توضیح دفتر رئیس جمهور آلمان درباره پیام شادباش به روحانی

جمعه, 3ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

دفتر فرانک والتر اشتاین مایر می‌گوید ارسال پیام‌ تبریک به مناسبت سالگردها، عرف رایج در جمهوری آلمان است. از اشتاین‌مایر انتقاد شده که در پیام شادباش سالگرد انقلاب ایران، به نقض حقوق بشر در این کشور اشاره نکرده است.

    

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان

تلگرام تبریک رئیس جمهور آلمان به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در ایران انتقاداتی را برانگیخته است. به نوشته روزنامه “بیلد” که به این پیام دسترسی یافته، فرانک والتر اشتاین‌مایر از سوی مردم آلمان نیز شادباش گفته است.

پیام تهنیت اشتاین مایر در ۱۱ فوریه یعنی در ۲۲ بهمن و خطاب به حسن روحانی ارسال شده است. به نقل از “بیلد”، رئیس جمهوری آلمان از طرف خود و “هم‌وطنانش” تبریکات صمیمانه‌ای را به مناسبت “جشن ملی” ایران ابراز کرده است.

به گزارش “بیلد”، اشتاین مایر در این پیام وعده داده که آلمان همه توان خود را برای نجات توافق اتمی به کار گیرد.

وبسایت “تاگس اشپیگل” می‌نویسد، در این پیام چیزی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیامده است؛ اشتاین مایر تنها از مقامات ایرانی خواسته که “صداهای انتقادی در کشور خود را بشنوند”.

“تاگس اشپیگل” اضافه می‌کند که پیام شادباش هیچ اشاره‌ای به این نکرده که ایران سازمان‌های تروریستی هم‌چون حماس یا حزب‌الله را تامین مالی می‌کند.

ونتزل میشانسکی، مدیر شاخه آلمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید از پیام تبریک اشتاین‌مایر شوکه شده است. روزنامه “بیلد” به نقل از میشالسکی می‌نویسد، روز مربوطه، بی‌عدالتی بزرگی را برجسته می‌کند و سالگرد رژیمی است که “کلیه موازین حقوق بشر را پایمال کرد”.

فرانک مولر روزن تریت، کارشناس سیاست خارجی از حزب “دمکرات آزاد” آلمان، در گفت‌وگو با روزنامه “بیلد” از یک “روند قابل توجه” سخن گفته است. او شادباش اشتاین‌مایر به رژیمی که اسرائیل را مدام به نابودی تهدید می‌کند، همانند یک “سیلی محکم” برای تل‌آویو می‌داند.

شرکت وزیر مشاور آلمان در ضیافت چهل سالگی انقلاب اسلامی در سفارت ایران نیز انتقادهای زیادی را متوجه وزارت امور خارجه آلمان کرده بود. نیلس آنن در دفاع از این حضور به دویچه وله گفته بود: «ما با تهران در حال گفت‌وگو هستیم و این سیاست ماست.» او با انتقاد ضمنی به رویکردها و فشارهای آمریکا افزود: «ما زیر فشارها هم با ایران در مورد سیاست‌های منطقه‌ای‌اش و حمایتش از گروه‌های تروریستی که در جهت نابودی اسرائیل فعالیت می‌کنند گفت‌وگو می‌کنیم. ما نیاز داریم که مجاری گفت‌وگو با تهران را باز نگه داریم. استراتژی فشار حداکثری آمریکا (علیه ایران) برای من قانع‌کننده نیست و نیازی نمی‌بینم که از اقدام خود (شرکت در جشن سفارت) ابراز ندامت کنم.»

راینر برویل، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم در پاسخ به سوال دویچه وله، حضور آنن در جشن سفارت را  این‌گونه توجیه کرده بود: «شرکت کردن نمایندگانی از وزارت امور خارجه یا حتی دیگر وزارت‌خانه‌ها در مراسمی به مناسبت جشن‌های ملی کشورهای دیگر که آلمان با آنها روابط دیپلماتیک دارد، اقدامی است رایج.»

برویل با تاکید بر لزوم باز نگه‌ داشتن راه‌های گفت‌وگو با ایران گفته بود: «از این کانال‌ها می‌توانیم استفاده کنیم برای گفت‌وگو بر سر مسائلی چون نقش تنش‌آفرین ایران در منطقه یا برنامه موشکی این کشور.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.