طرح اتهام «مُحاربه یا بَغی» در پروندهٔ منوچهر فلاح، زندانی سیاسی

یکشنبه, 28ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

وضعیت سلامت منوچهر فلاح به دلیل اعتصاب غذا بسیار نامساعد است، او «بسیار لاغر شده» و حتی توان برخاستن از جای خود را ندارد

رادیوفردا مطلع شده که قاضی پروندهٔ منوچهر فلاح، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت، اتهام «بَغی یا محاربه» را در بررسی مجدد پروندهٔ او مطرح کرده است.

منابع مطلع به رادیوفردا گفته‌اند در حالی که آقای فلاح بیش از ۲۵ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، احمد درویش‌گفتار، رئیس شعبهٔ اول دادگاه انقلاب رشت،‌ اعلام کرده او با اتهام جدید «محاربه یا بغی» روبه‌رو است.

محاربه به معنای «استفاده از اسلحه به قصد جان، مال یا ترساندن مردم» و بغی به معنای «قیام مسلحانه» است و هر یک از آن‌ها می‌تواند به صدور حکم اعدام در دادگاه منجر شود.

مسئولان زندان لاکان رشت و مقامات قضائی تاکنون با وجود پایان دوران محکومیت این زندانی سیاسی که از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، ‌آزادی» است، از آزادی او جلوگیری کرده‌اند.

در همین راستا منوچهر فلاح روز اول مرداد با بیان اینکه «اسیر بند بی‌قانونی و بی‌عدالتی» است در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود آنکه اعتصاب غذا «ضربه‌ای دیگر به سلامتی» او است، اما برای انعکاس صدایش راه دیگری برایش باقی نمانده است.

وضعیت سلامت این زندانی سیاسی از دو هفتهٔ پیش به دلیل عوارض این اعتصاب «وخیم» گزارش شده است.

منابع مطلع روز دوشنبه هشتم مردادماه به رادیوفردا گفتند منوچهر فلاح به دلیل «افت قند» و «بی‌حالی» به بهداری زندان منتقل شد.

به گفتهٔ این منابع، هم اکنون نیز وضعیت سلامت آقای فلاح بسیار نامساعد است و او «بسیار لاغر شده» و حتی توان برخاستن از جای خود را ندارد.

عیسی چولاندیم، هومن طاهری، جمشید عزیزی، محمد میری و ساسان خانزاده، پنج زندانی سیاسی زندان لاکان رشت، نیز از روز ۲۲ مرداد، در همراهی با آقای فلاح دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

منوچهر فلاح تیرماه ۱۴۰۲ در فرودگاه رشت بازداشت شد.

او در آذر همان سال به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این زندانی سیاسی مهرماه سال گذشته نیز در اعتراض به بلاتکلیفی و تداوم بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.