فعالان دانشجویی هدف ماشین سرکوب جمهوری اسلامی، ۱۵ ماه حکم برای پریسا رفیعی دانشجو به دلیل افشای تست بکارت از زنان زندانی

پنجشنبه, 23ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

دانشجویان دانشگاه تهران سال ۹۸ در بنرهایی خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند

دانشجویان دانشگاه تهران سال ۹۸ در بنرهایی خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند

مهتاب وحیدی راد

ماشین سرکوب جمهوری اسلامی دهه‌هاست که دانشجویان را هدف می‌گیرد٬ و حالا همزمان با چهل و دومین سالگرد انقلاب ۵۷ هم خبر محکومیت دو دانشجوی دیگر رسانه‌ای می‌شود٬ انقلابی که آزادی ایران و ایرانیان یکی از شعارهایش بود اما در عمل افرادی را که خواستار آزادی بودند٬ دربند کشید.

دانشجویانی که به دلیل کمترین انتقاد یا کوچکترین اعتراضی زندانی می‌شوند.

مانند پریسا رفیعی که حتی در زندان هم برایش پرونده‌ای جدید تشکیل و به تحمل حبسی دیگر محکوم می‌شود٬ ۱۵ ماه زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به این دلیل که پس از آزادی موقتش از شرایط بازداشتگاه‌ نوشت و از آنچه بر زندانیان زن می‌گذرد.

پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران است که زمستان ۹۶ سه هفته در بازداشت بود٬

او در پرونده نخست خود به دلیل شرکت در اعتراضات دانشجویی به هفت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم نهایتا با تخفیف٬ به یک سال حبس کاهش یافت و او از تیرماه امسال این محکومیت را در زندان اوین می‌گذراند.

اما حالا در پرونده جدیدش ۱۵ ماه حبس دیگر هم به آن محکومیت اضافه شده ‌است.

سها مرتضایی دیگر فعال دانشجویی است که به تحمل زندان محکوم شده٬ تنها به دلیل اینکه در محوطه دانشگاه تهران دست به تحصن زده بود٬ به این دلیل که روی جدولی در دانشگاهش نشسته بود و پلاکاردی در دست داشت که روی آن از «تبعیض و بی‌عدالتی» علیه خود نوشته بود٬ از محرومیتش از تحصیل.

سها مرتضایی دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از تحصیل در مقطع دکترا محروم شده است.

او به دلیل اعتراض به این موضوع در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شد و محکوم به شش سال زندان.

و حالا این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید و به وکیل او ابلاغ شده ‌است.

از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی٬ دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف نیز ۱۰ ماه می‌گذرد و این دو دانشجو همچنان در وضعیتی بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برند.

قوه قضاییه ایران آنان را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و نگهداری اقلام انفجاری متهم کرده است٬ اتهامی که خانواده‌ها آن را رد می‌کنند.

نازنین محمدنژاد دیگر فعال دانشجویی است که دو ماه در بازداشت بود و هفته پیش موقتا آزاد شد٬ با وثیقه‌ای سنگین به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان.

اسامی بسیارند٬ دانشجویانی که طی سال جاری بازداشت شده‌اند یا برایشان احکام زندان صادر شده٬ به اتهام‌هایی تکراری که مبنای همه آنها فعالیت‌های دانشجویی یا اعتراض‌های مدنی این افراد بوده است.

شهاب‌الدین نظری٬ محمد خانی٬ کامیار ذوقی٬ محمد شباهتی٬ رقیه نفری٬ محمد داوری٬ مصطفی هاشمی‌زاده٬ امیرحسین شریفی و ابوالفضل نژادفتح تنها نام چند تن از دانشجویانی است که طی حدود یک سال گذشته در سراسر ایران بازداشت و به تحمل زندان محکوم شده‌اند.

دلیل بازداشت و محکومیت این افراد فعالیت‌های دانشجویی‌ آنان بوده است یا فریاد دادخواهی‌شان برای ۱۷۶ قربانی‌ای که هواپیمایشان در آسمان تهران با موشک‌های سپاه پاسداران هزاران تکه شد و همچنین حمایت از مردمی که در آبان خونین ۹۸ پاسخ اعتراضشان را با گلوله و مرگ دریافت کردند.

وقایعی که سال ۹۸ را به سالی پر از خبرهای نفس‌گیر تبدیل کرد اما هنوز در هیچ کدام از این موارد عاملان و آمران آن فجایع معرفی و دادگاهی نشده‌اند.

و در همین حال دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان به آن وقایع ذره‌ای درنگ نکردند و از پاییز سال ۹۸ تاکنون ده‌ها تن را تنها به دلیل درخواست‌شان برای شفاف‌سازی و اجرای عدالت بازداشت و زندانی کرده‌اند.

از: رادیو فردا

*****

۱۵ ماه حکم برای پریسا رفیعی دانشجو به دلیل افشای تست بکارت از زنان زندانی

دادگاه تجدیدنظر استان تهران، پریسا رفیعی، دانشجوی محبوس در زندان اوین را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم به خاطر نامه‌ای است که رفیعی در باره گرفتن تست بکارت از زندانیان زن نوشته است. او قبلا تبرئه شده بود.    

پریسا رفیعی - دانشجوی رشته هنر دانشگاه تهران

پریسا رفیعی – دانشجوی رشته هنر دانشگاه تهران

پریسا رفیعی، دانشجوی ۲۴ ساله رشته هنر و فعال صنفی دانشگاه تهران، در پرونده جدیدی با اتهام “تبلیغ علیه نظام”، یک سال و سه ماه حکم دریافت کرد. این پرونده به شکایت دادستان و به خاطر نامه افشاگرانه‌ای است که رفیعی از تجربیات بازداشت و فشار بر زنان زندانی نوشته بود.

او پس از دستگیری در  اسفند ۹۶ در یک تجمع دانشجویی، در تابستان ۹۷ به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هفت سال حبس محکوم شده بود. این حکم که ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب را نیز شامل می‌شد، در آبان ۹۸ به تایید دیوان عالی کشور رسید اما در ماه آذر مطابق “عفو موردی” به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

رفیعی در ۱۹ اردبیهشت ۹۸ در نامه‌ای، به شرح شرایط بازداشتگاه انفرادی و گرفتن تست بکارت از زنان زندانی پرداخت. این نامه اما مبنای شکایت دادستان و دادسرای اوین قرار گرفته و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر او را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” توسط این نوشته، به ۱۵ ماه حبس محکوم کرد.

این رای در ۳۰ دی ماه صادر شده و دادگاه برای صدور حکم جدید به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی استناد کرده که قاضی در صورت تکرار جرم می‌تواند حکمی بیش از حداکثر مجازات تعیین شده صادر کند.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع پریسا رفیعی گفته است: «نامه‌ای که او از بابت آن به تبلیغ علیه نظام متهم شده، پیش از قطعی شدن محکومیت وی در پرونده قبلی بوده است.»

آخرین جلسه بازپرسی پریسا رفیعی در این پرونده، در تاریخ  ۱۵ شهریور ۹۹ در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی برگزار شد و وکیل مدافع در آن حضور نداشت.

پریسا رفیعی در آن نامه افشاگرانه از جمله پرسیده بود: «انجام آزمایش بکارت، مسئله کاملا شخصی زندانیان زن چه ارتباطی به دستگاه امنیتی و محتوای بازجویی دارد که کارشناسان پرونده بی‌شرمانه اجازه اعمال چنین احکامی را از طریق مراجع رسمی پزشک قانونی می‌یابند و حتی برای آن حکم قضایی صادر می شود؟»

او هم چنین سوال کرده بود که چگونه سلول انفرادی نمونه بارز و کامل شکنجه روانی به شمار نمی‌آید؟

پریسا رفیعی از ۱۷ تیر ۹۹ در پی احضار به واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت شده و در بند زنان زندان اوین نگاهداری می‌‌شود.

از: دویچه وله

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.