وزیر نفت: پس از برجام، تولید و صادرات نفت یک میلیون بشکه افزایش یافته است

یکشنبه, 15ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید: “پس از برجام، تولید و صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش یافته است.”

به گزارش خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت، آقای زنگنه در یک نشست خبری با خبرنگاران امروز یکشنبه (۱۵ بهمن/ ۴ فوریه) گفته است: “تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال (دی ماه) نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۶۵ هزار بشکه و صادرات نفت هم ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است.”


هفته پیش خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای دولتی و داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال ماقبل (۲۰۱۶) به خریداران بزرگ آسیایی در مجموع ۲ و نیم درصد افزایش یافته است.

مجموع صادرات نفت ایران به چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیون و ۶۷۱ میلیون بشکه در روز رسید. از این میان فقط کره جنوبی شاهد افزایش واردات نفت از ایران بود.

این اتفاق همزمان با تلاش ایران برای حفظ مشتریان آسیایی خود اتفاق افتاده است.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تولید خود را از اول ژانویه سال جاری میلادی کاهش داده‌اند. ایران البته بطور جزئی مجاز به افزایش تولید است.

وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران همچنین به ادامه مذاکرات بر سر توسعه میادین نفت و گاز با شرکت های داخلی و خارجی هم اشاره کرده ولی گفته: “جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه‌گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.”

او گفته: “برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را اصلاح کند.”

به گفته او ١۵٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند.

وزیر نفت ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی گفته: “این قرارداد طبق برنامه جلو می‌رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.”

در تیرماه پارسال ایران و کنسرسیومی به ریاست شرکت نفتی توتال فرانسه، پر ارزش‌ترین قرارداد انرژی بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در تهران امضا کردند.

این کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های توتال، سى‌ان‌پى‌سى چین و پتروپارس ایران به امضا رسید و ارزش این قرارداد نزدیک به ۵ میلیارد دلار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر نفت ایران توتال را در مذاکرات “جدی” خوانده و گفته: “امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند.”

آقای زنگنه همچنین گفته: “نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.”

دولت ایران در لایحه بودجه سال آینده مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال جاری (۱۳۹۶) کاهش داشته است.

این میزان درآمد بر اساس نفت ۵۵ دلاری و دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه شده است.

در این لایحه دولت دوازدهم تلاش کرده سهم درآمدهای نفتی را در بودجه کاهش دهد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.