تاجگردون: در آبان ٩٨ یک نهاد زیر نظر رهبری قیمت بنزین را افزایش داد و باعث آن همه کشته شد

سه شنبه, 3ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

غلامرضا تاجگردون.

غلامرضا تاجگردون. © مجلس شورای اسلامی.

ناصر اعتمادی

غلامرضا تاجگردون که در زمان اعتراض های سراسری آبان‌ماه عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده می‌گوید که در این شورا تصمیم گرفته شده بود که قیمت بنزین فقط به شرط بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور افزایش یابد، اما، صدا و سیمای جمهوری اسلامی شبانه ناگهان افزایش بهای بنزین را اعلام کرد و این کار اعتراض‌ها، کشتار جوانان و داغدار شدن خانواده‌ها را در پی داشت.

غلامرضا تاجگرودن نمی گوید چه کسانی ناگهان شبانه قیمت بنزین را افزایش دادند. اما او می‌گوید که در جلسۀ شورای عالی هماهنگی اقتصادی “تصمیم گرفته شد که وقتی شرایط امنیتی از یک سو و شرایط اقتصادی و تورمی کشور از سوی دیگر مناسب شد، بروند و افزایش قیمت بنزین را اجرا کنند، اما، عده‌ای این اطمینان خاطر را به رئیس جمهوری دادند که اتفاقی نمی افتد و گفتند فقط دو سه جا شلوغ می‌شود که جمعش می‌کنیم.”

غلامرضا تاجگرودن نگفته است که این “عده”که ناگهان قیمت بنزین را افزایش دادند، چه کسانی هستند. اما، او گفته است که شورای عالی هماهنگی اقتصادی نتوانست دربارۀ این موضوع به توافق برسد و توافق در این مورد در جای دیگر و در یک نهاد زیر نظر رهبری به دست آمد.

غلامرضا تاجگردون گفته است “تقریبا تمام آنانی که” در کمیسیون تلفیق مجلس “پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را داده بودند”، در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی با “افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند” و  نتوانستند بر سر افزایش قیمت بنزین با یکدیگر به توافق برسند، ولی در این باره “جای دیگری به توافق رسید” و آن “جا” به گفتۀ تاجگرودن نهادی است که “با دستور رهبری شکل گرفته و سه نهاد حاکمیتی در آن نشستند و تصمیم گرفتند. این که آنجا چه‌ها گذشت هم مفصل است فقط نمی دانم بگویم یا نگویم.”

به گفتۀ تاجگرودن حتا پس از اعلام افزایش بهای بنزین عده ای از نمایندگان مجلس با ارائۀ طرحی خواستار توقف تصمیم شدند و “اگر این اتفاق می افتاد دیگر این همه آدم کشته نمی شد.” تاجگرودن سپس افزوده است که بالاخره “یک روزی یک گروهی باید پاسخگوی اتفاقات رخ داده و تصمیم [گرفته شده] باشند.” مسببان این تصمیم به ادعای غلامرضا تاجگرودن “به رهبری ظلم” کردند، “اما باید ببینید چه کسی ریشه این اتفاقات را فراهم کرد که آن همه جوان کشته و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند. اینها بالاخره مشخص خواهد شد.”  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.