جانسون: اعتراض‌ها در ایران ناشی از نارضایتی گسترده از جمهوری اسلامی است

چهارشنبه, 13ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید که اعتراض‌ها در ایران او را غافلگیر نکرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید که اعتراض‌ها در ایران او را غافلگیر نکرده است

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید اعتراضات در ایران نتیجه افزایش بهای بنزین نبوده، بلکه نشات‌گرفته از نارضایتی گسترده مردم از جمهوری اسلامی ایران است.

بوریس جانسون روز چهارشنبه ۱۳ آذر در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست ناتو تاکید کرد که اعتراض‌ها در ایران خیلی باعث غافلگیری او نشده است.

این نخستین واکنش رسمی نخست‌وزیر بریتانیا به ناآرامی‌ها در ایران است.

وی همچنین گفت بیشتر اوقات اخلالگری‌های جمهوری اسلامی در منطقه راهی است برای اینکه حواس‌ها را از ناکامی‌های داخلی پرت کند.

اعتراض‌های اخیر ایران روز ۲۴ آبان ابتدا در واکنش به افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد آغاز شد ولی بعد اعتراض‌ها حکومت جمهوری اسلامی و رهبران روحانی ایران را هدف گرفت.

این اعتراض‌ها با استفاده نیروهای امنیتی و انتظامی از سلاح‌های خودکار و نیمه سنگین از جمله تیربار به شدت سرکوب شد به گونه‌ای که خونین‌ترین سرکوب جمهوری اسلامی ظرف چهار دهه گذشته بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دستکم ۲۰۸ نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند هرچند که رقم واقعی بیش از این تعداد است.

هزاران نفر نیز در این اعتراض‌ها بازداشت شدند و خسارات زیادی به اماکن دولتی و عمومی وارد آمد. اینترنت در بسیاری از نقاط ایران نیز حداقل ده روز قطع بود.

ایالات متحده سرکوب این اعتراض‌ها را محکوم و اعلام کرد که در کنار معترضان ایرانی ایستاده است. اما واکنش بسیاری از کشورهای اروپایی، سکوت بود یا موضعگیری خیلی نرمی داشتند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.