دبیرکل سازمان ملل حمله به نفتکش‌ها را محکوم کرد؛ واکنش روسیه و بریتانیا

پنجشنبه, 23ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

صبح روز پنج‌شنبه گزارش شد که دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.

صبح روز پنج‌شنبه گزارش شد که دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۳ خرداد حمله به دو نفتکش در دریای عمان را شدیدا محکوم کرد و گفت که دنیا نمی‌تواند تقابل بزرگی را در منطقه خلیج فارس تحمل کند.

آنتونیو گوترش که در اجلاس همکاری سازمان ملل و اتحادیه عرب سخن می‌گفت، اظهار داشت: «من شدیدا هر حمله‌ای به کشتی‌های غیرنظامی را محکوم می‌کنم. واقعیت‌ها و مسئولیت‌ها باید در این حادثه روشن شود».

صبح روز پنج‌شنبه گزارش شد که دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در این زمینه به رادیو فردا گفته است کشتی «آلتر فرانت» متعلق به نروژ که حامل ۷۵ هزار تن نفتا (نوعی محصول نفتی) از قطر به مقصد تایوان بود و کشتی «کوکوکا کاریجس» ژاپن با بار متانول (نوعی محصول پتروشیمی) عربستان، در دریای عمان هدف اتفاقی مشکوک به حمله قرار گرفتند.

اردیبهشت ماه نیز چهار کشتی شامل یک نفتکش عربستان در نزدیکی آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفت. امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند. ایران دست داشتن در این حملات را به شدت رد کرده و حملات روز پنج‎‌شنبه را نیز «مشکوک» خوانده است.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز شورای امنیت سازمان ملل را به اتخاذ تدابیری برای تامین امنیت خلیج فارس فراخواند. وی بدون اشاره به نام کشور خاصی گفت: «برخی‌ها در منطقه تلاش می‌کنند آتش تنش‌ها را شعله‌ور سازند و ما باید هشیار باشیم».

اتحادیه عرب اخیرا در رابطه با حمله به کشتی‌ها در ماه گذشته، همچنین حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان، در این کشور تشکیل جلسه داد و در بیانیه پایانی اقدامات ایران را «بی‌ثبات کننده» خواند و محکوم کرد.

در این میان، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در رابطه با حملات به دو نفتکش در دریای عمان گفت: «مسکو خواستار عدم سوء استفاده از این حادثه برای تشدید شرایط علیه ایران است».

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وی در ادامه گفت: «پیامدهای سیاسی و غیر سیاسی این حادثه باید ارزیابی شوند. اخیرا شاهد روند رو به افزایش فشار‌های سیاسی، روانی و نظامی علیه ایران هستیم».

از سوی دیگر، یک سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفته که حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان «غیرقابل قبول» است و بریتانیا آماده است برای هر تحقیقی درباره این حادثه کمک کند.

وی گفت بایستی حق کشتیرانی آزاد مورد احترام قرار گیرد، ما با شرکای بین‌المللی خود در تماس بوده و آماده هر نوع کمکی هستیم.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در توئیتی به زبان انگلیسی حادثه روز پنجشنبه را «فراتر از مشکوک» توصیف کرده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی هم گفته است: «دولت ایران آماده همکاری‌های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های استراتژیک است».

قیمت نفت بعد از حملات پنج‌شنبه حدود ۴ درصد افزایش یافت.

منابع: رویترز، کپلر، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.