بسیاری از کارخانه‌ها با رانت‌ سرپا هستند/ کارخانه‌های معروف دست از تولید کشیده و به واردات روی آورده‌اند

یکشنبه, 16ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: باتوجه به بحران کارخانه‌ها و به کما رفتن تولیدات در ایران بازهم می‌توان بسیاری از کارخانه‌ها را از خطر ورشکستگی نجات داد.

جواد نوفرستی (مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی) در مورد علل اصلی تعطیلی برخی کارخانه‌های ایران به خبرنگار ایلنا می‌گوید: موضوع ورشکستگی کارخانه‌ها و رکود تولید، سوژه و موضوع امروز اقتصاد کشور نیست، بلکه این وضعیت از سال‌ها قبل توسط کارشناسان اقتصادی کشور مطرح و پیش بینی شده بود.

وی معتقد است: علل تعطیلی و ورشکستگی کارخانجات به دو دسته عوامل بیرونی (عوامل محیطی و پیرامونی کسب و کار) و عوامل درونی بنگاه تقسیم می‌شود.

این مدرس دانشگاه تاکید می‌کند: اینکه همه موضوعات مربوط به تعطیلی کارخانه‌ها را به عوامل بیرونی ارتباط بدهیم اشتباه است و در چنین شکست‌هایی عوامل داخلی مانند مدیریت هم دخیل است اما علت اصلی این موضوع به عوامل بیرونی بر می‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: درواقع بسیاری از شرکت‌های تولیدی دولتی یا خصوصی با مُسکن‌های موقتی دولت یا رانت‌ها سرپا هستند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون ما شاهد آن هستیم که کارخانه‌های بسیار معروف و بزرگ در ایران محصولات خود را با لوازم وارداتی به بازار عرضه می‌کنند چون تولید صرفه اقتصادی ندارد اما واردات به صرفه‌تر و سودآورتر است و قوانین هم ظاهرا بیشتر از واردات حمایت می‌کند تا از تولید.

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.