‘مخالفت یکپارچه بین‌المللی’ با دستور طالبان برای پوشش صورت مجریان زن تلویزیون

یکشنبه, 1ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

سونیا نیازی، مجری خبر تلویزیون طلوع کابل، اول خرداد/جوزا

سونیا نیازی، مجری خبر تلویزیون طلوع کابل، اول خرداد/جوزا

اعمال فزاینده محدویت‌های طالبان بر زنان و رسانه‌ها که از امروز به طور رسمی درمورد پوشش مجریان زن در تلویزیون‌های این کشور به اجرا درآمده، با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

نمایندگان ویژه آمریکا برای افغانستان گفته‌اند که “مخالفت یکپارچه بین‌المللی” با محدودیت‌های فعلی و در حال گسترش بر حقوق و نقش زنان و دختران در جامعه را به وزیر خارجه طالبان، منتقل کرده‌‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که از روز یکشنبه (اول جوزا/خرداد) در جریان برنامه‌های تلویزیونی مجریان زن از “ماسک” استفاده کنند، و افزوده که “این تصمیم قطعی است و در این‌باره جایی برای بحث و مخالفت وجود ندارد.”

پس از روی کار آمدن طالبان، حضور انگشت‌شمار مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان با اعمال محدودیتهای روزافزون اکنون بیش از پیش کاهش یافته است.

براساس گزارشها در روزهای اخیر برخی از مجریان شبکه‌های اصلی تلویزیون یک، شمشاد و طلوع از دستور پوشیدن روبنده و “ماسک” امتناع کرده بودند.

همزمان، مجریان مرد تلویزیون طلوع کابل در هنگام اجرای برنامه خبری امروز به رسم اعتراض به دستور طالبان مانند مجریان زن ماسک سیاه پوشیدند.

همچنین در واکنش به این تصمیمات طالبان، صبغت سپهر، مجری تلویزیون طلوع نیوز کابل، با نشر عکس‌هایی از دفتر کار و مجریان این رسانه در حالی که برای همدردی با همکاران زن در این شبکه، چهره خود را پوشاندند و ماسک زده‌اند شعری از حافظ را نوشته است.

لطف الله نجفی‌زاده، رئیس پیشین طلوع‌نیوز کابل نیز در توییتی با نشر عکسی از مجری زن این شبکه که “ماسک” سیاه پوشیده، نوشته است که “هرگز چنین روزی را تصور نمی‌کردم.”

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

مارگارت برگمن، گرداننده برجسته برنامه “رودرو با ملت” شبکه سی‌بی‌اس آمریکا نیز با بازنشر توییتی از یلدا حکیم، از مجریان بی‌بی‌سی جهانی، نوشته است که “خیلی‌ها این را پیش‌بینی کرده بودند”.

یلدا حکیم، در این توییت نوشته است که “یکی از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته، مطبوعات پویا و آزاد افغانستان بود. امروز، طالبان می‌گویند آزادی این شکلی است. مجری زن تلویزیون مجبور به پوشاندن صورتش شده است.”

رد شدن از پست Twitter, 2

پایان پست Twitter, 2

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان گفته است که او و رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان صبح شنبه با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان صحبت کردند.

آقای وست در یک رشته توییت تاکید کرده که “دختران (افغانستان) باید به مدرسه بازگردند، زنان باید آزادانه رفت و آمد کنند و بدون محدودیت کار کنند تا پیشرفتی برای عادی سازی روابط باشد.”

رد شدن از پست Twitter, 3

پایان پست Twitter, 3

تلویزیون طلوع کابل که برخی مجریانش تا دیروز از دستور تازه طالبان اطاعت نکرده بودند و همچنان با روی باز ظاهر می‌شدند، گفته است که “مجریان زن می‌گویند که پوشیدن ماسک در جریان برنامه‌های تلویزیونی، شیوه سخن گفتن و کار آنان را دشوار می‌سازد.”

واکنش کرزی

پیشتر حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان از مجریان زن تلویزیون در این کشور خواست که از دستور پوشاندن صورت خود اطاعت نکنند، چرا که به گفته او “این نه ربطی به حجاب دارد و نه ربطی به فرهنگ افغانستان”.

“زنان گوینده خبرها نباید از این دستور اطاعت کنند و طالبان باید این تصمیم را لغو کند، هر کسی که آن را گرفته باشد. این به افغانستان و شهرت آن ضربه می‌زند.”

رد شدن از پست Twitter, 4

پایان پست Twitter, 4

آنا نیومن، عضو پارلمان اروپا روند اعمال محدودیت‌های فزاینده طالبان بر گویندگان زن در افغانستان را با طراحی‌هایی نشان داده است.

او در توییتر نوشته است که “بعضی وقت‌ها، زمانی که واژه‌هایی ندارم، قلم را بر می‌دارم و طراحی می‌کنم.”

رد شدن از پست Twitter, 5

پایان پست Twitter, 5

طالبان در بیش از ۹ ماهی که بر افغانستان مسلط شده است، نه تنها به وعده‌هایی که نمایندگان این گروه داده بودند، عمل نکرده بلکه مرحله‌به‌مرحله محدودیت‌ها برای آموزش، کار و فعالیت اجتماعی زنان در این کشور وضع کرده است که آخرین آن هفته گذشته در مورد زدن روبنده مجریان زن تلویزیون صادر شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.