معضل زباله های شهری این بار در مریوان

شنبه, 19ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن


قادر رحمان زاده: طی هفته های گذشته، خبری مبنی بر انتخاب مکان دفن زباله های شهری مریوان به منطقه سماقان در ۸ کیلومتری شهر مریوان، اعتراضاتی از روستاهای اطراف منطقه در پی داشت.

قادر رحمان زاده*: مشکلات پسماند در شهرهای مختلف معضلی است که این روزها شهرداری های شهرهای مختلف کشور را به یکی از مهمترین مشکلات بدل کرده است که می توان نبودن نیروی متخصص محیط زیستی، ارزیابی صحیح از حل مشکل پسماند و تصمیمات کوتاه مدت شهرداری ها را از دلایل عمده برای برطرف نشدن این مشکل دانست.

به گزارش انتخاب خبر، طی هفته های گذشته، خبری مبنی بر انتخاب مکان دفن زباله های شهری مریوان به منطقه سماقان در ۸ کیلومتری شهر مریوان، اعتراضاتی از روستاهای اطراف منطقه در پی داشت. مکان یابی انتخاب شده برای مکان دفن زباله از طرف شهرداری مریوان به یکی از مکان های بکر،با پوشش گیاهی و جنگلی منحصر به فرد مریوان، نزدیک بودن به محل سکونت، وجود آب های روان سطحی و بالا بودن سطح ایستابی آب های زیر زمینی انتخاب بدون ارزیابی زیست محیطی و نادرست برای دفن زباله دانست. این موضوع در حالی بیان می شود که دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی مکان قبلی باعث و بانی بوی غیر قابل تحملی برای مردم اطراف شده بود، همین موضوع ناخودآگاه دیدگاه مکانی جدیدی با آلودگی شدید و در نهایت غیر قابل سکونت کردن منطقه، همچنین آلودگی آب های زیرزمینی با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شده جدید، آلودگی آب های سطحی را در روستاهای اطراف سماقان به وجود می آورد.

بعد از اعتراض مردم سماقان به انتخاب مکان جدید، شهرداری مریوان در اقدامی عجیب حاضر به جمع کردن زباله های شهری به مدت پنج روز نشده است و همچنان امتتاع از جمع کردن زباله ها ادامه دارد، تا اینکه ظاهر زشتی در روزهای پایانی سفرهای نوروزی به قطب گردشگری غرب کشور ببخشد و ایجادآلودگی های زیاد وشاید ایجاد بیماری به خصوص در کودکان اهمیت چندانی برای تصمیم گیرنده ها نداشته باشد که همچنان حاضر به جمع آوری زباله ها نیستند.

طی مصاحبه ایی که خبرگزاری ایسنا مورخ ۲/۱۷، با جمشید اسدی مدیرکل امور شهری و شورا استانداری کردستان انجام داده است؛ اعلام می دارد که یک میلیارد از طرف وزارت کشور به حساب شهرداری مریوان واریز شده است!

حال چند سوال مطرح است؛ اگر یک میلیارد در حساب شهرداری مریوان است پس چرا اقدام به برگزاری مناقصه میکند و بعد از واگذاری(اگر انجام شود) یک میلیارد کجا خرج می شود؟

آیا شهرداری همین یک میلیارد را مدیریت کند نمیتواند دستگاه های بازیافت را وارد کنند؟ این موضوع هم در حالی است که هزینه های برخی دستگاه های بازیافتی به ۲۰۰میلیون هم نمی رسد!

سوال دیگری که بابت این موضوع قابل طرح است، چرا شهرداری در حالی که از وزارت کشور یک میلیارد دریافت کرده است، پس چرا همیشه حرف از بی پولی و نداشتن بودجه می زند؟

در آخر امیدواریم شهرداری مریوان با کمک مسولین استانی، برای جلوگیری از فاجعه بزرگتر با طرح هایی همچون ایجاد دستگاه های بازیافت و تبدیلی با مدیریت صحیح همین بودجه، همچنین فرهنگ سازی تفکیک از مبدا همزمان با اجرایی کردن پروژه ها، شاهد برطرف شدن این معضل باشیم.

در سطح کلان تر، شهرداری ها باید تغییر رویکردازشیوه ایی که در پیش گرفته اند ، مانند بنگاه های معاملاتی و بستن قرار داد خرید و فروش زباله ها عمل می کنند، به سپردن چنین پروژهایی به افراد متخصص و پشتیبانی آن ها با همین بودجه های بیت المال و شایدم سود بیشتر در طی چندین سال و همچنین ایجاد اشتغال برای مردم بومی منطقه عمل کنند که قطعا با این شیوه معضلات هم به طور ریشه ایی حل می شود و هم از بودجه های بیت المال به سود منطقه بیشترین بهره را می بریم.

* کارشناس و فعال محیط زیست


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.