دستکم ۱۰ تجمع اعتراضی برگزار شد: اعتصاب کارگران و جوشکاران پالایشگاه بید بلند دو بهبهان

دوشنبه, 20ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا 
طی روز گذشته و امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، تعدادی از دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی دستکم در ۴ شهر از جمله اهواز، مسجد سلیمان، بابل و امیدیه در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهر خود، شماری از کارکنان رسمی شرکت نفت در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی و در اهواز مقابل ستاد مرکزی مناطق نفت‌خیز جنوب، تعدادی از معلمان کارنامه سبز در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران، تنی چند از کارگران سیمان سپاهان در محوطه این کارخانه واقع در اصفهان، شماری از نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع برق کشور، در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران و تعدادی از رانندگان تاکسی در زیر پل مدرس شهر ارومیه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین در خبری دیگر جمعی از کارگران و جوشکاران شرکت های سازه پاد تهران و شالوده شایان در پالایشگاه بید بلند دو بهبهان در محل کار خود اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، جمعی از کارگران و جوشکاران شرکت های سازه پاد تهران و شالوده شایان که در پالایشگاه بید بلند دو بهبهان مشغول به کار هستند، در محل کار خود اعتصاب کردند.

این کارگران می‌گویند: طبق قرارداد اداره کار این شرکت ها موظف به افزایش ۳۵ درصدی حقوق آنها هستند، اما مسئولین از انجام این کار امتناع می‌کنند.

به گفته آن‌ها علیرغم گذشت سه ماه از سال جدید، این شرکت ها هیچگونه قراردادی با آنها امضا نکرده و حقوق آن‌ها نیز افزایش نیافته است.

کارگران می‌گویند: حقوق ما در سال گذشته ۴ میلیون تومان بوده و شرکت ها موظف هستند که طبق قانون کار این مبلغ را تا میزان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش دهند اما مسئولین شرکت گفته‌اند نهایتا ۵۰۰ هزار تومان به حقوق شما اضافه می‌شود.

بنابر گفته این کارگران، ماموران حراست و پاسگاه بید بلند از اعتصاب و تجمع این کارگران جلوگیری می‌کنند، با وجود این آن‌ها سر کار نرفته و دست به اعتصاب زده‌اند.

تجمع دانش آموزان در شهرهای مختلف

به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، شماری از دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی دستکم در چهار شهر از جمله اهواز، مسجد سلیمان، بابل و امیدیه در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهر خود تجمع کردند.

دانش آموزان معترض ضمن سردادن شعارهایی از قبیل “آموزش مجازی، امتحان مجازی” از جمله مطالبات خود را “برگزاری امتحانات نهایی به شیوه مجازی” عنوان کردند.

لازم به یادآوری است که تجمع دانش آموزان معترض در روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال که دستکم در ۱۴ شهر برگزار شد، در برخی از نقاط با ورود نیروهای انتظامی منجر به خشونت و ضرب و شتم برخی از دانش آموزان شد.

 

تجمع رانندگان تاکسی در ارومیه

به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، تعدادی از رانندگان تاکسی در شهرستان ارومیه، با خاموش کردن تاکسی‌های خود زیر پل مدرس، دست به اعتصاب و تجمع زدند.

این رانندگان رسیدگی شهردار ارومیه به مطالباتشان را خواستار شدند.

تجمع کارکنان رسمی نفت در تهران و اهواز

به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، شماری از کارکنان رسمی شرکت نفت در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی و در اهواز مقابل ستاد مرکزی مناطق نفت‌خیز جنوب، تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان در تهران اهم مطالبات خود را برداشته شدن محدودیت‌های حقوقی، تعدیل مدارک کارکنان، رفع مشکل انتقالی کارکنان شرکت‌های واگذار شده، اجرای صحیح و کامل ماده ۱۱۲، تقویت سازمان بهداشت و درمان نفت، اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت، ابلاغ و دستور پرداخت هرچه سریعتر وام‌های مسکن، ودیعه و…، اصلاح قانون مالیات بر درآمد کارکنان نفت، اعمال شایستگی کارکنان بر اساس عدالت و پرداخت در ماه‌های آغازین، ارتقا مزایای ریالی گرید ۵ درصد به ۱۰ درصد، اجرای کامل مطالبات ایثارگران و عدم بکارگیری افراد مناسب در سمت‌های مدیریتی و اجرای بندهای معیشتی ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات نفت، عنوان کردند.

همچنین کارکنان نفت در اهواز خواهان اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به کلیه پرسنل استخدامی، اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایشات دستمزد ۱۴۰۰، تغییر اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی نفت، تعدیل مدرک پرسنل رسمی که قبل از بخشنامه سال ۹۷ مشغول به تحصیل بوده‌اند، پرداخت بند (ج) فوق‌العاده مناطق جنگی، اصلاح قانون مالیات بر حقوق کارکنان نفت که در شرایط سخت اشتغال دارند، پرداخت کامل پاداش بازنشستگی بر اساس سنوات خدمت پرسنل بدون رعایت سقف پاداش ۳۰ سال و رفع مشکل انتقالی کارکنان شرکت‌های واگذار شده و حل مشکلات دانشجویان و جانبازان شدند.

تجمع معلمان کارنامه سبز مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران

به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، جمعی از معلمان کارنامه سبز، در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این معلمان در اعتراض به عدم روشن شدن وضعیت استخدامی آن‌ها صورت گرفته است.

کارنامه سبزها افرادی هستند که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، معروف به آزمون ماده ۲۸ شرکت کرده‌اند و برگزیده شده‌اند، اما برنامه‌‌ای برای استخدام آنها وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مجوز ۳۳ هزار ردیف استخدامی در آموزش و پرورش، از وزارت آموزش و پرورش خواست که بر اساس «نیاز خود» از پذیرفته‌شدگان در «آزمون کتبی ماده ۲۸» استفاده کند.

تجمع نیروهای شرکتی و حجمی توزیع برق کشور در تهران

 به گزارش ایلنا، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، شماری از نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع برق کشور، در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این نیروها در اعتراض به‌ عدم رسیدگی وزارت نیرو به مطالبه تبدیل وضعیت استخدامیِ بی‌قید و شرط آنان صورت گرفته است.

آن‌ها تاکید دارند که صنعت برق جزو تعهدات حاکمیتی است و نباید مسئولیت مهمی مانند توزیع برق به شرکت‌های خصوصی سپرده شود تا نیروهای آن تحت عنوان حجمی و شرکتی با کمترین حقوق استخدام شوند.

نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع برق کشور اعلام کردند که حقوق و مزایای آن‌ها به یک سوم نیروهای رسمی می‌رسد؛ درحالیکه در کار مشابه اشتغال دارند.

به گفته معترضان؛ وزیر نیرو معتقد است که دولت نمی‌تواند در امور استخدامی شرکت‌های خصوصی دخالت کند اما واقعیت این است که آقای اردکانیان در سال ۹۹ بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر مبنای آن باید تمام نیروهای شرکتی و حجمی ظرف ۳ سال تبدیل وضعیت شوند، اما با گذشته بیش از ۱ سال از حضور وی در این وزارتخانه، هنوز معادل نیمی از شرکتی‌ها و حجمی‌ها هم تبدیل وضعیت نشده‌اند.

نیروهای شرکتی و حجمی توزیع برق در همین حال تاکید دارند که «شرکت‌های توزیع به افزایش درآمدهای دولت کمک می‌کنند و بازوی دولت برای وصول مطالبات و امور دیگر این بخش از صنعت برق محسوب می‌شوند، اما زمانی که صحبت از تبدیل وضعیت استخدامی می‌شود، ما را شرکت خصوصی و دارای هیات مدیره مستقل محسوب می‌کنند!»

آن‌ها افزودند: در بدنه‌ی مدیریتی وزارت نیرو و توانیر افرادی وجود دارند که با تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و حجمی توزیع برق موافق هستند اما آقای اردکانیان هم باید با این خواسته مدیران همراهی کند.

تجمع اعتراضی کارگران سیمان سپاهان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، جمعی از کارگران سیمان سپاهان واقع در اصفهان در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض بە عدم پرداخت کارانە و بهرەوری و همچنین تهدید بە اخراج کارگران معترض توسط حراست صورت گرفته است.

بنابر این گزارش، پس از تاسیس این کارخانە، کارانە و بهرە وری کارکنان بطور مداوم پرداخت میشد اما از وقتیکە هلدینگ غدیر مالک سیمان سپاهان شد، تمام مزایای پرسنل قطع شدە است و کارگران در معرض اخراج و بیکاری قرار گرفته اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.