رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران: احتمال دارد رویکرد تهاجمی اتخاذ کنیم

یکشنبه, 7ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران از احتمال اتخاذ رویکرد تهاجمی از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خبر داد.

محمد باقری این اظهارات را روز یکشنبه هفتم بهمن در حاشیه یک نشست و همزمان با افزایش تنش‌های لفظی میان تهران و واشینگتن بر سر برجام، انتقاد از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران و نیز حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه بیان کرد.

این فرمانده ارشد نظامی ایران با بیان اینکه تهران «قصد تجاوز و تهاجم و حتی چشمداشتی به خاک هیچ کشوری» را ندارد، گفته که «اما این به معنای آن نیست که در رویکرد‌های سطح عملیاتی و تاکتیکی صرفاً دفاعی و منفعلانه عمل کنیم».

آقای باقری افزوده که با این حال «در حفظ منافع خودمان ممکن است رویکرد آفندی (تهاجمی) داشته باشیم».

وی علت اتخاذ احتمالی این رویکرد را نیز بدین صورت شرح داده که «تا اجانب با مشاهده آثار و شواهد آن، فکر تجاوز به منافع کشورمان را از سر بیرون کنند».

آن‌طور که رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفته است: بر همین اساس، «تغییری در ماهیت رزمایش‌هایی که امسال در تنگه هرمز، خلیج فارس، دریای عمان و در زمین و هوا انجام شد، صورت گرفت و این مسیر رو به ارتقاء است».

او بدون توضیح بیشتر، هدف از این تغییرات را «آمادگی نیرو‌های مسلح» برای «تغییر تاکتیک‌ها» در صورت «ضرورت» عنوان کرده است.

اظهارات این فرمانده نظامی در شرایطی بیان شده که نیروی زمینی ارتش ایران روز جمعه رزمایشی را در منطقه «نصرآباد» اصفهان با حضور «۱۲ هزار نیروی هجومی» انجام داده بود.

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش خواسته بود با افزایش «توانایی و آمادگی» خود کاری کنند که «دشمنان جرأت تهدید ملت ایران را نداشته باشند».

او در دیدار با شماری از خانواده‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق و جنگ داخلی سوریه نیز به مردم ایران هشدار داده بود که مراقب «فریب» آمریکا در سال جاری باشند و افزود که ممکن است آنها «نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواس‌شان را جمع کنند».

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و اعلام کرد که این توافق، تهدیدات موشکی ایران و نقش «مخرب» آن در خاورمیانه را نادیده گرفته است.

کشورهای اروپایی که در زمینه حفظ برجام سیاستی متفاوت از دولت دونالد ترامپ در آمریکا اتخاذ کرده‌اند، در زمینه برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش تهران در منطقه دیدگاه مشابهی اتخاذ کرده و خواستار پایان دادن ایران به این فعالیت‌ها شدند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنجم بهمن به ایران هشدار داد در صورت بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالستیک تهران، پاریس آماده است تا تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران اعمال کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که برنامه موشکی جمهوری اسلامی «قابل گفت‌وگو و مذاکره نیست».

منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیو فردا گفته‌اند که روز هشتم بهمن و پس از ثبت رسمی «سازوکار ویژه» این اتحادیه برای تجارت با ایران، «جمع‌بندی» شورای اروپا در مورد مسائل مرتبط با ایران احتمالاً به تصویب خواهد رسید.

در این «جمع‌بندی»، شورای اروپا از ایران می‌خواهد که از «پرتاب موشک‌های بالستیک» که «ناسازگار» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، دست بکشد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.