واچیک مانگاساریان، بازیگر ایرانی ارمنی‌تبار، در لس آنجلس درگذشت؛ مری آپیک: او انسانی دوست‌داشتنی و بازیگری بزرگ بود

جمعه, 8ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

واچیک مانگاساریان

واچیک مانگاساریان، هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار که سابقه بازی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی متعددی را در کارنامه حرفه‌ای خود‌ داشت، در ۷۸ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری«ددلاین»، آقای مانگاساریان پس از ابتلا به کووید-۱۹ و عوارض ناشی از این بیماری فوت کرده است.

واچیک مانگاساریان که به «واچه» شهرت داشت، در سال ۱۹۴۳ در یک خانواده ارمنی در ایران متولد شد. او در اواسط دهه ۶۰ میلادی به آمریکا مهاجرت کرد و به عنوان بازیگر در عرصه هنرهای نمایشی مشغول به کار شد.

البته او به ایران نیز سفر می‌کرد و در آثار برخی کارگردان‌های این کشور از جمله ساموئل خاچیکیان به هنرنمایی پرداخت.

واچیک مانگاساریان، نخستین نقش هالیوودی خود را در سال ۱۹۷۸ بدست آورد و در فیلم «کوسه جنوب» بازی کرد.

 

واچیک مانگاساریان
واچیک مانگاساریان

او در دهه هشتاد میلادی بعنوان بازیگر مهمان در بسیاری از سریال‌های محبوب آمریکایی بازی کرد و به تدریج به یکی از هنرمندان پرکار در هالیوود تبدیل شد.

از سریال‌های مشهوری واچیک مانگاساریان در سال‌های اخیر می‌توان به «ان‌سی‌آی : لس آنجلس»، «هوش»، و «مأموران شیلد» اشاره کرد.

واچیک مانگاساریان در طول فعالیت‌های هنری خود در تعدادی از فیلم‌های مرتبط با ایران، از جمله «مهمانان هتل آستوریا» به کارگردانی رضا علامه‌زاده، «سنگسار ثریا میم» ساخته سیروس نورسته، یا «بهای آزادی» به کارگردانی ساموئل دنیلز بازی کرد.

رضا علامه‌زاده، کارگردان ایرانی، با انتشار بخش‌هایی از نقش‌آفرینی واچیک مانگاساریان در فیلم مهمانان هتل آستوریا، در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: بازیگر برجسته واچیک مانگاساریان معروف به «واچه» دوست‌دارانش را تنها گذاشت. شانس همکاری با او را در فیلم «مهمانان هتل آستوریا» داشتم که با بازی روانش، کاراکتر زائیده ذهنم، آقای طباطبایی را به زیبایی زنده کرد. با تسلیتی از صمیم قلب به خانواده او و جامعه هنری، کلیپی کوتاه از بازی او در برخی صحنه‌های فیلم یاد شده را در این جا می‌آورم تا دریغم را از دست دادنش به زبانی که می‌شناسم- زبان تصویر- بیان کرده باشم.»

 

مری آپیک، هنرمند ایرانی فیلم‌هایی مانند «بهای آزادی» و «آنا چه می‌داند» با واچیک مانگاساریان همبازی بود.

خانم آپیک درباره او به صدای آمریکا گفت: «یک دوست، و همکار خوب را از دست دادیم. واچیک، یک انسان دوست‌داشتنی واقعی، و یک‌ بازیگر بزرگ بود. تجربیات به یادماندنی از همکاری با او در پروژه‌های مختلف دارم. از طرف خود و مادرم آپیک یوسفیان، صمیمانه به دوستان و خانواده او تسلیت می‌گویم. واچیک جان، دلمان برایت تنگ می‌شود.»

واچیک مانگاساریان نقش مهمی در پیدایش پروژه سینمایی «گمشده در ارمنستان» داشت که در سال ۲۰۱۲ در آمریکا اکران شد. این اثر با بازی آنجلا شرافیان و جیمی کندی در گیشه بسیار موفق بود و نخستین فیلم تاریخ سینمای ارمنستان است که بازیگران ارمنی و آمریکایی در کنار یکدیگر به هنرنمایی پرداختند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.