وزارت خارجه آمریکا از حق اعتصاب در ایران حمایت کرد

سه شنبه, 24ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

ناوئرت از حکومت ایران خواسته است به مطالبات مردم این کشور توجه کند

وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از آنچه که بی‌توجهی حکومت ایران به نیازهای مردم این کشور خوانده، از حق مردم ا یران برای ابراز خواست‌هایشان حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود افزوده است: “این اعتصابات پیامی برای رژیم در بر دارد: هدر دادن ثروت ایران در خارج را متوقف و رسیدگی به نیازهای مردم خود را آغاز کنید.”

در چند ماه اخیر، گزارش‌هایی از تجمعات و اعتصاباتی توسط قشرهای مختلف در برخی نقاط ایران گزارش شده که در مواردی با برخورد تند حکومت، از جمله بازداشت فعالان صنفی و تهدید معترضان به مجازات شدید همراه بوده است. این اعتصابات جنبه صنفی داشته و در اعتراض به شرایط دشوار اقتصادی صورت گرفته هرچند در برخی تجمعات اعتصابیون، شعارهای و خواست‌های سیاسی و لزوم مبارزه با فساد نیز مطرح شده است.

معلمان در اعتراض به شرایط معیشیتی و بازداشت فعالان صنفی دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند

اعتصاباتی موردی و محدود به خاطر بیکار شدن کارگران یا عدم پرداخت دستمزد نیز در تعدادی از واحدهای تولیدی گزارش شده است. قانون کار جمهوری اسلامی حق تشکیل اتحادیه‌های مستقل صنفی و برخی اقدامات و اعتراضات کارگری مرسوم را به رسمیت نشناخته د در مقابل، تمهیدات خاص خود را برای رسیدگی به اختلافات کارگری پیش‌بینی کرده است.

در هفته‌های اخیر، کامیون‌داران در اعتراض به بالا بودن بهای وسایل یدکی و سایر اقلام مورد نیاز و ناکافی بودن دریافتی خود دست به اعتراض زده و گاه گزارش‌هایی از تلاش برای متوقف کردن رفت و آمد جاده‌ای جهت جلوگیری از ادامه کار اعتصاب‌شکنان نیز منتشر شده است. مقامات قضایی و امنیتی نیز هشدار داده‌اند که با اینگونه اقدامات به شدت برخورد خواهند کرد.

اعتصاب کامیونداران با واکنش تند مقامات قضایی و امنیتی مواجه شده است

طی دو روز گذشته، معلمان در شماری از شهرهای ایران از جمله تهران در اعراض به وضعیت معیشتی دست به اعتصاب و تحصن زده و خواست‌های صنفی خود را مطرح کرده‌اند. آنان همچنین نسبت به بازداشت فعالان صنفی در نقاط مختلف معترض بوده و خواستار آزادی آنان شده‌اند. تعدادی از فعالان حقوق معلمان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند یا دوره‌های محکومیت خود را سپری می‌کنند.

معلمان خواستار افزایش حقوق و دستمزد خود و نیروهای خدماتی و اداری آموزش و پرورش در هماهنگی با سایر کارکنان دولت، بهبود شرایط محیط‌های آموزشی و ارتقاء آن به استانداردهای متعارف جهانی، تغییر وضعیت و تضمین امنیت شغلی برخی از کارکنان بخش آموزش و پرورش بوده‌اند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به برگزاری اعتصابات در ایران غیر معمول نبوده است.

دولت ایالات متحده توافق هسته‌ای با ایران – برجام – را مانعی برای جلوگیری قطعی از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی ندانسته و با خروج از این توافق، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را مجدد احیا کرده است. آمریکا همچنین با برنامه تسلیحات موشک بالستیکی جمهوری اسلامی مخالفت بوده و برخی اقدامات حکومت این کشور در خارج را باعث بی‌ثباتی در منطقه دانسته است.

مقامات آمریکایی همچنین جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که منابع مالی متعلق به کشورشان از جمله منابع آزاد شده پس از برجام را به جای استفاده جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم ایران، به حمایت از دولت سوریه و گروه‌های تندرو و تقویت امکانات سرکوب مردم ایران اختصاص داده‌اند. علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، ایالات متحده تحریم‌های دیگری را نیز علیه برخی نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با جنبه های دیگری از فعالیت‌های داخلی و خارجی حکومت ایران از جمله اتهام “حمایت از تروریسم” و نقض حقوق بشر مردم این کشور وضع و اجرا کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی آمریکا و به خصوص دولت جدید آن کشور را به خصومت با مردم ا یران و انقلاب اسلامی متهم کرده اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.