واکنش رسمی سپاه به بیانیه سلیمانی درباره عدم حمایت او از نامزدها

جمعه, 29ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

در واکنش به انتشار بیانیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، درباره انتخابات، سخنگوی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که هرگونه موضع‌گیری‌ فرماندهان سپاه باید از طریق روابط عمومی این نهاد انجام شود و هر مطلبی جز آن «فاقد ارزش» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رمضان شریف، سخنگوی این نیرو، صبح روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، گفت: «بنا بر روش همیشگی سپاه پاسداران، هرگونه موضع‌گیری‌هایی از این دست توسط فرماندهان در موارد مختلف، توسط روابط عمومی و یا سخنگوی سپاه اعلام شده و غیر از آن هر مطلبی فاقد ارزش است و به شدت تکذیب می شود.»

قاسم سلیمانی یا دفتر او در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

کانال تلگرامی روزنامه ایران، نزدیک به دولت حسن روحانی، شامگاه پنج‌شنبه بیانیه ای از فرمانده نیروی سپاه قدس ایران منتشر کرد که در آن تاکید شده بود، قاسم سلیمانی از هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده است.

در این بیانیه همچنین «هرگونه سوء‌استفاده از عکس ها و نظرهای» آقای سلیمانی «غیراخلاقی» خوانده شده بود.

در این بیانیه به نقل از آقای سلیمانی تاکید شده بود که وی «همچون همیشه در کنار مردم عزیز برای تدوام سازندگی و پیشرفت ایران» خواهد ایستاد.

در این بیانیه منسوب به آقای سلیمانی همچنین اعلام شده بود که این فرمانده سپاه پاسداران، بر اساس نظر آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، که «مخالف حضور نظامیان در سیاست» بوده «آلوده سیاست‌بازی‌ها» نخواهد شد.

سخنگوی سپاه پاسداران روز ۱۰ اردیبهشت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست تا از «بهره‌گیری تبلیغاتی» از نام و تصویر قاسم سلیمانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خودداری کنند.

با این حال ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در برنامه‌های تلویزیونی نام قاسم سلیمانی را به نفع خود مطرح کردند.

از جمله آقای رئیسی در برنامه تلویزیونی گفت: «به هیچ عنوان زخم زبان ها و تبلیغات ناصواب ما را نمی ترساند و مانند استاد شهید بهشتی از میدان به در نخواهیم شد. اگر سردار دلاور ما سردار سلیمانی در مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد.»

در همین حال وب‌سایت‌های نزدیک به حسن روحانی در روزهای گذشته تصاویری را منتشر کردند که در آنها از عکس قاسم سلیمانی به همراه ابراهیم رئیسی در برخی از پوسترهای تبلیغاتی استفاده شده بود.

در این گزارش‌ها ادعا شده بود که این پوسترهای تبلیغاتی توسط ستاد آقای رئیسی تهیه شده است.

در همین حال حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها سپاه پاسداران را به حمایت از ابراهیم رئیسی متهم کرده است.

با این حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، اعلام کرده که این نهاد در انتخابات دخالت نخواهد کرد.

این در حالی است که آقای سعیدی خود در سال ۹۱ گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

منتقدان حکومت ایران همچنین فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که در سال ۹۳ منتشر شد را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند».

با این حال آقای جعفری در اسفندماه ۹۵ گفته بود که «احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند».

علی مطهری، نماینده مجلس، نیز در گذشته سپاه پاسداران را متهم کرده بود که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده، اما مقامات این نهاد این اتهام را رد کردند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.