ونزوئلا؛ تظاهرات اعتراضی علیه مادورو ادامه دارد

یکشنبه, 28ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اپوزیسیون ونزوئلا هفته‌هاست که خواهان به رسمیت شناخته شدن پیروزی‌اش در انتخابات اخیر این کشور است و نیکلاس مادورو را به جعل انتخابات متهم می‌کند. شامگاه شنبه نیز ونزوئلا صحنه تظاهرات علیه مادورو بود.

صحنه‌ای از تظاهرات علیه مادورو در روز شنبه (۱۷ اوت)
صحنه‌ای از تظاهرات علیه مادورو در روز شنبه (۱۷ اوت) عکس: Juan Barreto/AFP/Getty Images

شنبه ۱۷ اوت، (۲۷ مرداد) شمار زیادی از شهروندان ونزوئلا در داخل و همچنین خارج این کشور دست به گردهمایی و تظاهرات زدند و خواهان انتشار جزییات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور شدند. این انتخابات اواخر ماه ژوئیه برگزار شده بود.

تظاهرات روز شنبه تحت عنوان “اعتراض برای حقیقت” در نقاط مختلف ونزوئلا برگزار گردید. تنها در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا هزاران نفر در این تظاهرات شرکت کردند، از جمله کاریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون که تا کنون از بیم بازداشت مخفی شده است. او بار دیگر خواهان آن شد که نتیجه انتخابات ونزوئلا از سوی یک نهاد مستقل بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد.

او در این رابطه تصریح کرد: «هیچ چیزی بالاتر از رأی مردم نیست و مردم هم گفته‌اند که چه می‌خواهند.»

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا افزود که که تا “آخرین نفس” علیه انتخاب “بحث‌برانگیز” دوباره نیکلاس مادورو مبارزه خواهد کرد. ماچادو گفت: «ما از خیابان‌ها عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا
ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلاعکس: Leonardo Fernandez Viloria/REUTERS

طبق اعلام اپوزیسیون ونزوئلا بسیاری از نقاط در جهان نیز شاهد صحنه گردهمایی و تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه نیکلاس مادورو بود، از جمله استرالیا، کره شمالی، بریتانیا، آلمان، فرانسه، سوئیس، برزیل، کلمبیا، مکزیک، اکوادور و ایالات متحده آمریکا.

گریز گسترده از ونزوئلا

با توجه به بحران سیاسی و اقتصادی شدید حاکم در ونزوئلا بیش از هفت میلیون نفر این کشور را ترک کرده و راهی خارج شده‌اند. این رقم برابر است با حدود یک چهارم جمعیت ونزوئلا.

کمیته انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که اعضای آن را معتمدان مادورو تشکیل می‌دهند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اواخر ماه ژوئیه اعلام کرد که او با کسب ۵۱ درصد آراء پیروز شده است. این درحالی است که طبق شمارش و اعلام اپوزیسیون ونزوئلا، نامزد این جناح یعنی ادموندو گونزالز ۶۷ درصد از آراء را به خود اختصاص داده و از این رو برنده انتخابات است.

دولت مادورو تا کنون از انتشار جزییات مربوط به نتایج یکایک حوزه‌های انتخاباتی سر باز زده است؛ چیزی که به ویژه کشورهای غربی خواستار آن شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل نیز “منتشر نشدن ریزنتایج انتخابات ونزوئلا را عملی “بی‌سابقه” خوانده‌اند.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند که علیرغم وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی و گریز شمار زیادی از شهروندان از ونزوئلا بعید به نظر می‌رسد که نتیجه انتخابات مورد بازنگری قرار گیرد.

از زمان روی کار آمدن نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۳ تا کنون، ونزوئلا در چنگ بحران شدید اقتصادی است که کارشناسان او را مسئول آن می‌دانند و از کاهش ۷۳ درصدی میزان تولید ناخالص داخلی ونزوئلا سخن می‌گویند.

دویچه وله 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.