استعفای اعضای اصلی کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر «در همراهی با مردم»

پنجشنبه, 3ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، با انتشار بیانیه‌ای، با اشاره به بازخواست‌شدن به‌خاطر درخواست‌شان از نیروی انتظامی برای پرهیز از خشونت در برابر معترضان، اعلام کردند «در همراهی با مردم» استعفا کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه که روز پنجشنبه ۳ آذر منتشر شد، با اشاره به این‌که «اساساً تئاتر هنری اعتراضی است»، از بازخواست‌شدن خود در پی انتشار بیانیه درخواست پرهیز از خشونت علیه معترضان خبر داده‌اند.

در این بیانیه ذکر نشده که این بازخواست از طرف چه نهادی انجام شده، اما قبلاً شمار بسیاری از هنرمندان هم اعلام کرده‌اند که به‌خاطر اعلام موضع خود در حمایت از مردم توسط نهادهای حکومتی مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ماه تباه شده‌ایم، چرا که دولت‌ها یکی پس از دیگری آمدند و گِرِهی از این کلافِ سردرگمِ مدیریتِ فرهنگی باز نشد. به‌راستی از تئاترِ ایران چه مانده است؟ از هنرِ درام‌نویسی و بالند‌گیِ آن در این مرز و بوم‌ چه مانده است؟ از شرافت و آزادگی و حق‌خواهی چه مانده است؟ ما چه داریم که به آیند‌گان بسپاریم؟»

هیئت‌مدیره و بازرسان کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر با انتقاد از «گفتار و رفتار مسئولان و شدت سرکوب نیروهای قهریه» افزوده‌اند برای اعتراض به مدیریت کلانِ فرهنگی و هنری کشور، وزارت ارشاد، عملکرد خانهٔ تئاتر و «در همراهی با مردم» استعفا می‌کنند.

خانه تئاتر روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای چندسطری ضمن اشاره به افزایش فشارها به هنرمندان و بازداشت آن‌ها صرفاً اعلام کرد «خواهان آزادی تمام هنرمندان دربند» است و از «اقدامات آتی خانه سینما» در این مورد حمایت می‌کند.

اشاره بیانیه خانه تئاتر به بیانیه‌ای است که خانه سینما روز دوشنبه منتشر کرد و هشدار داد که اگر سینماگران بازداشت‌شده آزاد نشوند یا به احضار آن‌ها پایان داده نشود، از اعضای خود خواهد خواست که اعتصاب کنند.

هیئت‌مدیره و بازرسان کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در بخشی دیگر از بیانیه خود تأکید کرده‌اند که در عین کناره‌گیری از کانون، «ندای حق‌خواهی و مظلومیتِ کُردها خواهیم بود به آمدگان؛ تنهایی و بی‌پناهیِ بلوچ‌ها را گواه خواهیم شد به نیامدگان؛ ما ضرب‌وشتمِ دانشجویان و محاکمهٔ دردناکِ آنان و معصومیت‌های ازدست‌رفتهٔ این سرزمین را قصه‌ها خواهیم نوشت».

حمیدرضا نعیمی، بهزاد صدیقی، جواد عاطفه، رحیم رشیدی‌تبار، آرام محضری، شهرام احمدزاده، ندا قربانیان، سمیه نصرالهی و مریم منصوری امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» که از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد آغاز شد، همچنان به‌طور پیوسته ادامه دارد و روز به روز بر فهرست چهره‌های هنری که از مردم معترض حمایت می‌کنند، افزوده شده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ر.ش/ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.