محمد حیدری ملایری اخترشناس و زبان شناس نامدار ایرانی چشم از جهان فروبست

جمعه, 12ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

ار اف ای 

دکتر محمد حیدری ملایری، اخترشناس و زبان‌شناس معروف ایرانی سه شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۳ در شهر پاریس چشم از جهان فروبست.

علاوه بر اخترشناسی دکتر محمد حیدری ملایری به زبان‌شناسی و تاریخ علاقمند و با زبان‌های فارسی باستان، فارسی میانه، پارتی، اوستایی، سنسکریت، یونانی و لاتین آشنا بود. دکتر حیدری ملایری پژوهش های ارزنده‌ای دربارۀ گویش‌های ایرانی انجام داده است.

دکتر محمد حیدری ملایری به عنوان پژوهشگر در رصدخانۀ پاریس فعال بود و سرپرستی گروهی از اخترفیزیکدانان بین‌المللی را برعهده داشت. آخرین پژوهش‌های او طی سال‌های گذشته با استفاده از تلسکوپ هابل متعلق به سازمان ناسا صورت گرفتند.

دکتر محمد حیدری ملایری در سال ۱۹۸۵ به گروه اخترشناسان رصدخانۀ جنوبی اروپا در شیلی پیوست و همزمان به مدت هفت سال در معاونت بخش اخترشناسی رصدخانۀ اروپا به پژوهش پرداخت. محمد حیدری ملایری علاوه بر انتشار این پژوهش ها مؤلف یک واژه‌نامۀ چندزبانۀ ستاره شناسی است.

محمد حیدری ملایری در سال ۱۳۲۶ در ملایر به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۵ دیپلم کارشناسی خود را در رشتۀ فیزیک از دانشگاه تهران دریافت کرد. او ویراستار انتشارات فرانکلین بود و همزمان ده ها کتاب در زمینۀ اخترشناسی به فارسی برگرداند. دکتر محمد حیدری ملایری در سال ۱۳۵۳ با بورس دولت فرانسه به پاریس رفت و در رشته های اخترشناسی و اخترفیزیک درس خواند و در سال ۱۳۵۹ کرسی رسمی “اخترشناس” در رصدخانۀ پاریس را دریافت کرد. از دکتر محمد حیدری ملایری صدها ترجمه، تالیف و تحقیق در زمینه‌های اخترشناسی و زبان شناسی به جای مانده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.