همبندان سابق فعالان محیط‌زیستی بازداشتی: ۱۵۹۱ روز انفرادی و زندان معنای روشنی دارد

یکشنبه, 15ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

در این بیانیه که روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن پنجم ژوئن، روز جهانی محیط زیست صادر شده، آمده است: «داستان زندگی هزار و پانصد و نود و یک روز گذشته این هشت دوستدار طبیعت که با زندان، سلول انفرادی، فقدان و درگذشت کاووس سید امامی در نخستین روزهای بازداشت عجین بوده است معنای روشنی دارد.»

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند: «حاکمان که هر پیوند میان آدمیان با یکدیگر و زیست‌بومشان را در انقیاد و حقیقت را خاموش می‌خواهند، اشخاصی را که با سلاح دانش و آگاهی سعی در نجات طبیعت و حفظ سرزندگی و بقای آن دارند در بند می‌کشند.»

پریسا رفیعی، نازیی اسکویی، شکوفه یداللهی، آتنا دائمی، نگین قدمیان، سپیده فرهان، نازنین زاغری، ارس امیری، کایلی مور گیلبرت که پیشتر همبند سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی، دو فعال محیط زیستی زندانی بودند، امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنان تاکید کردند: «استواری، اراده بی‌همتا و احترام به طبیعت و زندگی؛ ما نیلوفر و سپیده را در تارو پود زیستمان در زندان اینگونه شناختیم، و با آنها هومن، سام، امیرحسین، طاهر، مراد، عبدالرضا، و کاووس را؛ و پس از آن حساسیت به شرایط محیط زیست این کره خاکی را به عنوان ثروت حقیقی تک تک ساکنان‌اش.»

به نوشته این زندانیان سیاسی پیشین، بعضی از این فعالان محیط زیستی زندانی، نیمی از حقوق خود را «خرج آذوقه حیوانات» می‌کردند، «در کنار دامداران محلی از نابودی پوشش گیاهی بومی جلوگیری» می‌کردند یا «در نبود زیرساخت‌ها و حمایت دولتی، در طبیعت و دانشگاه برای نجات زیستگاه‌های طبیعی و آب‌های ایران مبارزه» می‌کردند.

همزمان با این بیانیه، اینگر آندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در آستانه روز جهانی محیط زیست خواستار آزادی نیلوفر بیانی و سایر فعالان محیط‌زیست زندانی در ایران شد.

آندرسن گفت: «ما تنها یک زمین داریم و کسانی که به دنبال حفاظت از آن هستند نباید به خاطر این کار مورد پیگرد قرار گیرند»

در زمستان سال ۹۶ تعدادی از فعالان محیط زیست ایران به دلایل نامعلوم بازداشت شدند. اما پس از مرگ کاووس سید امامی، یکی از این بازداشتی‌ها در زندان که علت آن «خودکشی» اعلام شد، انتقادها و اعتراض‌ها به بازداشت این افراد بالا گرفت.

در حالی که قوه قضائیه اتهام این افراد را «جاسوسی» و همکاری با دولت‌های خارجی می‌داند، محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات و عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست این اتهام را رد کردند. با این حال کلانتری گفت که کاری از دست او برای آزادی این زندانیان سیاسی برنمی‌آید.

مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان، هومن جوکار و طاهر قدیریان به ۸ سال زندان، سام رجبی، سپیده کاشان‌دوست، امیرحسین خالقی حمید به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال حبس محکوم شده‌اند.

قرار بود مراد طاهباز یکی از این فعالان محیط زیستی زندانی، همراه با نازنین زاغری در اسفندماه گذشته آزاد شود، اما او همچنان در اوین محبوس است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.