نامه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به علی خامنه‌ای، درباره پی‌گیری وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن


استان وایر

در راستای پی‌گیری وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که از فروردین ۱۳۹۹ در زندان به سر می‌برند، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، طی نامه‌‌ای خطاب به علی خامنه‌ای خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده این دو دانشجوی زندانی شدند.

براساس نامه‌‌ای که انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، منتشر کرد، این دانش‌آموختگان نسبت به «سلامت فرآیند رسیدگی به پرونده»  این دو دانشجوی زندانی در دستگاه قضا ابراز نگرانی کردند.

در این نامه خواسته شده، اقاریر و مصاحبه‌های اخذ شده بدون حضور وکیل و در بازداشت طولانی مدت، هیچ ترتیب اثر قانونی داده نشود، وضعیت سلامت جسمی و روحی دانشجویان بازداشتی و میزان آسیب‌های روحی و جسمی به آن‌ها توسط متخصصین تشخیص و تحت درمان قرار گیرد، از ادامه اقدامات خلاف قانون و بازداشت طولانی‌مدت آن‌ها بدون نظر دادگاه صالح جلوگیری شود و همچنین ملاقات وکیل با متهمین و دسترسی آزاد وکیل به پرونده تضمین شود.

در بخشی از این نامه خواسته شده تا عناوین اتهامی این دو دانشجوی زندانی مشخص شود و آمده است: «آن‌چه نظاره‌گر آن هستیم و مستندات آن در فضای رسانه‌ای منتشر شده‌است، خلاف روند طبیعی پرونده‌هاست و قطعاً ذهن پرسش‌گر دانشجو را بدین سمت سوق می‌دهد که چگونه ساختاری را جلوبرنده باشد که ارکان اساسی قضائی آن خلاف قوانین عمل می‌کنند؟ چگونه در راه هدفی قدم بردارند که مقدمات آن وجود ندارد؟»

در این نامه اظهارنظر سخن‌گوی قوه قضاییه در اردیبهشت ۱۳۹۹، که اتهام این دو دانشجو را ارتباط با گروهک‌های ضد انقلاب «منافقین» عنوان کرده بود، تعیین کننده خط مشی پرونده در رسیدگی‌های بعدی و خارج شدن قوه قضاییه از «بی‌طرفی» در رسیدگی به پرونده دانسته شده است.

همچنین در این باره توضیح داده شده: «این موضع‌گیری سخن‌گوی قوه قضائیه و شواهد دیگری از جمله عدم دسترسی متهمان به وکیل، عدم ملاقات آن‌ها با خانواده‌های‌شان و…، موج نگرانی‌های دانشجویان را هر روز بیشتر کرد تا نهایتاً به امید این‌که موضوع برای جامعه دانشجویی روشن شود، جلسه‌ای در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف و دانشگاه، با این دانشجویان برگزار شد. حسب بیانیه رسمی برخی از همین تشکل‌ها، جلسه برگزارشده و نحوه مدیریت آن و هم‌چنین افراد حاضر در این جلسه از جمله بازپرس پرونده، مأمور تحقیق و…، این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که این جلسه فقط برای تدارک دلیل بوده‌است، که متأسفانه با صدور کیفرخواست « افساد فی‌الأرض» از طرف دادسرا، این گمانه‌زنی‌ها به یقین نزدیک‌تر شد. »

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در این نامه به مواردی چون «برگزاری جلسه بازجویی غیرمنصفانه و غیرقانونی»، «عدم دسترسی به وکیل تعیینی»، «عدم ملاقات متهمین با وکلای انتخابی»، «فشارهای متعدد جهت اخذ مصاحبه‌های تلویزیونی»، «گزارش‌های منتشرشده (و تکذیب‌نشده) در خصوص سلامت جسمی و روحی دانشجویان»، «طولانی‌نمودن حبس در انفرادی» و «آسیب دیدگی چشم و گوش علی یونسی در بازجویی‌ها» اشاره کرده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.