با پناهنده شدن امید احمدی صفا عضو تیم ملی کیت بوکس ایران به آلمان، شمار ورزشکاران ایرانی پناهنده شده به دیگر کشورها به ۶۰ تن رسید

جمعه, 7ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

امید احمدی صفا، قهرمان کیک‌بوکسینگ جهان، به آلمان «پناهنده» شد

امید احمدی صفا، عضو تیم ملی بوکس و کیت بوکسینگ ایران و دارندۀ مدال طلای قهرمانی کیت بوکسینگ و دو مدال نقره جهانی این ورزش و نیز مدال طلای کیت بوکسینگ آسیا، که به آلمان پناهنده شد. © DR

با پناهندگی امید احمدی صفا عضو تیم ملی کیت بوکس ایران به آلمان، دستکم ۶۰ ورزشکار زبده ایرانی به کشورهای دیگر پناه برده‌اند. بر اساس اطلاعات ثبت شده در بارۀ ورزشکاران ایرانی پناه برده به کشورهای دیگر، ۱۴ تن به آلمان پناهنده شده‌اند، در حالی که سهم آمریکا ۸ تن و سهم فرانسه ۶ نفر بوده است.

امید احمدی صفا اواسط ماه جاری میلادی برای شرکت در مسابقات کیت بوکس جهانی همراه با اردوی تیم ملی به ایتالیا سفر کرد. او پس از آن که به فینال رسید و زیر فشار مسئولان اردوی ایران مجبور شد برای عدم حضور در برابر یک رقیب اسرائیلی به شدت وزن کم کند، خود را به آلمان رساند و از این کشور درخواست پناهندگی کرد.

احمدی صفا درباره دلایل فرار از اردوی تیم ملی و درخواست پناهندگی از دولت آلمان گفته است: «من هشت سال عضو تیم ملی بوکس و کیت بوکسینگ ایران بودم. در این هشت سال مدال طلای قهرمانی کیت بوکسینگ و دو مدال نقره جهانی این ورزش را به اضافه مدال طلای کیت بوکسینگ آسیا کسب کرده ام و چندین عنوان قهرمانی دیگر هم دارم. در ایتالیا، این بار هم به فینال رسیدم و در قاعده باید با یک رقیب اسرائیلی هم وزن خودم مسابقه می دادم، اما مسئولان ایرانی مرا وادار به کاهش سریع وزن کردند تا در وزن پائین تر قرار  بگیرم و مجبور نباشم با ورزشکار اسرائیلی رقابت کنم. ولی از آنجا که فینالیست شده بودم خیلی‌ها دوست داشتند با من عکس بگیرند و یکی از آن‌ها هم، بدون آن که من بدانم، اسرائیلی بود. همراهان تیم ملی ایران از آن پس شروع کردند به تهدید من، که اگر ضوابط مورد نظر آن‌ها را رعایت نکنم در ایران مرا لو می‌دهند و برایم دردسر درست می‌کنند. بعد از این تهدیدها، در حالی که به شدت ناراحت بودم اردو را ترک کردم و مشغول به قدم زدن در شهر شدم. ساعتی بعد دیدم پیام‌های تهدیدآمیزی روی تلفن همراهم گذاشته‌اند و اتهام‌های دروغ  بی‌شماری به من زده‌اند. آن‌ها ضمن تهدید خانواده‌ام پیام گذاشته بودند که «اگر ظرف ۵ دقیقه به کمپ برنگردم، هرچه دیده‌ام از چشم خودم دیده ام».

امید احمدی صفا شصتمین ورزشکار موفق ایرانی است که در سال‌های اخیر از یک کشور خارجی درخواست پناهندگی کرده است. فهرست منتشره از این ورزشکاران در ویکی پدیا تا پیش از احمدی صفا اسامی ۵۹ تن را ثبت کرده که ۱٧ تن از آن ها زن و بقیه مرد هستند.

از میان این ورزشکاران، ۱۴ تن به آلمان پناهنده شده‌اند که سامان بلاغی (عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر)، کسرا مهدی پورنژاد (تکواندو)، پریسا فرشیدی (تکواندو)، کیمیا علیزاده ( تکواندو)، وحید سرلک (جودو)، محسن غفار (جودو) از جملۀ آنها هستند. مینا علیزاده (قایقرانی)، انوش جعفری گرزینی (کشتی)، مهدی جعفری گرزینی (کاراته)، مجید داداش (کشتی)، سعید فضل اولا (قایقرانی) دیگر ورزشکاران ایرانی پناه برده به آلمان هستند که اینک امید احمدی صفا (بوکس و کیت بوکس) به آنان پیوسته است.

بیشتر ورزشکاران زبده‌ای که پیش از احمدی صفا به کشورهای مختلف پناهنده شده‌اند، پس از چند سال به تیم ملی یا تیم‌های باشگاهی پرطرفدار این کشورها پیوسته و در مسابقات ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند.

نگاهی اجمالی به رشته‌های ورزشی ورزشکاران گریخته از جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که بیشتر ورزشکارانی که ایران را ترک می‌کنند در رشته‌های رزمی افتخاراتی برای میهن خود کسب کرده‌اند، اما رویکرد ایدئولوژیک و برخوردهای تبعیض آمیز، متعصبانه و ناخوشایند مسئولان بی صلاحیت ورزش، آنان را ناگزیر به پناهندگی در کشورهائی کرده که برای ورزشکاران ارزش قائل هستند.

در سال‌های اخیر به ویژه همان مسئله‌ای که امید احمدی صفا را ناچار به پناهندگی به آلمان کرد سبب نارضایتی و مهاجرت چندین ورزشکار زبده ایرانی شده بود: تهدید و فشار برای خودداری از مسابقه با رقبای اسرائیلی.

در حالی که مسئولان نهادهای بین‌المللی ورزش می‌کوشند ورزش را از انگیزه ‌های سیاسی به دور نگه دارند، مسئولان جمهوری اسلامی همچنان صحنه بین‌المللی ورزش را محلی برای پیشبرد اهداف سیاسی و ایدئولوژیک خود ارزیابی می‌کنند و ورزشکاران را برای رعایت این دیدگاه زیر فشار دائمی قرار می‌دهند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.