مجلس ایران به هر سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد

سه شنبه, 11ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

vozara
دانش آشتیانی، سلطانی فر وصالحی امیری که در مجلس نهم موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان نشده بودند رای اعتماد مجلس دهم را به دست آوردند

مجلس ایران به هر سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری رای اعتماد داد.

جلسه علنی مجلس صبح امروز سه شنبه، ١١ آبان (١ نوامبر) برای رسیدگی به درخواست دولت جهت رای اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی با سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری، آغاز شد و با اظهارات نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی او پایان یافت و رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی در جلسه بعد از ظهر ادامه یافت.

در پایان مذاکرات، رای گیری به عمل آمد و مجلس با ١٨٠ رای موافق، ٨٩ رای مخالف و ۶ رای ممتنتع از مجموع ٢٧۴ رای به رضا صالحی امیر به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد داد. همچنین، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با ١۵٧ رای موافق، ١١١ رای مخالف و ۶ رای ممتنع برای وزارت آموزش و پرورش و سعید سلطانی‌فر با ١٩٣ رای موافق، ٧٢ رای مخالف و ۶ رای ممتنع برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد گرفتند.

در جلسه روز سه شنبه، انتصاب این سه نفر مورد مذاکره قرار گرفت و در پایان، نسبت به وزیران پیشنهادی رای اعتماد گرفته شد.

حسن روحانی با ارسال نامه‌ای برای رئیس مجلس در روز ٢ آبان اسامی این سه نفر را به عنوان اعضای جدید دولت پیشنهاد کرده و خواستار رای اعتماد مجلس به آنان شده بود. مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی، وزیران با رای اعتماد مجلس به عضویت هیات دولت در می‌آیند و پس از انتصاب نیز، هرگاه مجلس به آنان رای عدم اعتماد دهد، رئیس جمهوری ملزم به برکناری آنان خواهد بود.

معرفی سه وزیر جدید پس از استعفای متصدیان سابق این سه وزراتخانه صورت گرفت. علی جنتی، وزیر سابق ارشاد در پی جنجال بر سر برگزاری کنسرتی در شهر قم و اعتراض و انتقاد شدید مراجع و روحانیون بلندپایه و منتقدان دولت از سمت خود کناره‌گیری کرد. علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش پرورش و محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان هم در حالی استعفا کردند که موضوع استیضاح آنها در مجلس مطرح شده بود.

اطلاعات بیشتر درباره وزیران پیشنهادی را اینجا بخوانید

طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری می‌تواند در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزیران در مجلس شرکت و در دفاع از افراد پیشنهادی خود به مدت یک ساعت سخنرانی کند. پس از سخنرانی رئیس جمهوری، هر یک از وزیران پیشنهادی فرصت دارد به مدت ٣٠ دقیقه به طرح برنامه‌های خود بپردازد و خواستار رای اعتماد نمایندگان شود.
از میان نمایندگان هم، برای هر وزیر پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هرکدام به مدت ١۵ دقیقه مجاز به صحبت هستند هر چند هر کدام می‌تواند نوبت خود را با نماینده دیگری تقسیم کند.

برخی از طرفداران دولت کناره‌گیری سه عضو دولت در ماه‌های پایانی دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی را ترمیم کابینه به منظور افزودن بر کارآیی دولت توصیف کردند و آقای روحانی نیز در این زمینه گفت که “گاهی به تثبیت مدیر و گاهی به تغییر مدیر نیاز است” و از منتقدانش خواست “ذهن مردم را مشوش نکنند.”

سه نفری که صلاحیت آنان در جلسه روز سه‌شنبه مورد بررسی قرار گرفت پیش از این نیز برای عضویت در هیات دولت پیشنهاد شده بودند. حسن روحانی در اوایل دوره ریاست جمهوری خود هر سه نفر را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کرد اما هیچکدام موفق به کسب رای اعتماد نمانیدگان مجلس نهم نشد. در مجلس نهم، جناح منتقد دولت دارای اکثریت بود.

یکی از نکات برجسته مذاکرات روز سه شنبه، تاکید نمایندگان مخالف وزیران پیشنهادی بر موضوع اعتراضات به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و ارتباط این موضوع با وزیران پیشنهادی بود.

سخنرانی رئیس جمهوری

در جلسه روز سه‌شنبه، حسن روحانی با اظهار اینکه “تا کنون شاهد همکاری خوبی در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرای محترم در مجلس شورای اسلامی بودیم” سخنان خود را با تشریح دستاوردهای دولت آغاز کرد. او گفت که دولت او در حالی کار خود را آغاز کرد که کشور در شرایطی قرار داشت که “شاید بتوان نام آن را بحران گذاشت” و از جمله به نرخ بالای تورم و رکود عمیق اقتصادی به عنوان بخشی از این مشکلات اشاره کرد.

آقای روحانی گفت که مهمترین معضلات کشور در آن زمان ناشی از تحریم خارجی و تبعات آن برای شرایط اقتصادی کشور بود و افزود که به همین دلیل دولت ناچار بود در آغاز کار، به سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش‌های دیگر توجه کند. وی افزود که اگرچه دولت معتقد بود که زیربنایی ترین مسأله، مسأله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آن زمان “توجه‌ها و اهتمام‌ها برای آن بود که از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.”

رئیس جمهوری پس از شرح اقدامات دولت برای مقابله با مشکلات، از جمله به توافقنامه هسته‌ای اشاره کرد و آن را عاملی در رفع مشکلات و بهبود شرایط کشور از نظر اقتصاد داخلی و سیاست خارجی دانست.

حسن روحانی در مورد تغییرات کابینه گفت که اساس کار دولت او بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته و در اشاره‌ای تلویحی به تغییرات مکرر کابینه در دولت رئیس جمهوری قبلی، افزود: “دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه برداریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم، مدتی بود که تثبیت کابینه استثنا شده بود و امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ماست اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه‌می کند، اقدام می شود و نه آنکه جهت دولت را تغییر دهد چرا که جهت انتخابی دولت و هدف آن پیمانی است که تا آخر پای آن خواهد بود.”

وی در ادامه با اظهار اینکه دولت از “فشار، نقد غیرمنصفانه و تخریب هراسی ندارد” گفت: “آنچه برای دولت مهم است رضای خدا و خشنودی مردم و پیشرفت و اقتدار ملت است و اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن و گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند؛ ایرانی اقتدار ایران را می‌خواهد.”

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

حسن روحانی سپس به معرفی وزیران پیشنهادی خود پرداخت.

آقای روحانی با تشکر از علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: “آقای جنتی استعفا داد و البته به یک مدیر با روحیه جدید هم نیاز بود.”

رئیس جمهوری رضا صالحی امیری را “یک جامعه شناس فرهنگی” توصیف کرد و افزود که با او در شورای عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک همکاری داشته است.

آقای روحانی گفت که آقای صالحی امیری “هر جا که بوده، کارش مورد رضایت بود و وی پر تلاش و با روحیه است. صالحی امیری صاحب کتاب ها و مقالات متعددی است، در دانشگاه تدریس می‌کند و در امور فرهنگی برنامه‌ریز است.”

رئیس جمهوری در ادامه دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که او “مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده، دغدغه‌های نظام را می‌شناسد و به تنوع فرهنگی کشور تسلط دارد.” حسن روحانی اظهار داشت که “جاذبه وزیر ارشاد برای نخبگان، هنرمندان و نویسندگان باید زیاد باشد” و افزود: “صالحی امیری در این زمینه امتحان خود را در کتابخانه ملی پس داده است. او کتابخانه ملی را به محل رفت و آمد نخبگان و فرهیختگان تبدیل کرد.”

رئیس جمهور با اظهار اینکه اسلام دین مشکلات و سختی‌ها نیست،‌ اظهار کرد: “باید بتوانیم به خوبی اسلام آسان و پرجاذبه را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنیم و در عین حال نسبت به اصول خود و اسلام و هویت ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم.”

وی با بیان اینکه رهبر جمهوری اسلامی “در مسائل فرهنگی بسیار حساس و صاحب‌نظر هستند” گفت: “باید به نکاتی که مدنظر ایشان است دقت شود و با مواردی که ایشان حساسیت دارند با حساسیت برخورد صورت گیرد.”

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

رئیس جمهوری در معرفی مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: “آقای سلطانی‌فر چهره‌ای آشنا هستند که فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی داشته‌اند و علاقه بسیاری به مسأله ورزشی دارند و دنبال کننده امور ورزشی هستند.” حسن روحانی از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با عنوان “مدیری توانمند” نام برد و با اشاره به سابقه کاری او، گفت: “طی سه سال حضور در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی کار بسیار خوبی انجام داده‌اند و شاهد پیشرفت خوبی در زمینه جذب گردشگران و همچنین ثبت میراث‌های فرهنگی و اعتلای فرهنگ ایرانی و رونق صنایع دستی بوده‌ایم.”

رئیس جمهوری با اظهار اینکه اینکه موضوع ورزش و جوانان برای دولت یازدهم بسیار اهمیت دارد، گفت: “مطمئنم که آقای سلطانی‌فر این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد می‌رساند و با روحیه و نشاطی جدید و نفسی نو با همکاری و حمایت مجلس شاهد پیشرفت بسیار خوبی در وزارت ورزش و جوانان خواهیم بود.”

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حسن روحانی در سخنرانی خود در جلسه رأی اعتماد وزیران، با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است، گفت:”هیچ نهاد فرهنگی مهم‌تر و کارسازتر از آموزش و پرورش در کشور وجود ندارد. بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های درس و تعداد بسیار زیادی معلم دلسوز در سراسر کشور زیر نظر این وزارتخانه هستند که اداره آن کار بسیار سختی است.”

وی با تقدیر از علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش، گفت: “دولت در این زمینه کار بسیاری انجام داده است. حتی در زمینه مسائل مادی علیرغم اینکه در این زمینه طی سال گذشته و امسال با شرایط ایده‌آل فاصله داشته‌ایم، در طول سه سال دولت یازدهم اعتبارات این وزارتخانه بیش از دو برابر افزایش یافته است و هزینه‌های جاری این وزارتخانه از ۱۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.”

آقای روحانی با اظهار اینکه فاصله میان آموزش عالی و آموزش و پرورش یکی از مسایل پیش روی کشور است، یادآور شد که اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا این دو یک وزارتخانه هستند اما در ایران دو وزارتخانه جداگانه‌ وجود دارد. وی گفت: “این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک باشند و وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ‌التحصیلان وزارتخانه اول باشد و هر دو باید یک مسیر را انتخاب و طی کنند. در همین راستا فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرده‌ایم که دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا است.”

رئیس جمهوری در مورد سوابق فخرالدین دانش آشتیانی، گفت که او “فعالیت بسیاری در آموزش عالی و تجربه خوبی در آموزش و پرورش دارد و معاونت‌ها و مسئولیت‌های بسیاری را بر عهده داشته و کاملاً به زوایای آموزش و پرورش آشناست.”

حسن روحانی در تشریح خصوصیات وزیر مورد نظر برای این وزارتخانه گفت: “ما وزیری را می‌خواهیم که از همه نیروها و جناح‌ها استفاده کند و برای ارتقای آموزش و پرورش و نسل جوان فعالیت کند.” و در مورد آقای دانش آشتیانی گفت: “بر اساس اظهارات خودش، او سال‌هاست که احزاب و جریانات سیاسی را ترک کرده است و بر بحث آموزش و کار تخصصی خود تمرکز خوبی دارد. ایشان به شیوه‌های آموزشی بسیاری از دنیا آشنا است و در بحث اقتصاد و نحوه اداره آموزش و پرورش تخصص و تجربه دارد.”

رئیس جمهوری گفت: “من تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت آقای دکتر دانش آشتیانی شاهد تحولی مثبت برای معلمین، بخش آموزش، بخش تربیت، نسل جوان و خانواده‌های دانش‌آموزان خواهیم بود.” آقای روحانی پس از معرفی وزیران پیشنهادی و توصیه به نمایندگان برای تایید آنان، جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

در جلسه صبح سه‌شنبه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به عنوان نخستین نماینده مخالف انتصاب فخرالدین دانش آشتیانی به وزارت آموزش و پرورش گفت که تحصیلات وزیر پیشنهادی در رشته راه و سازه‌ها با آموزش و پرورش همخوانی ندارد و افزود که تنها تجربه آقای دانش آشتیانی در آموزش و پرورش “مربوط به مجتمع مفید است که این مجتمع هم در میان غیرانتفاعی‌ها، اشرافی‌تر از بقیه است.”

این نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: “شما در مفید و جاهای دیگری که بودید، باید مسئولیت آنها را بپذیرید، در فتنه و تحصن و تحریم انتخابات بودید که باید آن را بپذیرید، آموزش و پرورش فضای حساسی است و سیاسی شدن آن به ضرر مملکت است.” آقای فلاحت‌پیشه از نمایندگان خواست به فردی رای دهند که “فضای فکری‌اش به بدبختی‌های موجود نزدیک باشد.”

اسدالله عباسی، نماینده دیگر مخالفت با وزیر پیشنهادی، خطاب به رئیس جمهوری گفت: “چرا بازهم مطابق معمول، مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازید؟” وی گفت که برنامه آقای دانش آشتیانی “در شان فرهنگیان نیست.”

در جلسه صبح سه‌شنبه، حسین نقوی حسینی نیز به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت که “آقای فانی را مجلس می‌خواست استیضاح کند، دولت فرار رو به جلو کرد، در مورد آقایان گودرزی و جنتی هم بحث کارآمدی نبود، مباحث دیگری مطرح بود.”

آقای حسینی در مخالفت با انتصاب وزیر جدید آموزش و پرورش، خطاب به رئیس جمهوری گفت “وزیر شما کاملا بازیگر سیاسی است” و افزود “دانش آشتیانی اولین مدیر مدرسه تهران است که به جرم فتنه بازداشت می‌شود، آقای رئیس جمهوری چرا اینگونه صحبت می‌کنید، چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس می‌آورید، آیا در بین این همه معلم، یک نفر شایسته وزارتخانه نیست؟”

وی همچنین معرفی سه وزیر جدید پس از عدم رای اعتماد به آنان در مجلس قبلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “آیا در مجموعه دولت، غیر از این سه نفر افراد دیگری نبودند که معرفی شوند؟ آیا قحط الرجال است؟”

در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ابوالفضل سروش، نماینده دیگر مجلس، گفت که در آموزش و پرورش ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی، کادر اداری نسبت به کادر آموزشی بیشتر است و خواستار حل این مشکل شد. وی گفت که آقای دانش آشتیانی صلاحیت لازم برای اداره موثر وزارت آموزش و پرورش و رفع مشکلات آن را دارد.

داوود محمدی نیز به عنوان نماینده موافق، در سخنان خود گفت که دانش آشتیانی عضو سابق سپاه پاسداران بوده و هنگام تصدی معاونت وزیر علوم هم خدمات موثری انجام داده است. مهدی شیخ، نماینده دیگر موافق با انتصاب آقای دانش آشتیانی، او را فردی انقلابی توصیف کرد و گفت: “تا کی می‌خواهیم هرکس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟” آقای شیخ مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را متهم کرد که سوابق انقلابی آقای دانش آشتیانی و نمایندگان موافق را زیر سئوال برده‌اند.

در ادامه جلسه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس گفت که اگرچه پیشتر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ثبت نام نکرده بود، اما اجازه گرفته است تا در دفاع از او سخن بگوید. آقای ایمن آبادی اظهارات نمایندگان مخالف در مورد سوابق سیاسی آقای دانش آشتیانی را رد کرد و گفت که وزیر پیشنهادی “هرگز بازداشت نشده” و اظهار داشت که “داستان برچسب نادرست فتنه‌گر زدن باید تمام شود.”

پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که محور کلی برنامه او در این وزارتخانه “در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و براساس خواست مقام معظم رهبری است.” وی این نظر مخالفان را رد کرد که گفته بودند برنامه او طی نه ماه باقی مانده از عمر دولت فعلی قابل اجرا نخواهد بود و گفت که “مسلما تحقق آن در هشت ماه میسر نیست اما در انتهای برنامه‌ام، برنامه کوتاه مدتی منطبق با برنامه بلند مدت آورده‌ام.” او همچنین بازداشت خود را تکذیب کرد و گفت “حتی یک روز هم بازداشت نبوده‌ام.”

نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی ارشاد

در ادامه جلسه، حسن نوروزی در مخالفت با رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ارشاد، خطاب به رئیس جمهوری گفت: “جای جانبازان، ایثارگران و فرزندان شاهد در بین وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی خالی است. انتظار ایثارگران مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل یکی از این وزرا را از میان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید.”

وی همچنین نسبت به ارتباط وزیران پیشنهادی با مخالفت با نتیجه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری گفت: “سه وزیر پیشنهادی موضع خود را نسبت به فتنه مشخص کنند.

بگویید ما بودیم ولی الان تبری می‌جوئیم یا نبودیم.” .وی با اشاره به موضعگیری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به معترضان به نتیجه انتخابات، گفت:”آقا می‌گوید فتنه ادامه دارد، افرادی هم که متهم هستند اگر معذرت‌خواهی کنند آقا کد داده‌اند ولی خوب معذرت‌خواهی نکردند.”

قاسم احمدی لاشکی، نماینده دیگر مجلس در حمایت از انتصاب آقای صالحی امیری گفت که این رأی برای چند ماه بیشتر نیست بنابراین این وزیران برای اینکه با دولت بعد هماهنگ باشند آزمایشی در مجلس پس خواهند داد. آقای لاشکی در پاسخ به انتقاداتی که از وزیر پیشنهادی ارشاد به عمل آمده بود گفت: “اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟”

در مقابل، مجتبی ذوالنور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد، بار دیگر به اعتراضات به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری استناد کرد و گفـت: “بنده ابتدا قصد مخالفت نداشتم حتی به خود وزیر پیشنهادی هم گفتم و یادآور شدم که در دوران فتنه صالحی امیری با هشت نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت( محسنی اژه‌ای ) نامه نوشته ام و این نامه بعد از خطبه های رهبری در تاریخ ۲۹/ ۳ /۸۸ بوده است. ابتدا آقای صالحی امیری منکر نامه شدند بعد که ما اصرار کردیم گفتند تعرضی به نظام و ولایت و تائیدی بر فتنه در این نامه نبوده است.” آقای ذوالنور افزود: ” اما پس از جلسه بنده به نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم و کاملا برخلاف آن چیزی بود که به من گفتند لذا احساس کردم که امروز باید وظیفه خود بدانم که در مخالفت صحبت کنم.”

پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، رضا صالحی امیری به ارائه برنامه های خود برای وزارت ارشاد پرداخت و گفت: “از فرهنگ سخن می گوییم که به مثابه اکسیژن در فضای جامعه ایران بوده و چشمه جوشانی است که همه انسان های تشنه می توانند در این مسیر سیراب شوند و رودی جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان هاست همچنین ۴ میوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و سازگاری را به دنبال دارد.”

وی در شرح برنامه خود گفت: “اولین کاری که در وزارت ارشاد طی ۹ ماه آینده انجام می دهم ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که هیچ گاه در بستر اغتشاش، توسعه شکل نمی گیرد از این رو باید بپذیریم هرکه در زیر این سقف است در دایره انقلاب است و اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل و معتدل زیر سقف انقلاب اسلامی است ضمن اینکه وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه سیاسی شده و غیر سیاسی کردن حوزه فرهنگی از اولویت ماست.”

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

در جلسه روز سه شنبه، نظرات نمایندگان موافق و مخالف انتصاب مسعود سلطانی‌فر به وزارت ورزش و جوانان نیز مطرح شد.

محمدجواد ابطحی در سخنان خود به عنوان نماینده مخالف انتصاب آقای سلطانی‌فر، بار دیگر به موضوع اعتراضات علیه نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و گفت: “مقام معظم رهبری تاکید کردند که علایق دولت به یک جناح ایرادی ندارد، اما دولت و اعضای کابینه نباید اسیر جناح بندی شوند و باید خطوط قرمز و حدفاصل رعایت شود که موضوع فتنه گران از خطوط قرمز کشور است.”

آقای ابطحی گفت که “عملاً وزرای معرفی شده به مجلس از یک جناح هستند، آن هم وزرایی که از زیر همین سقف رأی اعتماد نگرفته و رد شده‌اند.” وی برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را “تکان دهنده” توصیف کرد و گفت: “وزیر پیشنهادی ورزش در بخشی از برنامه خود نوشته که ورزش مادام العمر که به معنای تضمین عدم هرگونه محدودیت در زمینه جنس، سن، طبقه بندی اجتماعی و وضعیت اقتصادی است، آیا ما می توانیم این را با آموزه های دینی کنار هم بگذاریم؟ آیا واقعاً محدودیتی نیست خانم‌های ما چگونه بازی کنند؟”

در مقابل، مهدی مقدسی به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت که “مسعود سلطانی فر حدود دو سال قائم مقام موفق سازمان تربیت بدنی بودند و سال‌ها رئیس شورای مرکزی ورزش همگانی استان‌ها بودند و همچنین یک ورزشکار موفق لذا با توجه به این خصیصه و اصالت خانوادگی ایشان شایسته نشستن بر این مسند هستند.”

وی گفت که وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به دو اصل ورزش و بانوان و استفاده مدیریتی از زنان اعتقاد دارد و افزود: “نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند که باید به جایگاه واقعی خود دست یابند. این وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان نیز معتقد است در فدراسیون‌ها و کمیته‌های مختلف می‌توان از ظرفیت زنان بهره‌مند شد.”

ابوالفضل موسوی بیوکی نیز به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: “ز همکاران محترم تقاضا دارم با رأی بالا به این وزیر پیشنهادی اجازه سر و سامان دادن به حوزه ورزش و جوانان را به او بدهند چرا که سلطانی فر علاوه بر آشنایی عمیق با ورزش، توانایی مدیریت کلان و راهبردی نیز دارد.”

در مقابل، شهاب نادری، از مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، ضمن تاکید براینکه مهمترین مشکل کشور در حال حاضر، وضعیت اقتصادی است است، از تصمیم رئیس جمهوری برای تغییر وزیران “فرهنگی” انتقاد کرد. این نماینده مجلس در مورد انتصاب آقای سلطانی‌فر گفت که اگر او کارنامه موفقی در سازمان میراث فرهنگی داشته، به چه از آن سازمان منتقل شده و چرا این انتقال را پذیرفته است. وی گفت: “اصولا ورود شما به این عرصه مهم برای چیست؟ شما چطور می توانید پاسخ انتظارات جوانا را بدهید. فساد سازمان یافته در ورزش کشور به ویژه فوتبال بیداد می کند. متاسفانه مبارزه با این فساد در برنامه های شما دیده نمی شود. فساد هم در حوزه مالی و هم در حوزه داوری و هم در حوزه انتخاب ورزشکاران به حد خطرناکی رسیده است که نیازمند اقدامات قاطع و انقلابی می باشد.”

پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، مسعود سلطانی‌فر در دفاع از برنامه خود گفت که به سختی و پیچیدگی ساماندهی امور جوانان بر جامعه‌ای که سرعت تغییر آن بر تدبیر مدیران پیشی می‌گیرد واقف هستم. وی گفت: “با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت عملکرد مرتبط به امور جوانان از طریق شورای عالی جوانان تلاش داریم ناهماهنگی‌ها برطرف شود و با بهبود شرایط فرآیند جلب مشارکت جوانان در مقاطع تصمیم‌گیری کشور برطرف شود. رفع این ناهماهنگی به درک مشترک ملی نیازمند است.”
آقای سلطانی‌فر رفع مشکلات جوانان را مهم دانست و گفت: “راه مقابله با آسیب اجتماعی، رواج ازدواج آسان، ترویج سبک زندگی ایرانی در جوانان در شرایطی تضمین می‌شود که وضعیت جوانان در کشور ساماندهی شود و تقویت نهادهای ذیربط در دستور کار قرار گیرد.”
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.