طوفان در سیستان؛‌ ۲۶۰ تن راهی مراکز درمانی شدند

چهارشنبه, 31ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


خشکی تالاب هامون، خشکسالی سیستان و تغییرات اقلیمی، علاوه بر سلامت مردم، وضعیت کشاورزی و زندگی روزمره را هم دچار مشکل کرده است

رئیس اداره هواشناسی زابل با اعلام طوفان در زابل گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زابل به ۳۷ برابر حد مجاز رسیده است. همزمان بیش از ۲۶۰ تن از ساکنان منطقه سیستان دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین عابدی، رئیس اداره هواشناسی زابل، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، گفت: حداکثر سرعت وزش باد در زابل در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۱۱۵ کیلومتر در ساعت رسید و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۵۵۴۰ میکروگرم بر مترمکعب رساند.
وی اشاره کرد که محدوده مجاز ذرات معلق در هر متر مکعب هوا برای افراد سالم کمتر از ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

آقای عابدی همچنین در مورد شدت طوفان در زابل گفت که دید افقی در محل فرودگاه زابل به ۵۰۰ متر کاهش یافته و در برنامه پروازی فرودگاه نیز اختلال ایجاد شده است.

رئیس اداره هواشناسی زابل اضافه کرد که پدیده‌های طوفان و گردوخاک شهرهای زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را نیز فرا گرفت.

به گفته او، این شرایط سبب شد تا دید افقی در زاهدان به دوهزار متر کاهش یابد و غلظت ذرات معلق در هوای مرکز استان سیستان و بلوچستان تا بیش از ۶۰۰ میکروگرم بر مترمکعب، یعنی ۴ برابر حد مجاز، افزایش یابد.

از سوی دیگر، عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، خبر داد که بیش از ۲۶۰ تن از ساکنان منطقه سیستان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان گرد و خاک راهی مراکز درمانی شدند.

او اشاره کرد که ۲۰۳ تن از مصدومان پس از مراجعه، درمان و ترخیص و ۵۸ تن دیگر در بیمارستان بستری شدند.

ساکنان استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در چند ماه گذشته مدام با آلودگی هوا و ریزگردها دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در تیرماه سال جاری نیز طوفان شن بیش از ۱۰۰ تن را روانه بیمارستان کرد.

خشکی تالاب هامون، خشکسالی سیستان و تغییرات اقلیمی، علاوه بر سلامت مردم، وضعیت کشاورزی و زندگی روزمره را هم دچار مشکل کرده و آلودگی هوا را به ۲۰ برابر حد مجاز رسانده است.

خشکی هامون و عدم ارائه حق‌آبه کافی رودخانه هیرمند از سوی افغانستان نیز از دیگر دلایل بروز این طوفان‌های گرد و خاک ذکر شده است.

به گفته نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، خشکسالی به ‌اندازه‌ای مردم این استان را فقیر کرده که کودکان «بدون صبحانه» به مدرسه می‌روند، «برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است» و با «نان خشک» سر می‌کنند.

سیستان و بلوچستان که اکثر ساکنان آن سنی‌مذهب هستند، از محروم‌ترین استان‌های ایران است و خشکسالی و آلودگی هوا نیز چالش‌های این استان را چند برابر کرده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.