اسکای‌نیوز پنج سند محرمانه از «توطئه حمله سایبری ایران» را منتشر کرد

سه شنبه, 5ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

واحد «شهید کاوه» که یک واحد دفاع سایبری در سپاه پاسداران است این پروژه را دنبال کرده است-Reuters

شبکه خبری اسکای‌نیوز پنج گزارش «بسیار محرمانه» که گفته می‌شود سند «توطئه برای حمله‌های سایبری ایران» است را منتشر کرده که نشان می‌دهد ایران اطلاعاتی برای مجموعه‌ای از اقدامات تخریبی گسترده در نقاط مختلف جهان را جمع‌آوری کرده است. اقداماتی شامل هک کردن زیرساخت‌ها، غرق کردن کشتی‌های باربری و منفجر کردن پمپ بنزین‌ها و حمله به سیستم ساختمان‌های هوشمند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به اسکای‌نیوز گفت: «در صورتی که این اسناد معتبر باشد، آسیب‌پذیری ما و متحدانمان در برابر حمله سایبری را به نمایش می‌گذارد و تهدیدی برای زندگی ما است.»

مقامات تهران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. سفارت جمهوری اسلامی در بریتانیا نیز به درخواست اسکای‌نیوز برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است.

اسکای‌نیوز مجموعه‌ای از گزارش‌ها را منتشر کرده که «تیم اطلاعاتی ۱۳» در حوزه‌های مختلف ارایه داده است. روی جلد این گزارش‌ها نقل قولی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده که گفته «جمهوری اسلامی باید به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تاثیرگذاری جهانی تبدیل شود.»

براساس این گزارش واحد جنگ سایبری سپاه یا ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول طراحی این برنامه‌ها بوده است. طرح‌‌هایی که به گفته مقامات وزارت دفاع بریتانیا باید بسیار جدی گرفته شوند.

اسکای‌نیوز می‌گوید اطلاعاتی دارد که ارتباط ماهواره‌ای دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت کشتی‌رانی و سیستم کامپیوتری که نور، حرارت و تهویه در ساختمان‌های هوشمند به وسیله آن کنترل می‌‌شود را نشان می‌دهد. اهداف حمله‌های سایبری در سراسر جهان از جمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه گزارش شده است.

اسکای‌نیوز به نقل از یک مقام امنیتی آگاه که از این گزارش ۵۷ صفحه‌ای مطلع است می‌نویسد که واحد «شهید کاوه» که یک واحد دفاع سایبری در سپاه پاسداران است این پروژه را دنبال کرده است.

به گفته او هدف شناسایی زیرساخت‌های غیرنظامی و گردآوریی اطلاعات در این زمینه بوده است.

اسکای‌نیوز در بخش‌های متعددی از گزارش خود تاکید می‌کند که این سند‌ها «بسیار محرمانه» بوده است. تاریخ برخی از این سند‌ها که مربوط به سیستم ساختمان‌های هوشمند در آلمان است به اردیبهشت و آبان سال گذشته بازمی‌گردد. سندهای دیگری در ارتباط با خطوط کشتی‌رانی و پمپ‌بنزین‌ها نیز در سال گذشته تهیه شده است.

در مورد جایگاه‌های عرضه سوخت در آمریکا و آسیب‌پذیری آنها در مقابل حمله‌های سایبری نیز گزارش‌ مفصلی با ذکر جزئیات و شناسایی شرکت‌ها انجام شده است.

جنگ سایبری بین ایران با آمریکا و اسرائیل در دهه گذشته همراه در جریان بوده اما اکنون گسترش آن به اروپا و دیگر نقاط جهان توجه ناظران را جلب کرده است.

گزارش اسکای‌نیوز در حالی منتشر می‌شود که اروپا و آمریکا در حال مذاکره با جمهوری اسلامی برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها هستند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.