اخبار کارگری: بازداشت شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران …

یکشنبه, 27ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

ehsan-rad

شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت شد

ساعت ۲۲ امشب مامورین امنیتی به درب منزل شاپور احسانی راد مراجعه و وی را بنا بر حکم دادستانی شهرستان ساوه به اتهام تحریک کارگران نورد لوله صفا بازداشت کردند.

شاپور احسانی راد نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از فعالین کارگری محبوب در میان کارگران ساوه، عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و یکی از چهره ها و رهبران شناخته شده جنبش کارگری ایران است که طی هفته های گذشته دوشادوش کارگران اعتصابی نورد لوله صفا، برای موفقیت این اعتصاب بر حق کارگری تلاش سترگی را انجام داده است.

اعتصاب کارگران نورد لوله صفا امروز وارد بیست و ششمین روز شد. این اعتصاب نه به تحریک شاپور و اتحادیه آزاد کارگران ایران، بلکه به دلیل عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد و عدم واریز ۱۷ ماه بیمه کارگران این کارخانه آغاز شد و بدلیل سماجت و زورگوئی های کارفرما که حتی حاضر به پرداخت یکماه از ۵ ماه دستمزد معوقه این کارگران نیست ادامه دارد.

کارخانه نورد لوله صفا از روز ۲۲ اردیبهشت ماه و بدنبال وعده های دروغین کارفرما که حاضر به پرداخت حتی یکماه از دستمزد معوقه این کارگران نشد، در اشغال کارگران اعتصابی است.
بازداشت شاپور احسانی راد از سوی مامورین امنیتی، تلاشی از سوی دولت و کارفرما برای به شکست کشاندن اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و وادار کردن این کارگران به کار با شکم گرسنه است. تحمیل چنین درجه ای از بردگی بر کارگران نورد لوله صفا، اوج رذالت و کثافت سرمایه داری حاکم بر ایران است که بی تردید نه تنها باعث خاموشی اعتراضات کارگری نخواهد شد بلکه بیش از پیش طبقه کارگر ایران را به مثابه یک طبقه عظیم اجتماعی به مصافی تعیین کننده بر علیه وضعیت موجو خواهد کشاند.

زنده باد اعتصاب کارگران نورد لوله صفا

درود بر شاپور احسانی راد

– ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴

****

بی خبری از وضعیت پدرام نصرالهی (نبه ز)

بنا به خبر رسیده پدرام نصرالهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در وضعیت نامناسبی به سر می برد. بنا به همین گزارش در پی مراجعه خانواده این فعال کارگری اداره اطلاعات شهر سنندج به خانواده وی گفته اند که قرار بازداشت نامبرده تمدید شده است. پدرام نصرالهی در روز ۹اردیبهشت در آستانه اول ماه مه روز جهانی کارگر با یورش نیروهای امنیتی به خانه یکی از دوستانش که در آن مهمان بود مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفت.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن ادامه بازداشت پدرام نصرالهی، خواهان آزادی بی قید و شرط وی و تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

****

بحران در شرکت دخانیات وبه خطر افتادن معیشت ۱۴۵۰۰ کارگر، کارمند و کشاورز

شرکت دخانیات بدنبال واگذاری به صندوق بازنشستگی فولاد دچار بحران شد ودر ٣ماه اخیر به دلیل بلاتکلیفی مدیریتی، مشکلاتش دوچندان شده است.

بنابراین برنامه تولید این شرکت با حداقلهای ممکن پیش میرود. این شرکت در سال گذشته بالغ بر ٨میلیارد نخ سیگار تولید کرده است درحالی که با یک برنامهریزی حسابشده این رقم میتوانست به ١٢میلیارد نخ برسد اما بلاتکلیفی موجود در این شرکت موجب شده است تا برنامه های توسعهای آن با وقفه روبه رو شود و در اهداف طراحیشده حداقلها مدنظر قرار گیرد.

بدینترتیب در صورتی که این رویه ادامه یابد، قاچاق و واردات رسمی به تدریج همین سهم ناچیز تولید داخلی را نیز از آن خود میکند و معیشت حدود ۱۴۵۰۰هزار کارکن و کشتکار توتون و تنباکو نیز به خطر میافتد.

درحال حاضر ۶هزار و ۵٠٠ کارگر و کارمند در شرکت دخانیات ایران به صورت مستقیم کار میکنند که این تعداد کارکن ماهانه ١٨میلیارد تومان حقوق دریافت میکنند.

از طرف دیگر براساس بخشنامه دولت قبل کمکهای بلاعوض به کشاورزان و کشتکاران توتون و تنباکو و خرید تضمینی محصولات آنها در قالب یکی از وظایف حاکمیتی بر عهده این شرکت گذاشته شده است که براین اساس معیشت ٨هزار کشتکار توتون و تنباکو به شرکت دخانیات گره خورده است و سالانه ١٠٠میلیارد تومان هزینه برای این شرکت در پی دارد.

علاوه بر بار مالی سنگینی که این بخشنامه بر دوش دخانیات گذاشته است، از طرف دیگر معیشت این تعداد کشاورز و کشتکار و خانوادههای آنها نیز به فعالیت این شرکت وابسته شده است و با هر افتوخیزی در فعالیت آن معیشت این بخش از کشاورزان و کارکنان آن هم دستخوش تغییر و نوسان میشود.

شرکت دخانیات ایران در سال ١٣٠٧ بهعنوان یکی از قدیمیترین صنایع دخانی خاورمیانه با هدف توسعه و پیشرفت صنعت دخانیات کشور به صورت انحصاری تشکیل شد. پس از شروع به کار اولین کارخانه سیگارسازی در تهران در سال ١٣١۶، کارخانجات فرآوری در شهرهای رشت، گرگان، ساری، ارومیه و خوی توسعه یافته و فعال شدند. متعاقب آن کارخانه سیگارسازی رشت احداث شد و در حال حاضر شرکت دخانیات هفت مجتمع تولیدی در استانهای تهران، گیلان، اصفهان، گلستان، مازندران و کردستان دارد.

سال ١٣٩١ تصمیم به واگذاری بخشهای عمدهای از شرکت دخانیات ایران گرفته شد و در یک تصمیم عجیب و برخلاف قانون انحصار دخانیات (که از ٩٠سال قبل وضع و اجرا شده) این شرکت را بابت بدهیهای دولت، به بخشی غیرتخصصی واگذار کرد.

طی مصوبه سال ٩١ هیات دولت وقت (دولت احمدینژاد) با ابلاغ رحیمی معاون اول خصوصی شد و ۵۵درصد سهام آن به صندوق بازنشستگی فولاد، ۴٠درصد سهام عدالت و ۵درصد باقی مانده قرار شد بهعنوان سهام ترجیحی بین کارکنان آن تقسیم شود که به گفته فعالان این حوزه، چنین اتفاقی به صورت واقعی محقق نشده است.

در اواخر سال ١٣٩١ طبق تصویب هیأت وزیران ۵۵درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و این صندوق به وزارت رفاه و تأمیناجتماعی منتقل شد.

در عمل شرکت دخانیات از یک وزارتخانه به وزارتخانهای دیگر رسید و بخشی متولی و ناظر بر این حوزه شد که هیچ تخصصی در این بخش نداشت و تنها جیب به جیبی شد که سرنوشت توسعهای این حوزه تولیدی را به کما برد.

شایعات در حوزه دخانیات این روزها بیش از هر زمان دیگری است و به گفته منابع مطلع در این شرکت نسبت فامیلی مدیرعامل قبلی با یکی از نمایندگان مجلس باعث شده بود مقاومتهایی در مقابل ورود مدیرعامل جدید در این حوزه شود. بحث جمع کردن امضا برای بازگشت نجفیان، مدیر مذکور هم به گفته فعالان این حوزه از سوی کارمندان قراردادی و به اجبار رخ داده تا مقابل بازگشت احتمالی مدیرعامل اسبق این حوزه (خلیلی) قرار گیرد.

جنگ روانی موجود در این حوزه و موج شایعات بیاساس و با اساس که حتی درباره فروش ارزان و هبه زمینهای این حوزه – هبه زمین ۶هزار متری نهاوند (متعلق به شرکت دخانیات) -هم بالا گرفته، کار را تا بدانجا پیش برده که مشخص نیست چه چیزی در این حوزه درحال وقوع است. مسئولان این بخش هم سکوتی معنادار کردهاند تا این گمانهزنیها شدت بگیرد.

****

خطر بیکاری بیخ گوش ۱۵۰۰ کارگر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)

رئیس هیات مدیره صدرا با تاکید بر اینکه دولت شهامت انجام کاری برای صدرا را ندارد تحریمهای داخلی را عامل ۸۰ درصد وضعیت کنونی این شرکت اعلام کرد .

به گزارش۲۶اردیبهشت تسنیم،قباد چوبداراظهار کرد: صدرا یک شرکت بزرگی است که در سال ۸۳ به دلیل ساختار بی ثبات مالی یا سوء نیت و سوء مدیریت، یک رشد بسیار هیجانی و غیرمنطقی چند برابری در مدت چهار تا پنج ماه داشت.

وی با بیان اینکه کاملا مشخص است که حسابسازی شده است، ادامه داد: این جریان هیجانی به فروش سهام تبدیل شد، بهطوریکه قیمت هر سهم به حدود ۴۰۰۰ تومان رسید، قاعدتا ۴ هزار تومان ۱۰ سال پیش الان حداقل باید ۴۰ هزار تومان میشد. این در حالی است که هماکنون قیمت هر سهم صدرا ۱۵۰ تومان است.

وی تصریح کرد: شرکتی با این عظمت در آن مقطع آنچنان تخلیه شده و به زمین خورد که دولت دیگر نتوانست آنرا جمع کند و به همین دلیل صدرا به بانک ملی واگذار شد. این بانک هم با آن عظمت نتوانست این شرکت را جمع کند و آنرا به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء دادند.

چوبدارگفت: صدرا ۴۸۰۰ نفر پرسنل داشت که الان به ۱۵۰۰ کاهش یافته است، هماکنون تقریبا تعطیل است و با ۱۰ درصد ظرفیت کار میکند.

وی وضعیت صدرا را به کلاف سردرگم تشبیه کرد و گفت: بهعنوان دارنده امکانات بخش خصوصی قادر نیستیم کاری برای صدرا انجام دهیم. در حال حاضر صدرا ۴۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن به بانکهاست. این میزان بدهی سرمایه ۱۰ بانک است، میدانید هر بانک در ایران ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد.

رئیس هیات مدیره صدرا در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات صدرا چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان کرد: علاوه بر مجلس شورای اسلامی از خارج کشور هم برای برطرف کردن مشکلات صدار اقدام کردهایم، یعنی از سازمان ملل هم کمک خواستهایم. اینجا حرف زیاد است و اشک تمساح هم زیاد. کسی باید برای صدرا قدم بردارد که شهامت امضا کردن یک مصوبه را داشته باشد.
منبع:بخش هایی از یک گزارش شهروند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.