نامۀ سرگشادۀ خواهر یک زندانی فرانسوی به امانوئل ماکرون: برادرم بدون دلیل در ایران اسیر شده است

جمعه, 7ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

بلاندین بریر و برادرش بنژامن بریِر در فرانسه
بلاندین بریر و برادرش بنژامن بریِر در فرانسه © dr

خواهر یک شهروند فرانسوی زندانی در ایران، از امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه خواست تا برای آزادی برادرش اقدام کند. بنژامن بریِر درست یک سال قبل، در نزدیکی مرز ترکمنستان بازداشت شد. وی متهم به جاسوسی و “تبلیغ علیه نظام” است.

درست یک سال بعد از اسارت بنژامن بریِر در ایران، خواهر وی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری فرانسه می‌نویسد: “بدیهی است که دلیل اصلی انتظار بی‌پایان ما، پیگیری‌‌های قضایی نیست. مسئلۀ اصلی جای دیگر است: برادر من به ابزار مذاکراتی تبدیل شده که بسیار فراتر از مورد شخصی اوست. یک جوان فرانسوی در کانون مجادلات دولت‌ها و اختلافاتی قرار گرفته که مطلقاً بر آنها آگاهی ندارد”…

خانم بلاندین بریر علاوه بر نگارش این نامه، با هفته‌نامۀ “لوپوئن” نیز گفتگویی کرده و وضعیت برادرش را تشریح کرده است. او برادرش را یک “توریست تشنۀ کشف و سفر” توصیف می‌کند که قطعاً هیچ رابطه‌ای با هیچ دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ندارد.

بلاندین بریر درپاسخ به پرسش‌های آرمین عارفی، گزارشگر مجلۀ لوپوئن می‌گوید که از زمان بازداشت برادرش در ۲۶ مه سال ۲٠۲٠ تا امروز، هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ چیز تغییر نکرده است. بنژامن بریر که ۳۵ سال دارد در زندان وکیل‌آباد مشهد بلاتکلیف مانده است. او روزها اجازه دارد که در کارگاه چرم‌سازی زندان وقت بگذارند و یا کتاب‌هایی را که نمایندگان سیاسی فرانسه برای او برده‌اند مطالعه کند. خانم بریر می‌گوید که برادرش با ۱۲ زندانی هم‌بند است و”با او بدرفتاری نشده”. او می‌کوشد تا در زندان کمی زبان فارسی بیاموزد.

بلاندین بریر در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه نیز بر مبهم بودن پروندۀ برادرش تأکید کرد و گفت که نه او و نه خانواده‌اش هیچ اطلاع دقیقی از پروندۀ قضایی ندارند.

 
 
حدود دو ماه قبل، سعید دهقان، وکیل بنژامن بریر خبر داد که وی از سوی دادگاه انقلاب به جاسوسی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده است.

خواهر او اضافه می‌کند که ظاهراً یکی از موارد اتهام وی اینست که در شبکه‌های اجتماعی سؤال کرده بود “چرا حجاب در ایران اجباری، و در برخی دیگر از کشورهای مسلمان اختیاری است؟”…

بلاندین بریر در نامۀ خود به رئیس‌جمهوری فرانسه، “استدعا” می‌کند که دولت از طرق دیپلماتیک برای آزادی بنژامن بریر اقدام نماید.

در حال حاضر دست کم ۱۲ نفر که دارای گذرنامه‌ از کشورهای غربی هستند (شامل دوتابعیتی‌ها) در ایران زندانی‌اند. اگرچه دولت‌های غربی رسماً واژۀ گروگان را به کار نمی‌برند اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی عملاً گروگان‌گیری می‌کند تا بتواند در قبال آزادی آنها، امتیازاتی از دول غربی به دست آورد.

بلاندین بریر با قاطعیت می‌گوید که پروندۀ قضایی برادرش چندان اهمیتی ندارد. او می‌گوید: “ما حدس می‌زنیم که قضایای دیگری در میان است. ما ناخواسته وارد دنیای روابط دیپلماتیک شده‌ایم اما هیچ چیز از این دنیا نمی‌دانیم”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.