انتقاد شدید و توهین ‌آمیز دادستان کل کشور از مولوی عبدالحمید

شنبه, 12ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت در انتقادی تند از مولوی عبدالحیمد، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «اون آقایی که در سیستان و بلوچستان نشسته و خودشان برای زن هیچ حرمتی قائل نیست، امروز سنگ حمایت از زن را به سینه می‌زند.»

منتظری که این سخنان را در نشست “تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر” بیان می‌کرد خطاب به طلاب و مبلغان گفت: «بنده به عنوان دادستان کل به کمک شما نیاز دارم و با روشی مدبرانه راهنمایی کنید؛ اگر ما بخواهیم چهار زن ولنگار را به صرف دستگیر کردن و به زندان انداختن فکر کنیم، آیا به نتیجه می‌رسد، خیر، به نتیجه نخواهد رسید اما نباید هم رها کرد؛ ما در حال استفاده از پیشنهادات هستیم.»

 دادستان کل کشور همچین اعلام کرده است که “فشارهای کنونی بسیار بیشتر و بدتر از دوران جنگ تحمیلی است”.

این مقام عالی قضایی همچنین گفت، رسیدگی به پرونده “اغتشاش‌گران” در استان‌های کشور آغاز شده است. مقامات حکومتی  معترضان ایرانی را “اغتشاش‌گر” خطاب می‌کنند. دادستان  درباره شمار دستگیرشدگان و کشته‌شدگان سکوت اختیار کرد.

بیانیه‌ هیات ویژه اعزامی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان

هیأت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی ایران که برای بررسی وقایع اخیر به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود نیز از تحویل گزارش خود به خامنه‌ای خبر داده است. در حادثه جمعه خونین زاهدان در یک روز دست‌کم ۹۶ بلوچ کشته شدند.

این هیأت از رسیدگی در “چهار محور اصلی آزادی دستگیرشدگانی که جرم سنگین و مؤثری مرتکب نشده بودند”، “برخورد قاطع و بدون تسامح با خاطیان”، “رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان” و “اعطای عنوان شهید” خبر داده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از سفر این هیأت رسما اعلام کرد که این اقدام هیچ نتیجه‌ای نداده است.  

فراخوان برای آزادی توماج صالحی 

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور “به مناسبت شنبه ۱۲ آذر، زادروز توماج صالحی و به پاسِ همراهی توماج با دانشجویان در این انقلاب” فراخوان دادند. دانشجویان خواستار آزادی رپر مشهور ایرانی شدند.

در شبکه‌های اجتماعی بر این نکته تاکید شده است که جرم این رپر ایرانی “بیان درد مردم در سروده‌هایش” است. برخی از کاربران توماج صالحی را به عنوان “پدر رپ اعتراضی ایران” و “صدای مردم” توصیف کردند.

اتهام رپر اهوازی: “فساد فی‌الارض”

به گزارش حساب کاربری “۱۵۰۰ تصویر” بهراد علی‌کناری، رپر ۲۸ ساله اهوازی که دو روز پس از تظاهرات در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج بازداشت شده بود به اتهام واهی “فساد فی‌الارض” متهم شده است.  

از خیزش مردمی و گسترده در ایران ۷۵ روز می‌گذرد. در ظرف این مدت علاوه بر رپرها، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی بسیاری نیز دستگیر شدند.

در شهرستان‌ها و نقاط دور از مرکز که این بار اعتراضات گسترده‌تر بوده اخبار دستگیری‌ها و اذیت و آزار معترضان به دلیل قطعی اینترنت و فشار بیش ازاندازه حکومت به خانواده‌ها دیر می‌رسد و یا اصلا رسانه‌ای نمی‌شود.

اسامی هشت زندانی بلوچ در معرض خطر اعدام

فرزین کدخدایی، فعال بلوچ کە اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد اسم هشت زندانی سیاس-عقیدتی بلوچ در معرض خطر اعدام را منتشر کرده است. 

هرانا: ۴۶۹ کشته ۱۸۲۱۰ بازداشتی

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تازه‌ترین آمار خود را در ارتباط با خیزش مردمی به روز کرد. 

آمار هرانا از اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۱ آذر ۱۴۰۱) بر اساس اطلاعاتی است که این نهاد از منابع موثق خود دریافت می‌کند. طبق این آمار شمار کشته‌شدگان به ۴۶۹ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۸ هزار و ۱۸ هزار و ۲۱۰ نفر رسیده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.