رد ادعای وزارت خارجه ایران؛ کیهان بر بازپس‌گیری بدهی لندن در ازای آزادی زاغری تأکید کرد

پنجشنبه, 26ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

نازنین زاغری و انوشه آشوری

نازنین زاغری و انوشه آشوری

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید بدهی پرداخت شده بریتانیا نزد دولت سوئیس نیست و «به طور قطعی و کامل» در اختیار تهران است و نحوه مصرف آن «تابع تصمیم جمهوری اسلامی» است و بریتانیا و هیچ طرف دیگری حق مداخله ندارد.

سعید خطیب‌زاده روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند با طرح این ادعا که «اصل و فرع» بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران «بدون ارتباط با هرگونه موضوع دیگری» باز پس گرفته شده، گزارش‌ها مبنی بر این که این مبلغ نزد دولت سوئیس است را «ادعا و غیرواقعی» خواند.

به نظر می‌رسد اشاره خطیب‌زاده به گزارش روز چهارشنبه روزنامه گاردین باشد، که در آن گفته شده است توافق برای بازپرداخت بدهی لندن به تهران از طریق بانک مرکزی عمان حاصل نشده، بلکه از طریق کانال‌های مالی سوئیس انجام شده است.

اظهارات امروز خطیب‌زاده تأکید دوباره بر سخنان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران است که روز چهارشنبه گفت «هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند، وجود ندارد.»

امیرعبداللهیان این مطلب را پس از آزادی نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری، دو شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی، و بازگشت آنها به بریتانیا بیان کرد. امری که همزمان با اعلام پرداخت بدهی دیرینه بریتانیا به ایران رخ داد.

روزنامه کیهان که مدیرمسئول آن نماینده رهبر جمهوری اسلامی است، روز پنجشنبه در یادداشتی نوشت که نازنین زاغری پس از پایان دوران محکومیتش «در ازای آزاد‌سازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌شده ایران و آزادی یک ایرانی، عصر دیروز به تیم انگلیسی تحویل داده شد.»

پیش از این گفته شده بود آزادی زندانی های ایرانی-بریتانیایی از سوی مقامات جمهوری اسلامی به بازپرداخت بدهی تاریخی بریتانیا به ایران مشروط شده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه و پیش از آزادی زاغری و آشوری، با بیان این که لندن به دنبال راه‌هایی برای پرداخت بدهی تاریخی ۵۲۲ میلیون دلاری) خود به تهران است، در پاسخ به این پرسش که آیا نازنین زاغری می‌تواند به‌زودی به لندن بازگردد، گفت که پرونده او و پرونده بازپرداخت بدهی ایران هر دو در اولویت قرار دارند.

بدهی مذکور مربوط به قراردادی است که ایران پیش از انقلاب با بریتانیا برای خرید تانک چیفتن امضا کرده بود، اما پس از انقلاب اجرایی نشد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.