آغاز دوباره ارسال پیامک حجاب به صاحبان خودرو‌ها، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی: مساله فقط یک روسری نیست، مسائل جدی‌تری دارد مطرح می‌شود

یکشنبه, 11ام دی, 1401
اندازه قلم متن

پس از انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر آغار دوباره ارسال پیامک «کشف حجاب» به مالکان خودرو و بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، خبرگزاری فارس به نقل از یک «مسئول ارشد» فرماندهی انتظامی، ارسال پیامک مرتبط با حجاب اجباری به صاحبان خودروها را تایید کرد

خبرگزاری فارس روز یکشنبه یازدهم دی به نقل از این مسئول نیروی انتظامی که نامش فاش نشده، نوشت که «مرحله جدید طرح ناظر۱» در سراسر ایران آغاز شده است.

به نوشته این خبرگزاری، در این طرح به مالکان خودرویی که در آن «کشف حجاب» صورت گرفته باشد پیامکی حاوی «تذکر» ارسال می‌شود.

این در حالی است که گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که فعالیت گشت ارشاد در خیابان‌های تهران نیز از سر گرفته شده است.

پیشتر محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور مدعی شده بود که فعالیت این نیرو که در کشته شدن مهسا امینی نقش داشت، «تعطیل» شده است.

پس از کشته شدن مهسا امینی در پی بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد، کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه این نیرو و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی، سپاه و بسیج وضع کردند و حتی برخی نمایندگان خواستار برچیده شدن آن شدند.

اما یک روزنامه‌نگار شامگاه شنبه در توییتی نوشت: «امشب شخصا شاهد بودم که پلیس امنیت اخلاقی خانم جوانی را حوالی میدان آزادی اول جناح بازداشت کرد. به ‌دلیل حضور نیروهای ضدشورش که از صبح در اطراف میدان بودند، امکان تصویربرداری وجود نداشت.» 

در دیگر شهرها نیز فشار علیه زنان در زمینه اعمال حجاب اجباری افزایش یافته است.

در تبریز، در پایان جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر، حکیمه غفوری یکی از اعضای این شورا گفت: «هر کسی ما را می‌بیند از این وضعیت بی‌حجابی گلایه دارد، با نیروها و ارگان‌های ذیربط جلسه‌ای در این راستا تشکیل دهید.»

او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی نباید در زمینه حجاب اجباری «یک قدم عقب» برود، خواستار «دستور صریح منع سوار شدن افراد بی حجاب به اتوبوس‌ها» شد.

هم‌زمان، علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از بستن مغازه‌ها به دلیل حضور مشتری‌های بدون حجاب اجباری دفاع کرد.

او گفت: «باید نسبت به این موضوع توجه جدی کنیم. مثلا در همین ایام کرونا مغازه‌ای را تعطیل می‌کردند به خاطر اینکه مشتری‌های آنجا ماسک نزده‌اند و پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند.»

خان‌محمدی از مغازه‌داران نیز خواست به مشتریان زن «تذکر» بدهند و بگویند «اگر می‌خواهید به این مرکز بیایید باید قانون را رعایت کنید.» 

از سرگیری سرکوب مردم مرتبط با حجاب اجباری در حالی است که بیش از سه ماه پس از جان باختن مهسا امینی، خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

در جریان این خیزش بسیاری از زنان روسری‌های خود را به نشانه مخالفت با حجاب اجباری در مکان‌های عمومی و تجمع‌ها آتش زدند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.