نامه ۱۷۰ امضایی نمایندگان برای تقدیر از مواضع «روحانی» در نیویورک

دوشنبه, 8ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

شرق: نمایندگان قریب به اتفاق راضی هستند، ناراضیان مواضع اخیر «حسن روحانی» در نیویورک انگشت‌شمارند، «حمید رسایی»، به رسم همیشه ساز مخالف می‌زند و خطاب به روحانی می‌گوید: «شما بازی برد – باخت این سفر را در لحظه آخر به نوعی به بازی برد – برد برای آمریکایی‌ها و برای ما تبدیل کردید، مذاکره تلفنی با اوباما حتی به فرض درخواست آنها به عقیده بنده کاری پرهزینه بود.»اما اکثریت بهارستان‌نشین‌ها موافق مواضع رییس جمهوری‌اند، تا به حال نامه‌ای با امضای ۱۷۰ نماینده جمع‌آوری‌شده که محورش تقدیر از مواضع روحانی در سفر به سازمان ملل است. نمایندگان علاوه بر تقدیر از سخنان روحانی و هیات همراه او در نیویورک از برخی بداخلاقی‌ها گله دارند، بداخلاقی‌هایی که اوج آن در استقبال از رییس‌جمهوری در فرودگاه مهرآباد به منصه ظهور رسید.

پرتاب کفش معناداری که خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد و به آسانی به بسیاری رسانه‌های جهان تیترهای یک خوراند. اما با این وجود، حمید رسایی تاکید دارد که مکالمه دقیقه ۹۰ روحانی و اوباما قابل تامل و بررسی است و از آن به شکستن مقاومت ۳۴ ساله مسوولان عالیرتبه جمهوری اسلامی یاد می‌کند. اما همتایان اصولگرای او در مجلس موضع دیگری در پیش گرفته‌اند.

چنانچه روح‌الله حسینیان پیش از سفر روحانی بر حمایت همه‌جانبه از هیات همراه روحانی تاکید کرد.حامد قادرمرزی، از نمایندگان کرد حاضر در مجلس نهم در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «سفر روحانی، سفری برای اعاده حقوق ملت بود و آنهایی که امروز بر طبل اعتراض می‌کوبند، همان‌هایی هستند که اتفاقا از وجود تحریم‌ها و برخی رانت‌ها استفاده‌ها برده‌اند و حالا از حذف برخی دشمنی‌ها گله‌مندند، تسهیل روابط ایران و آمریکا با تاکید بر حفظ منافع ملی این روزها خیلی‌ها را نگران کرده، متاسفانه برخی از معترضان از تابلوی دین و مذهب بهره‌برداری می‌کنند و در پس همه این اعتراض‌ها، از دست‌رفتن برخی فرصت‌های اقتصادی پنهان شده.»حسین مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز به «خانه ملت» گفته «به فرض برخی مسایل برای برخی افراد و گروه‌ها و جریان‌ها مبهم باشد باید به دولت زمان و فرصت لازم را برای ارایه توضیحات بدهند. و هیچ‌کس نباید خودسرانه در این قضیه قدم بردارد و هر حرکتی که نشان‌دهنده دوصدایی در این قضیه باشد به زیان مصالح ملت بوده و محکوم است.»

علی‌اصغر زارعی از دیگر نمایندگان اصولگرایی است که مواضعی مشابه حمید رسایی دارد. او معتقد است: «آمریکایی‌ها به‌دنبال ژست مذاکره با ایران هستند و در حقیقت برای آنها اصل مذاکره مهم است نه محتوای مذاکره.» احمدرضا دستغیب که رییس جمهوری را در سفر به نیویورک همراهی کرده، نیز اقدامات خودسرانه و خارج از قانون را آسیب‌زا می‌داند: « اقدام‌های خودسرانه می‌تواند برای رسانه‌های غربی خوراک فراهم کند، اما در مجموع هیچ‌کس با نقد منصفانه مخالفتی ندارد.»به هر حال وزیر امور خارجه پس از بازگشت باید در کمیسیون امنیت ملی گزارش کاری ارایه داده و درباره جزییات دیدارها با نمایندگان سخن بگوید.

فراکسیون اصولگرایان نیز چهارشنبه در جلسه‌ای غیرعلنی سفر روحانی به نیویورک را بررسی خواهد کرد. همچنین رایزنی‌ها برای حضور روحانی در هیات رییسه مجلس در دستور کار است. اما فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیونی که این روزها به‌عنوان فراکسیون اکثریت در مجلس شناخته می‌شود، نتایج مذاکرات روحانی در نیویورک را مثبت ارزیابی کرده. اسماعیل جلیلی در همین زمینه تاکید دارد: «اتفاقات رخ‌داده در فرودگاه به هنگام بازگشت روحانی از سفر در نشست فراکسیون رهروان مطرح شد و رسیدگی به این موضوع و تصمیم‌گیری در خصوص آن با دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.»

با وجود مخالفت‌های پراکنده در مجلس، خروجی آرای نمایندگان نشان از همراهی آنها با مواضع اخیر دولت یازدهم دارد؛ مواضعی که در چهار دهه اخیر بی‏سابقه بوده و امروز فضای تازه‌ای از گفت و گو و تعامل را پیش‌روی ایران و آمریکا قرار داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.