالی مناطقی شده که معتقدند سهم‌شان نادیده گرفته شده است.

از این رو از نظر معترضان دست آنچه «مافیای آب» می‌خوانند در مصوبه اردریبهشت ماه شورای عالی محیط زیست در کار بوده است.

عبارت «مافیای آب» اشاره به تمام آن بخش‌هایی از هیات حاکمه مرکزی و استانی‌ است که به دنبال تامین منفعت و امنیت خود از طریق انتقال آب از یک نقطه به نقطه ای دیگر است که هم‌زمان به بهای محرومیت مناطق دیگر تمام می‌شود.

معترضان محلی این مناطق محروم‌شده می‌گویند از قدرت لابیگری کمتری در تصمیم گیری‌ها برخوردارند.

استان اصفهان همواره از طرف استان‌های همسایه به عنوان یکی از پیشران‌های مافیای آب تلقی شده است.

این در حالی‌ است که استان اصفهان خود درگیر اعتراضات متعدد مردم و کشاورزان به کم‌آبی بوده و انتقال آب از این استان به استان های کویری هم‌جوار مثل یزد به درگیری و خشونت هم کشیده شده است.

ورشکستگی آبی در ایران چندین بار به چالش های امنیتی بدل شده و جرقه اعتراضاتی بوده که از نقطه‌ای به دیگر نقاط کشور سرایت کرده است.

دانمشندان معتقدند جنگ بر سر منابع آب ویژگی منازعات آینده بین کشورها و مناطق مختلف در داخل کشورها خواهد بود.

توقف اجرای مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص دنا به «بررسی‌های فنی بیشتر» موکول شده و هنوز روشن نیست که آیا لغو مصوبه هم در دستور کار قرار خواهد گرفت یا نه.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.