خشک شدن “بیش از ۷۵ درصد” از دریاچه ارومیه

یکشنبه, 23ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

orumiyeh_lake

یازده رود آب شیرینی که به دریاچه ارومیه سرازیر بوده به علت سدهایی که در مسیر رودخانه ها ساخته شده، مسدود شده است.

مهدی عیسی‌زاده، نماینده ارومیه در مجلس ایران با ابراز نگرانی از خشک شدن “بیش از ۷۵ درصد” از آب دریاچه ارومیه گفت: “وضعیت دریاچه ارومیه زنگ خطری برای مسئولان است و کشور را تهدید می کند.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای عیسی زاده امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه در تذکری در صحن علنی مجلس با اشاره به جلسه‌ای با حضور علی لاریجانی (رئیس مجلس) و عده دیگری از مسئولان برای رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت که بودجه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این دریاچه در نظر گرفته شده، “اما همچنان این مهم تحقق نیافته است.”

مسئله خشک شدن دریاچه ارومیه چندین سال است که موجب نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست شده است. بعضی از کارشناسان و علاقه مندان به محیط زیست، سیاست‌های دولت را که به سدسازی، حفر چاه های عمیق و گسترش زمین‌های کشاورزی در بالا دست این منابع آبی انجامیده از عوامل اصلی بحران موجود می‌دانند.

یازده رود آب شیرینی که به دریاچه ارومیه سرازیر بوده به علت سدهایی که در مسیر رودخانه ها ساخته شده، مسدود شده است. بر روی برخی از این رودها چند سد زده شده است.

کارشناسان محیط زیست عبور بزرگراه شهید کلانتری از وسط دریاچه ارومیه را هم از عوامل تخریب این دریاچه می دانند. هدف از احداث این بزرگراه کوتاه کردن مسیر جاده ای بین شهرهای ارومیه و تبریز عنوان شده است.

مختل شدن چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه باعث شد که با ازدیاد شوری بخش جنوبی، مهمترین کانون زیستی این دریاچه رو به مرگ برود.

به گفته کارشناسان، پسروی آب دریاچه باعث شده که در شرق و جنوب دریاچه شوره زارهایی به وجود آید که به باغات این منطقه آسیب فراوانی وارد کرده و بر اثر غیرقابل زرع شدن زمین های کشاورزی، دهها روستای این منطقه متروکه شده اند.

این در حالی است که مقامات دولت تاکید دارند که دو دوره خشکسالی در دهه اخیر، عمده ترین عامل مشکلاتی بوده که برای این تالاب ها و دریاچه ها پیش آمده است.

مقام‌های زیست‌محیطی ایران می‌گویند که با خشک شدن دریاچه ارومیه ایران در معرض “یک فاجعه ملی زیست‌محیطی” است. کارشناسان می‌گویند که این وضعیت می‌تواند بر محیط زیست کشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.

براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، بیش از نیمی از مساحت دریاچه ارومیه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع است، خشک و تبدیل به شوره‎زار شده است.

مقام‌های زیست محیطی ایران بارها هشدار داده‌اند که اگر “اقدامی عاجل، جدی و ملی” در مورد این دریاچه انجام نشود، توفان و غبار نمک ناشی از خشک شدن آن تا استان تهران خواهد رسید.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و در عین حال دومین دریاچه آب شور جهان محسوب می شود.

۳۰ سال دیگر ایران کویر می‌شود

مسئله کمبود آب و کاهش بارندگی مسئله ای است که از سال ها قبل گریبان ایران را گرفته است.

عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی که و کارگروه مشورتی حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب کابینه جدید، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با کلیک روزنامه قانون گفته است: “مشکل اصلی که ما را تهدید می‌کند و از اسرائیل و آمریکا و دعواهای سیاسی خطرناک‌تر است مسئله زندگی ملت است. اگر وضعیت اصلاح نشود، ایران ۳۰ سال دیگر کشور ارواح می‌شود چون همه کشور تبدیل به کویر می‌شود.”

وی با ابراز نگرانی نسبت به استفاده بی‌رویه از آبهای زیرزمینی گفته “فلات ایران دارد غیرقابل سکونت می‌شود و کسی به این فکر نیست. مسئله اینجاست که آب‌های زیرزمینی تحلیل رفته‌اند وبیلان منفی آب بیداد می‌کند و کسی به فکر نیست. کم‌آبی کشور را به شدت تهدید می‌کند و بیلان منفی برداشت آب در ابتدای انقلاب زیر صد میلیون متر مکعب در سال بود این بیلان در حال حاضر به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی ۱۱۰ برابر شده است.”

آقای کلانتری با تائید بر خشک شدن دریاچه‌ها در ایران اضافه کرد: “پیکره‌های آبی طبیعی ایران خشکیده‌اند. دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم،‌ هامون، جازموریان دیگر چیزی باقی نمانده. من از وقوع بحران حرف می‌زنم. زندگی ملت در حال تهدید است.”
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.