رد اعمال محدودیت‌های تازه درباره رئیس‌دولت اصلاحات از طرف دادستان ویژه روحانیت استان تهران

شنبه, 15ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

دادستان تکذیب کرد

شرق: بعد از آنکه محمدرضا تابش، نایب‌فراکسیون امید، از اعمال محدودیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات خبر داد، خبرگزاری اصولگرای «فارس» به نقل از یک «منبع آگاه» گفت محدودیت‌ها علیه رفت‌وآمدها و فعالیت‌های محمد خاتمی تازگی ندارد و به دستور شورای ‌عالی ‌امنیت ‌ملی مربوط است. فارس به همین هم بسنده نکرد و در گفت‌وگوی کوتاهی که با حجت‌الاسلام عبداللهی، دادستان ویژه روحانیت استان تهران، انجام داد از قول او نوشت: «هیچ محدودیت جدیدی درباره نامبرده اعمال نشده است. اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون انجام شده، براساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است». محسنی‌اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه هم که در مراسم ترحیم برادر احمدی‌نژاد شرکت کرده بود، اعلام‌نظر درباره صحت ایجاد محدودیت جدید برای رئیس دولت اصلاحات را به نشست خبری روز یکشنبه موکول کرد و گفت: «روز یکشنبه، در نشست خبری در خدمت شما خواهیم بود».

واکنش تابش
محمدرضا تابش سخنان منبع آگاهی را که با فارس گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده بود تکذیب کرد. او به ایلنا گفته بود: «خوشحالیم در مقابل حساسیت و فشار افکار عمومی، «منبع آگاه!» مجبور شد اعمال محدودیت‌های جدید را تکذیب کند یا آن‌ را به شورای‌ عالی امنیت ملی نسبت دهد که باز هم مطلب کذبی است». او ادامه داد: «شاید هم کار مسئولانی خودسر بوده که با تذکر مسئولان مافوق منصف و نکته‌سنج، خواسته‌اند رفع مشکل کنند و تعجب از برخی خبرگزاری‌های وابسته به بعضی نهادهای تبلیغی و انقلابی که بدون بررسی لازم، صحبت خلاف «یک منبع آگاه!» را منتشر می‌کنند».

تابش اضافه کرد: «از اصلاح رویه‌ها استقبال می‌کنیم، ولی اگر بیش از این اصرار بر قلب و کتمان مطالب و جعل خبرهای غیرواقعی در مقابل افکار عمومی باشد. مجبوریم اطلاع‌رسانی کنیم و توضیحات مورد انتظار مردم را که صاحبان اصلی این انقلاب هستند و پیوسته به شخصیت‌های کم‌نظیر و راستین و خدوم این نظام عشق می‌ورزند و این اعتماد را در عمل به اثبات رسانیده‌اند، ارائه و بیان کنیم».
مطهری به میدان آمد

درهمین‌حال علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، در یادداشتی با عنوان «چرا ایجاد محدودیت» که آن را در اختیار سایت ایسنا قرار داده، نوشته است: «محدودیت‌های جدید انسان را به فکر وامی‌دارد که در شرایط امروز جامعه که احتمالا آمریکا تا ١٠ روز دیگر از برجام خارج می‌شود و منتظر یک بهانه حقوق بشری است. نائب‌رئیس مجلس اضافه کرد: «ما قانون اساسی خوبی از نظر رعایت حقوق ملت داریم. قانون اساسی خوبی نوشته‌ایم و مجلس هم قوانین عادی خوبی تدوین کرده است، اما برخی شوراها و نهادها مثل دادگاه ویژه روحانیت، قانون اساسی و مجلس را دور می‌زنند.» سایت «امیدنامه» هم در خبری در همین رابطه نوشته بود: «دادگاه ویژه روحانیت با ارسال نامه‌ای با امضای دادستان ویژه روحانیت به منزل «سیدمحمد خاتمی» به او ابلاغ می‌کند که سه ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند. براساس این حکم، از این به‌بعد هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم‌های هنری، از قبیل تئاتر، کنسرت و همین‌طور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی، حتی در جلسات خصوصی ممنوع شده است. همچنین ملاقات افراد حقیقی و حقوقی، مقامات دولتی، حوزوی، گروه‌های سیاسی، صنفی، دانشجویی و… با سیدمحمد خاتمی ممنوع است».

ماجرای یک هم‌نشینی
خبراعمال محدودیت جدید برای رئیس دولت اصلاحات پس از آن اعلام شد که تصاویر متعددی از هم‌نشینی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما و علی لاریجانی رئیس مجلس در کنار ایشان منتشر شد. علت این هم‌نشینی هم شرکت این چهره‌ها در مراسم ترحیم آیت‌الله راستی‌کاشانی در حسینیه جماران بود. انتشار این تصاویر در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب جریان اصولگرا با تحلیل‌های متفاوت و بعضا با نقدهای تند و تیزی همراه شد. در بخشی از این تحلیل‌ها حتی از احتمال نامزدی علی لاریجانی از سوی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات ١۴٠٠ هم خبر داده بودند.

برای نمونه، روزنامه جوان نوشته بود: «… ممکن و محتمل است این هم‌قاب‌شدن با اطلاع از قصد جبران خاتمی و تعدیل حصر رسانه‌ای وی باشد و لاریجانی با آگاهی از این خبر درصدد پیشتازی و بهره‌برداری برای خود باشد… محتمل است که لاریجانی برای ۱۴۰۰ دنبال جابه‌جایی سبد رأی باشد زیرا تجربه ۱۳۸۴ نشان داد سبد مدنظر خالی است. بنابراین درصدد است شعاع جامعه مدنظرش را گسترش دهد و احساس می‌کند بوکس‌خوردن از حزب‌اللهی‌ها در این مسیر نه‌تنها ضرری ندارد که سودآور هم هست اما آنچه حتمی و قطعی است، لاریجانی از بعد فکری و معرفتی اصلاح‌طلب نخواهد شد اما برای مهندسی ذهنی و ادراک‌سازی با هدف حرکت به سمت یک سبد بزرگ تلاش می‌کند. درحال‌حاضر افکار عمومی از وی انتظار دارد توضیح ‌بیّن بدهد که آیا حضور او در کنار سران فتنه، ناخواسته بوده یا حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده بوده است».

روزنامه کیهان هم به نقل از سایت «جهان‌نیوز» آن هم‌نشینی را چنین روایت کرده و نوشته بود: «… درعین‌حال برخی گزارش‌ها حاکی است که در اتفاق روز مراسم وداع با پیکر مرحوم راستی‌‌کاشانی، صحنه‌سازی و شیطنت صورت گرفته است. جهان‌نیوز در این زمینه به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد که خاتمی در کنار سیدحسن خمینی حضور داشت.

آقای عسکری رئیس سازمان صداوسیما که وارد حسینیه شد، مسئول ویژه استقبال از مسئولان در حسینیه جماران به استقبال رفت. درحالی‌‌که آقای عسکری می‌خواست به میان جمعیت برود، او را به سمت همان دالان داربستی پوشیده‌شده از پارچه‌سیاه‌های محرم برد.

سیدحسن هم به آن مسئول انتظامات اشاره‌ای کرد که میهمان ویژه را به جایگاه ویژه هدایت کند. بالاخره آقای عسکری به آن دوراهی انتهای دالان رسید و مواجه شد با استقبال ویژه سیدحسن خمینی که یک ‌جا میان خودش و سیدمحمد خاتمی برای رئیس صداوسیما خالی کرده بود.

برایم جالب بود که ببینم رئیس رسانه‌ای که یک فریم از خاتمی تصویر پخش نمی‌کند، چه عکس‌العملی نشان می‌دهد. آقای عسکری خودش را متمایل کرد که به سمت چپ برود که برخی افراد سیاسی نشسته‌اند اما سیدحسن به‌‌شدت اصرار کرد که اینجا تشریف بیاورید… البته معلوم بود که رئیس صداوسیما خیلی معذب و ناراحت اما در نهایت ناراحتی، ادب و لبخند روی لبش را حفظ می‌کرد و البته یک کلمه هم با دو تا سید صحبت نکرد».

کیهان در ادامه خطاب به لاریجانی و عسکری نوشته بود: «در هر صورت آنچه از آقایان عسکری و لاریجانی به‌عنوان مسئول نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود، تأکید بر مرزبندی با فتنه و سران آن – از جمله خاتمی – است و برای زدودن آثار شیطنت رسانه‌های وابسته به فتنه‌گران لازم است این اظهار برائت و انزجار صراحتا اعلام شود». بعد از آن علی‌عسکری که در جلسه هیئت دانشجویی فاطمه‌الزهرای دانشگاه شریف به این دانشگاه رفته بود، در توضیح آنچه روی داده گفته بود: «هنگام ورود من به این مراسم مسائلی پیش آمد که شرح و توضیحش بماند، اما ادب و آداب این جلسه اقتضا می‌کرد که من دقایقی در آنجا بمانم و به همه احترام بگذارم و این به آن معنی که برخی تعبیر کردند نیست و بعدها عکسی که منتشر شد به دنبال القای موضوعاتی غیرواقعی بود که این کار را اخلاقی نمی‌دانم».

او ادامه داد: «موضع ما در قبال فتنه ۸۸ روشن و موضع رهبری معظم انقلاب است و واقعیت این است که در فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به مردم، نظام و رهبری شده است و افرادی که در فتنه فعال بوده‌اند باید عملکرد خود را که باعث امیدواری دشمن شد جبران و صادقانه عذرخواهی کنند». زمان زیادی از این اخبار و تحلیل‌ها نگذشته بود که خبر اعمال محدویت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات را تابش اعلام کرده و تأکید دارد که اصالت این تصمیم جدید ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد. این درحالی است که رسانه‌های اصولگرا تأکید مؤکد دارند مرجع چنین تصمیمی شورای عالی امنیت ملی است.

باید دید محسنی‌اژه‌ای در جلسه یکشنبه چه موضعی دراین‌باره اتخاذ خواهد کرد. از طرفی مجلس هم یکشنبه جلسه علنی دارد و آن طور که مطهری در یادداشت خود نوشته مجلس نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود.

از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.