وزیر امور خارجۀ بریتانیا: محاکمۀ مجدد نازنین زاغری غیرقابل قبول است

دوشنبه, 25ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن
دومینیک راب، وزیر امور خارجۀ بریتانیا Iakovos Hatzistavrou POOL/AFP
ار.اف.ای
بعد از آن که وکیل نازنین زاغری از برگزاری آخرین دادگاه موکلش خبر داد، دومینیک راب، وزیر خارجۀ بریتانیا محاکمۀ مجدد این شهروند ایرانی-انگلیسی را بی‌معنا و خودسرانه دانست. معلوم نیست که هدف جمهوری اسلامی از برگزاری این دادگاه چیست: ادامه دادن پرونده و نگه داشتن خانم زاغری و یا فیصله دادن به ماجرا. طی هفتۀ اخیر برخی منابع انگلیسی نسبت به پایان یافتن پرونده ابراز امیدواری کرده‌اند.

روز یکشنبه ۱۴ مارس/۲۴ اسفند، دومینیک راب در توئیتر نوشت: “قابل قبول نیست که ایران محاکمۀ دومی را به طور کاملاً خودسرانه، برای نازنین زاغری – راتکلیف برگزار کند”.

وزیر خارجۀ انگلیس می‌افزاید که باید به خانم زاغری اجازه داده شود که هرچه زودتر به آغوش خانواده و به بریتانیا بازگردد. دومینیک راب در پایان تأکید می‌کند که “ما همچنان برای پشتیبانی از وی همه تلاشمان را انجام خواهیم داد”.

ساعاتی قبل از واکنش دومینیک راب، حجت کرمانی وکیل مدافع زاغری از برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

درست یک هفته پیش، حجت کرمانی به رسانه‌ها گفته بود که دورۀ محکومیت پنج سالۀ خانم زاغری پایان یافته و بنابراین پابند الکترونیکی او برداشته شده، اما “در انتظار رسیدگی به اتهام دیگری” به سر می‌برد.

محاکمۀ اخیر نیز با همان اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” برگزار شده است. آقای کرمانی گفته است که جلسۀ دادگاه در کمال آرامش به پایان رسیده و ابراز امیدواری کرده که موکلش تبرئه شود. به نظر می‌رسد که وی، جلسۀ اخیر را “ختم دادرسی”می‌داند. خانم تولیپ صدیق، نمایندۀ پارلمان بریتانیا که پرونده را دنبال می‌کند در توئیتر نوشته است که رأی دادگاه باید تا هشت روز دیگر صادر شود.

در هفتۀ اخیر، برخی رسانه‌های انگلیسی نوشته بودند که احتمالاً به پایان پروندۀ زاغری نزدیک می‌شویم. جک استراو وزیر خارجۀ پیشین بریتانیا نیز به طور ضمنی گفته است که لندن باید بدهی‌هایش را به ایران بپردازد و این پرونده را خاتمه دهد.

تانک‌های چیفتن و سرنوشت خانم زاغری

در حالی که احتمال پایان یافتن پروندۀ زاغری مطرح شده، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی – ایرنا – در مطلبی تحت عنوان “آیا انگلیس به گروکشی طلب ایران پایان می‌دهد؟”، می‌نویسد: “انتظار می‌رود که انگلیس سریعتر به گروکشی طلب قانونی ایران در پرونده قدیمی تانک‌های «چیفتن» پایان داده و برای تسویۀ آن دست بجنباند”.

به نوشتۀ این خبرگزاری “بالغ بر ۴ دهه از معاملۀ ایران و انگلیس برای خرید تانک‌های چیفتن می‌گذرد و دولت لندن همچنان به استناد تحریم‌ها علیه ایران در پرداخت این بدهی تعلل می‌کند”.

ایرنا تاریخچۀ خرید تانکها را نیز شرح می‌دهد و می‌نویسد که طبق قرارداد میان وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی، قرار بود “یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل داده شود… اما بدعهدی انگلیس در دوران نخست وزیری شاپور بختیار آغاز شد”، آنهم در حالی که ایران مبلغ کل قرارداد را پرداخت کرده بود.

البته ایرنا یادآوری می‌کند که ایران و انگلیس “رسماً ارتباط پروندۀ زاغری با طلب قانونی تهران را رد کرده‌اند”، اما با اینحال می‌افزاید: “ارتباط این پرونده با طلب ایران بیش از پیش نخ نما شده و مسیرها برای فرار لندن از تسویۀ این بدهی در حال بسته شدن است. کارشناسان معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران طی بیش از چهار دهه، سود قابل توجهی را کسب کرده است”.

ایرنا در پایان، سخنان حسن روحانی را نقل می‌کند که بدون ذکر نام نازنین زاغری،  به بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفته بود: “تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران، در رفع مشکلات دیگر روابط نیز موثر است”.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.