لحظه‌ به‌ لحظه با فرار هاشمی شاهرودی از آلمان….

جمعه, 22ام دی, 1396
اندازه قلم متن

مشخصات پرواز آیت الله هاشمی شاهرودی از هامبورگ به مقصد تهران

آیت الله هاشمی شاهرودی قرار است با این پرواز به ایران بگریزد:
ایران ار – پرواز ۷۲۲ – از مبدا هامبورگ – ساعت ۱۳:۲۵ امروز پنجشنبه ۲۱ دی ماه – ترمینال ۱

اخبار تکمیلی: لحظه‌ به‌ لحظه با فرار هاشمی شاهرودی از آلمان….

تیتر خبری مجله بیلد آلمان: قاضی مرگ ایرانی، از کلینیک می گریزد! او قصد دارد از هامبورگ به ایران پرواز کند. معالجه ی سرطان او در هانوفر نیمه کاره ماند:

آیت الله شاهرودی با خودروی نمره دیپلماتیک از کلینیک خارج شد:

او تحت حفاظت کارکنان سفارت جمهوری اسلامی به فرودگاه رفته است:

فرودگاه هامبورگ: معترضان به بازگشت شاهرودی به ایران:

تظاهرات در فردگاه هامبورگ و سخنان شجاعانه زن ایرانی در فرودگاه آلمان در تجمع ایرانیان برای جلوگیری از فرار شاهرودی:

هواپیمایی که شاهرودی را به ایران باز گرداند:

آیت الله شاهرودی در حال فرار:

هواپیما در مسیر تهران:

هاشمی شاهرودی از آلمان فرار کرد

رادیو زمانه، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس تشخیص مصلحت نظام حکم صدها نفر را در دوران ریاست‌اش بر قوه قضائیه تأیید کرده. یک سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها و نماینده سابق پارلمان آلمان، انجمن کردهای مقیم آلمان و گروهی از فعالان سیاسی مقیم آلمان از او اعلام جرم کرده بودند. شاهرودی از آلمان گریخت.

محمود هاشمی شاهرودی به دلیل ابتلا به تومور مغزی در کلینیک خصوصی پروفسور سمیعی تحت درمان قرار داشت. پلیس هانوفر به نشریه «نویه پرسه» – نشریه محلی این شهر – صبح پنحشنبه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی تأیید کرده است که محمود هاشمی شاهرودی شهر هانوفر را به مقصد هامبورگ ترک کرده. روزنامه «بیلد» چاپ آلمان هم صبح پنجشنبه تصویری از او و هیأت همراه بعد از ترک هانوفر منتشر کرده بود.

روزنامه «بیلد» گزارش داده که هواپیمای حامل هاشمی شاهرودی و هیأت همراهش، ساعت ۱۴ به وقت محلی فرودگاه هامبورگ را به مقصد تهران ترک کرده است.

دادستان آلمان بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل داده است.

فعالان سیاسی مقیم آلمان تأئید کرده‌اند که محمود هاشمی شاهرودی از فرودگاه هامبورگ، آلمان را به مقصد ایران ترک کرده است. این خبر را برخی از رسانه‌های آلمانی‌زبان از شبکه آلمانی‌زبان دویچه‌وله تأیید کرده‌اند. دویچه‌وله به نقل از شورای ملی مقاومت ایران خبر داده که شاهرودی همراه با یک هیأت شش نفره خاک آلمان را ترک کرده است.

گروهی از ایرانیان در فرودگاه هامبورگ اجتماع کرده بودند با این هدف که مانع از فرار محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه‌ قضائیه بشوند. مینا احدی، فعال سیاسی از طریق شبکه‌های اجتماعی ایرانیان را به تجمع در فرودگاه هامبورگ فراخوانده بود. او در گفت‌وگو با زمانه به نامه ریحانه جباری اشاره می‌کند که پیش از آنکه اعدام شود به هاشمی شاهرودی نوشته بود، موهایش در زندان در ۱۸ سالگی سفید شده است. این فعال سیاسی می‌گوید هدف از پیگرد قضائی هاشمی شاهرودی در آلمان این است که از فرصتی که پیش آمده برای نشان دادن نحوه عملکرد قوه قضائیه جمهوری اسلامی به جهانیان استفاده شود.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری روز گذشته در جمع خبرنگاران بخشی از نامه دخترش به محمود هاشمی شاهرودی را خواند. شعله پاکروان هم از رئیس سابق قوه قضائیه به دادستان آلمان اعلام جرم کرده است.

بر اساس قوانین کیفری در آلمان سیاستمدارانی که صرفاً برای گردش یا درمان به این کشور سفر می‌کنند از مصونیت قضائی برخوردار نیستند. بر اساس پاراگراف ۶ حقوق جزایی آلمان، قانون جزایی در این کشور در مورد جنایت‌هایی که در کشور دیگری غیر از آلمان اتفاق افتاده است، صدق می‌کند و اعتبار دارد. مهران براتی، فعال سیاسی مقیم آلمان در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید اگر آلمان به هاشمی شاهرودی اجازه بازگشت به ایران را داد، ممکن است دلایل سیاسی هم داشته باشد. به گفته این کارشناس در حال حاضر به دلیل سرکوب نهضت اعتراضی مردم ایران، عده زیادی در پارلمان آلمان، خواهان محدود شدن روابط این کشور با جمهوری اسلامی‌اند. به گفته براتی به دلیل چنین حساسیت‌هایی کار دادستان در رسیدگی به پرونده هاشمی شاهرودی ناتمام ماند و او موفق شد به ایران فرار کند.

محمود هاشمی شاهرودی قبل از آنکه برای درمان به کلینیک پروفسور سمیعی در هانوفر مراجعه کند، در لندن تحت درمان قرار داشت. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که به درخواست سفارت ایران در آلمان، برای رئیس تشخیص مصلحت نظام ویزا صادر کرده است. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آلمان، هاشمی شاهرودی از ۲۱ دسامبر در آلمان اقامت داشته.

هاشمی شاهرودی از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضاپیه را به عهده داشته است. در دوران ریاست او بر قوه قضاپیه بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند اعدام شده‌اند.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.