ژنرال ارشد آمریکایی از برجام حمایت کرد

چهارشنبه, 23ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

ژنرال جوزف وتل

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این فرمانده ارشد آمریکایی گفته است که “برجام یکی از مهم‌ترین تهدیدها از سوی ایران را برای ما حل کرده است؛ بنابر این اگر برجام از بین برود آن وقت ما باید راه حل دیگری برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران پیدا کنیم.”

این فرمانده نظامی ارشد آمریکایی درباره راه حل احتمالی جایگزین برجام جزئیاتی ارایه نکرده است.

ژنرال وتل گفته است که “به نظرم در منطقه این نگرانی وجود دارد که اگر این تهدید مشخص از طریق برجام کنترل نشود، ما چگونه می‌توانیم با آن مقابله کنیم. در حال حاضر فکر می‌کنم که (برجام) به نفع ماست.”

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در گذشته اظهارات مشابهی کرده و گفته بود تا زمانی که ایران از برجام تخطی نکرده است کشورش باید به این توافق پایبند باشد.

او در زمان معرفی‌اش از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای هدایت وزارت دفاع آمریکا نیز در سخنانی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را معاهده‌ای “غیردوستانه” خواند اما تاکید کرد “وقتی آمریکا تعهدی داده است، ما باید با همکاری هم‌پیمانان خود به آن تعهدات عمل کنیم.” اگرچه او تاکید کرده بود که توافق هسته‌ای با ایران یک توافق‌نامه ناقص کنترل تسلیحاتی است.

این تحول در حالی صورت گرفته است که آقای ترامپ رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا را از سمت خود برکنار کرده و در توضیح دلیل آن گفته است که او با آقای تیلرسون در مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ایران اختلاف داشتند.

مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که جایگزین آقای تیلرسون شده از مخالفان سرسخت برجام است و انتصاب او در حالی صورت گرفته که دو ماه دیگر دولت آمریکا باید نظرش را درباره پایبندی ایران به توافق هسته‎ای اعلام کند.

تأیید نکردن این پایبندی به این معنا است که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا ادامه نخواهد یافت. دولت آمریکا می‌‎گوید اگر برجام “اصلاح” نشود، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا بارها از برجام انتقاد کرده و آن را یک توافق “بد” خوانده است.

در اواسط ژانویه سال جاری آقای ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد، اما گفت که این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود.

او می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود. آقای ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشند، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند.

ایران همواره گفته است که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست و همچنین تاکید کرده است که برجام نیز قابل تغییر نیست و مقامات ایرانی گفته‌اند که نه خطی به برجام اضافه می شود و نه خطی از آن کم می‌شود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.