سپاه نفتکش توقیف کرد، کره جنوبی واحد مقابله با دزدی دریایی اعزام کرد

دوشنبه, 15ام دی, 1399
اندازه قلم متن

در پی توقیف یک نفتکش کره جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، وزارت خارجه کره خواستار آزادی فوری این تانکر شد و وزارت دفاع این کشور نیز اعلام کرد واحد مقابله با دزدان دریایی را به تنگه هرمز اعزام کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه با اعلام توقیف یک نفتکش مواد شیمیایی این کشور به دست نیروهای ایرانی در آب‌های نزدیک عمان، خواستار آزادی فوری این شناور شد.

همچنین وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که واحد مقابله با دزدی دریایی را به تنگه هرمز اعزام کرده است. این وزارتخانه گفت که با همکاری وزارتخانه‌های خارجه و شیلات این کشور و همچنین نیروی دریایی چند ملیتی که در آب‌های مجاور حضور دارد، با دزدی دریایی مقابله خواهد کرد.

شرکت دی‌ام شیپینگ، اپراتور شناور توقیف‌شده، نیز با تاکید بر این که این تانکر در آب‌های آزاد حرکت می‌کرده، اتهام نقش قوانین محیط زیستی دریایی را که از سوی ایران مطرح شده رد کرد.

یک مقام این شرکت مستقر در بوسان کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت نیروهای ایرانی از این نفتکش خواستند برای «بازرسی» باید به آب‌های ایران برود اما پاسخی به ناخدای کشتی که توضیح بیشتری می‌خواست ندادند.

همزمان ربکا ریباریک، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، به رویترز گفت این نیرو از خبر توقیف نفتکش کره‌ای مطلع است و وضعیت را رصد می‌کند.

در مقابل، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دلیل توقیف نفتکش کره‌ جنوبی را «کاملا فنی» دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای با تایید توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس، دلیل توقیف این نفتکش را «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» اعلام کرده است.

سپاه پاسداران همچنین از بازداشت خدمه این نفتکش، شامل افرادی «با ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار» خبر داده است. خبرگزاری یونهاپ تعداد این خدمه را ۲۰ نفر، شامل پنج کره‌ای، ۱۱ میانماری، دو اندونزیایی و دو ویتنامی، ذکر کرده است.

ظهر دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود ارتباط مالک نفتکش «هانکوک شیمی» (MT Hankuk Chemi) با این تانکر قطع شده و آخرین رصد ماهواره‌ای این شناور مربوط به شب گذشته و در نزدیکی بندرعباس بوده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این نفتکش با پرچم کره جنوبی از عربستان سعودی عازم بندر فجیره در امارات متحده عربی بود.

با این حال نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته این شناور حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تُن اتانول «و از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره جنوبی» بود.

توقیف این کشتی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بین دو کشور درباره پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به نتیجه نرسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، صبح دوشنبه گفته بود که مذاکرات دو طرف «به کندی» پیش می‌رود و «از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایت‌مندی نداریم.»

او همچنین گفت قرار است قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی «در روزهای آینده» به ایران سفر کند.

بانک مرکزی ایران میزان پول‌های مسدودشده در کره جنوبی را هفت میلیارد دلار ذکر کرده است.

از سوی دیگر حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، نیز گفته است: «کره‌ای‌ها هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده انجام نداده‌اند».

به گفته او، روز شنبه این اتاق در جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، پیشنهادهایی را برای تهاتر، به ویژه مربوط به واکسن کرونا، ارایه کرده است.

او نسبت به همکاری کره جنوبی در این زمینه ابراز تردید کرد و گفت: «باید دید کره‌ای‌ها در این‌باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند.»

وجود تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون مانع از تبادلات بانکی میان این کشور و کره جنوبی شده است.

همچنین توقیف این نفتکش در خلیج فارس در شرایطی است که تنش‌ها در منطقه طی روزهای اخیر و همزمان با اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی افزایش یافته است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.