دستگاه تبلیغات ۵ هزار میلیارد تومانی نظام به گِل نشست

سه شنبه, 6ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

kayhan_042522.jpgکیهان لندن – پیمان جبلی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی بطور رسمی به شکست این دستگاه تبلیغاتی نظام با بودجه‌ی بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی اعتراف کرده آنهم در حالی که رادیووتلویزیون و «بازار» آن در انحصار این دستگاه حکومتی قرار دارد و اتفاقا دلیل شکست و ناکامی محتوم آن نیز در همین نکته است!

پیمان جبلی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی در یک مراسم افطار با برخی از برنامه‌سازان، ریزش مخاطب این دستگاه تبلیغاتی را تأیید کرده و گفته است: «باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟!»

جبلی مسئولیت نبود مخاطب برای این دستگاه را نیز متوجه «هنرمندان» و سپس مسئولان صداوسیما دانسته و گفته است: «چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم. اصلاح محتوا و رویکرد مقدم بر تغییرات ساختاری است.»

رئیس تلویزیون و رادیو جمهوری اسلامی خود پاسخ این پرسش‌ها را چنین داده: «ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم!»

رئیس صداوسیمای نظام تأکید کرد: «دغدغه برخی سازندگان صرفاً درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند. اما می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه‌روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم؟!»

جبلی همچنین در واکنش به دستور توقف تمام سریال‌های تلویزیونی پس از روی کار آمدنش گفته که «برخی‌ گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است اما چنین چیزی نیست و من بار‌ها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تأکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرآیند تولید است و نه متوقف کردن آنها.»

رئیس دستگاه عریض و طویل تبلیغات نظام، «هنرمندان» را صاحبان واقعی آنتن خواند و گفت: «درِ سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الآن برای سال آینده با همه شما کار داریم.»

جبلی در حالی بر نبود مخاطب صداوسیما را با رشد ۵۰درصدی بودجه نسبت به سال ۱۴۰۰ تأکید می‌کند که روز پنجشنبه مرکز تحقیقات همین نهاد حکومتی اعلام کرد که حتی سریال‌های مناسبتی ماه رمضان تلویزیون نیز با وضعیت هشدار ریزش مخاطب روبرو بوده‌‌اند.

این در حالیست که در دهه‌های اخیر تلاش این سیستم بر جذب مخاطب از طریق همین سریال‌های مناسبتی بوده است.

بر مبنای آمارها، میزان بیننده برنامه‌های مختلف تلویزیون رژیم که افکار عمومی آن را «رسانه غیرملی» و «ننگ» خود می‌داند، در رمضان امسال، در حالی ۷۴/۸ درصد اعلام شده که این مقدار، بی‌سابقه به نظر می‌رسد. بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که در سال‌های گذشته از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده و هیچ اعتمادی به اعداد و ارقام آن نیست، تلویزیون در سال ۱۴۰۰ با ۷۹/۳ درصد، سال ۹۹ با ۸۱ درصد، سال ۹۸ با ۸۴ درصد و سال ۹۷ با ۷۶/۳ درصد همواره پربیننده‌تر از ماه رمضان ۱۴۰۱ بوده است.

بررسی میزان مخاطب اعلام‌شده از سریال‌های ماه رمضان سال‌های گذشته نیز بر اساس همین نظرسنجی نامعتبر نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، برای اولین‌ بار است که پربیننده‌ترین سریال ویژه رمضان کمتر از ۳۰ درصد مخاطب داشته. این آمار در سال گذشته به سریال «احضار» مربوط می‌شد که ۴۱/۳ درصد مخاطب داشته است.

از سوی دیگر، این نهاد دولتی در آمار منتشر شده، تنها آمار پُربیننده‌های سریال نوروزی و ویژه‌برنامه تحویل سال خود را انتشار داده و اعداد و ارقامی از سایر مجموعه‌ها و برنامه‌ها در این آمارها نیامده است.

به این ترتیب با تأکید براینکه آمارهای مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی مانند دیگر نهادهای وابسته به حکومت همواره آماری غیرقابل اطمینان و در راستای تأیید سیاست‌های نظام است، ولی حتی این آمار نیز بطور رسمی نشان می‌دهد که سریال‌های ضعیف صداوسیمای رژیم نیز دیگر دردی از رویگردانی و ریزش مخاطب دوا نمی‌کنند.

با اینهمه در بودجه سال ۱۴۰۱ سهم صداوسیمای بدون مخاطب جمهوری اسلامی، ۵۲۸۹ میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این میزان ۲۷۰ میلیارد تومان به جمع کل منابع عمومی سازمان اختصاص دارد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.