قیمت مرغ ۱۰۵ درصد و بهای برنج ۹۰ درصد افزایش یافت

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

تورم افسارگسیخته خطر گرسنگی مردم و به‌ خصوص کودکان را به همراه دارد

اقتصاد آنلاین

در مدت سه ماه، قیمت چهار کالای اساسی بین ۵۱ تا ۱۰۵ درصد افزایش یافته است. شکر، گوشت گوساله، برنج و مرغ در حالی با افزایش قیمت سرسام‌آور روبه‌رو شدند که جزو کالاهای اساسی خانوارهای ایرانی به شمار می‌روند.

ترکیب برنج و مرغ یکی از غذاهای پرطرفدار سفره‌ ایرانی و پای ثابت بسیاری از مهمانی‌ها است. از طرفی ارزان‌تر بودن قیمت مرغ نسبت به گوشت قرمز باعث شده بود که خانواده‌ها آن را منبع پروتئین جایگزین در نظر بگیرند اما افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در ماه‌های اخیر حذف این دو کالای اساسی یعنی برنج و مرغ از سفره بسیاری از خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

روند افزایشی قیمت‌‌ها درباره دیگر کالاهای اساسی مثل شکر و گوشت گوساله نیز صدق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آمار منتشر شده وزارت صمت، در سه ماه نخست امسال، قیمت شکر حدود ۸۴ درصد، گوشت گوساله ۵۱ درصد و برنج ۹۰ درصد افزایش یافه است. همچنین مرغ نیز با رشد قیمت ۱۰۵ درصدی در صدر افزایش قیمت‌ها قرار دارد. به‌ عبارت‌ دیگر، قیمت مرغ که در بهار سال ۱۳۹۹ کیلویی حدود ۱۳هزار تومان بود، در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۵ هزار تومان افزایش یافت. اگرچه این نرخ نیز فقط برای مرغ‌های دولتی است که معمولا در بازار نایاب‌اند؛ وگرنه نرخ مرغ در بازار آزاد تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بعد از مرغ، برنج تایلندی با رشد ۹۰ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و به کیلویی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. قیمت برنج پاکستانی نیز بیش از ۵۱ درصد بالا رفته است.

قیمت شکر نیز به نسبت بهار سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۴ درصد گران‌تر شد؛ به‌ طوری‌ که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از هفت هزار تومان در خرداد سال ۱۳۹۹ به نزدیک ۱۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. اگرچه قیمت شکر هم در بازار متغیر است و گاه تا هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

رتبه چهارم افزایش قیمت کالاهای اساسی هم به گوشت گوساله می‌رسد که مدت‌ها است به دلیل گرانی بیش‌ از حد از سفره بسیاری خانوارها حذف شده است. با این‌ حال گوشت گوساله هم در سه ماه نخست سال جاری بار دیگر گران شد و بیش از ۵۱ درصد افزایش قیمت داشت. قیمت گوشت گوسفندی نیز با افزایش قیمت حدودا ۳۷ درصدی روبه‌رو بود.

افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی حذف آن‌ها از سبد خرید خانواده‌های ایرانی را به همراه دارد. اتفاقی که در سال‌های اخیر مدام در حال تکرار است و رشد تصاعدی قیمت‌ها از سالیانه به ماهیانه و روزانه تبدیل شده است. با وجود این، حسن روحانی از عملکرد اقتصادی دولت خود دفاع می‌کند.

تورم افسارگسیخته و افزایش قیمت کالاهای اساسی خطر گرسنگی و سوء‌تغذیه مردم و به‌خصوص کودکان را به همراه دارد چرا که به موازات افزایش قیمت‌ها، نه تنها درامد خانواده‌ها افزایش نیافته که در مواردی کم هم شده است؛ به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا که بسیاری از کسب‌‌وکارها تعطیل و حدود شش میلیون نفر بیکار شدند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.