گرانی های جدید: کرایه تاکسی ۶۰ درصد گران شد، نان در اردبیل گران شد، ۵ برند لوازم خانگی باز هم گران کردند، قیمت مرغ به ۷۳ هزار تومان رسید/ تخم مرغ هم گران شد

پنجشنبه, 14ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

کرایه تاکسی ۶۰ درصد گران شد

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، میانگین افزایش نرخ کرایه امسال ۴۵ درصد است.
 
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران حداکثر نرخ افزایش کرایه تاکسی ۶۰ درصد است و هر تاکسیرانی که از این نرخ بیشتر دریافت کند متخلف است و شهروندان می توانند شماره پلاک آن تاکسی متخلف را به سامانه ۱۳۷ گزارش کنند.

وحدت‌کار گفت: چاپ و نصب برچسب نرخ های جدید در سطح شهر آغاز شده و در روزهای آینده این کار انجام خواهد شد. افزایش نرخ کرایه تاکسی ها به تاکسیرانان ابلاغ شده و از شهروندان می خواهیم پرداخت کرایه تاکسی را بصورت آنلاین و الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نرخ جدید کرایه تاکسی ها در پایانه های تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده و مشکلی در این زمینه نیست اما در موضوع تاکسی های گردشی گزارشاتی داشتیم و حتما برخورد صورت می گیرد و از مردم می خواهیم گزارشات تاکسیرانانی که بیشتر از مصوبه کرایه دریافت می کنند را حتما به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

*****

نان در اردبیل گران شد

قیمت نان‌های لواش، بربری، فطیر و سنگگ افزایش پیدا کردند.
 
آفتاب‌‌نیوز :

این در حالیست که هیچگونه اطلاع‌رسانی قبلی در این زمینه انجام نشده و بنا به گفته بهنام اسماعیلی، رییس اتحادیه نانوایان اردبیل این افزایش قیمت در حکم اصلاح قیمت می‌باشد.

بهنام اسماعیلی، رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در گفتگو با ایسنا گفت: از سال ۱۳۹۹ افزایش قیمت نان در اردبیل اعمال نشده و ۶۰ درصد از استان‌های همجوار در قیمت نان عقب می‌باشیم.

اما طبق گفته مصرف‌کنندگان نان در یکسال گذشته با افزایش قیمت خودسرانه برخی نانوا‌ها افزایش پیدا کرده و موجب گلایه شهروندان شده بود.

رییس اتحادیه نانوایان در ارتباط با افزایش قیمت فطیر در نیمه دوم سال گذشته گفت: تغییر قیمت فطیر در سال گذشته نتیجه افزایش قیمت روغن، شکر و سایر مواد اولیه تهیه نان فطیر بود.

اما با نگاهی به هزینه کرد‌های نانوایان و با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران به نظر میرسد افزایش ۳۰ درصدی و ۵۰ درصدی قیمت قوت غالب مردم قطعی است.

*****

قیمت‌ لوازم خانگی برای چندمین بار تا ۲۰ درصد گران شده است

۵ برند لوازم خانگی باز هم گران کردند؛ چرا با متخلفان برخورد نمی‌شود؟

بررسی بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد در زمان حاضر اکثر شرکت‌ها از جمله پاکشوما، امرسان، آبسال، هیمالیا و دیپوینت قیمت‌ها را غیرقانونی ۱۰ تا ۲۰ درصد گران کرده‌اند، ولی خبری از برخورد با متخلفین نیست.
 
آفتاب‌‌نیوز :

 ماجرای افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی از ماه‌های پایانی سال گذشته وارد فاز جدیدی شده است و در حالی که تولیدکنندگان به‌صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند، سازمان حمایت با انتشار اطلاعیه‌هایی از ممنوعیت افزایش قیمت و حتی برخورد با متخلفین خبر داد.

اما متأسفانه طی این مدت نه‌تن‌ها برخوردی با متخلفین در افزایش قیمت محصولات نشد بلکه در سال جدید نیز روند افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی آغاز شده است و تعدادی از واحد‌ها با کاهش عرضه و حتی توقف فروش خواستار افزایش مجدد قیمت محصولات خود هستند.

روند افزایش قیمت لوازم خانگی از ۷ اسفند سال گذشته صعودی شده است و تولیدکنندگان با سوءاستفاده از بازار شب عید قیمت محصولات خود را از ۴۰ تا ۸۰ درصد گران کردند، اما گویا این افزایش قیمت‌ها برای آن‌ها قانع‌کننده نبود و در اردیبهشت ماه امسال بازار با لیست جدید قیمت انواع محصولات لوازم خانگی روبه‌رو شده است. بررسی بازار نشان می‌دهد در زمان حاضر اکثر شرکت‌ها از جمله پاکشوما، امرسان، آبسال، هیمالیا و دیپوینت قیمت‌ها را ۱۰ تا ۲۰ درصد گران کرده‌اند و خبری هم از برخورد با متخلفین نیست.

البته تعدادی از تولیدکنندگان نیز فقط با تغییر نام مدل محصول قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و آن را به نام یک محصول جدید راهی بازار کرده‌اند، علاوه بر این تعدادی هم با نصب یک قطعه جزئی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی محصول را با امکانات جدید معرفی می‌کنند و با تبلیغات اغواکننده در نهایت کالا را با رشد قیمتی بالا به فروش می‌رسانند.

پیگیری از سازمان حمایت در مورد دلایل افزایش چندباره قیمت لوازم خانگی نشان می‌دهد هنوز هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات صادر نشده است و هرگونه گرانی این کالا‌ها غیرقانونی است.

حال باید به این نکته نیز توجه کرد اگر افزایش قیمتی به‌صورت غیرقانونی توسط تولیدکنندگان اجرایی می‌شود باید برخورد لازم از سوی سازمان حمایت و مراجع مربوطه صورت گیرد، البته سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی در سال گذشته خبر جریمه شدن چند شرکت لوازم خانگی را اعلام کردند، اما هنوز این پرونده‌ها به سرانجام نرسیده است و همین امر عاملی می‌شود تا تولیدکننده نسبت به برخورد با تخلفات خود نگران نباشد و به‌صورت خودسرانه نسبت به تغییرات قیمتی اقدام کند.

در زمان حاضر بازار لوازم خانگی در رکود قرار دارد و اگر خریداران خواستار تغییر محصولات یا خرید جدیدی بودند آن را در اسفند ماه انجام داده‌اند و امروز خبری از مشتری در بازار نیست، در این شرایط به‌نظر می‌رسد باید تولیدکنندگان با ارائه مشوق‌هایی خواستار تحریک بازار و فروش محصولات خود باشند نه اینکه با افزایش مجدد قیمت‌ها رکود بازار را تشدید کنند.

البته باید وزارت صمت نیز به این نکته توجه کند که چرخ تولید نیازمند مواد اولیه با قیمت مناسب و ارز قابل قبول است اگر این الزامات به خط تولید نرسد به‌طور حتم تولید دچار مشکل خواهد شد، اما نباید مشکلات تولید به مصرف‌کننده تسری پیدا کند و تولیدکننده بدون توجه به مشتریان نسبت به تغییرات قیمتی خود اقدام نماید، مشکلات تولید باید از طرف وزارت صمت برطرف شود و نباید مصرف‌کننده تاوان این موضوع را پرداخت کند.

*******

قیمت مرغ به ۷۳ هزار تومان رسید/ تخم مرغ هم گران شد

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از افزایش قیمت قیمت مرغ زنده درب مرغداری به ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان با نرخ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال خبر داد. البته قیمت مرغ در برخی نقاط کشور تا ۱۰۰ هزارتومان نیز فروخته می‌شود.
 
 
آفتاب‌‌نیوز :

عطاالله حسن‌زاده عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درخصوص لزوم واگذاری اختیارات تولید و تنظیم بازار گوشت مرغ به اتحادیه‌ها گفت: با واگذاری اختیارات تولید و تنظیم بازار به اتحادیه ها، قطعا شاهد مدیریت بهینه بازار خواهیم بود.با این اقدام صورت گرفته مطمئنا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرایط بهتری را پشت سر خواهند گذاشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون قیمت گوشت مرغ گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید ظرف چند ماه گذشته، قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان حداکثر ۷۳ هزار با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شد. دامنه قیمت جوجه یکروزه نیز بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ برای تحویل به مرغداران معین شد.

سال گذشته قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ درب واحدهای پرورشی ۴۵ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان ۶۳ هزار تومان تعیین شده بود.

تخم مرغ گران شد/ قیمت هرکیلو تخم مرغ به ۵۶ هزار تومان رسید

همچنین حمیدرضا کوچک کاشانی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص قیمت نهایی تخم‌مرغ، گفت: با توجه به مسئولیت تنظیم بازار و برنامه‌ریزی تولید که در ۲۷ دی ماه سال گذشته به اتحادیه میهن واگذار شد، ما از دو ماه گذشته برای اصلاح قیمت و واقعی شدن آن پیگیر بودیم.  برای این که مرغداران در نیمه دوم سال مشکلی در تولید و تداوم آن نداشته باشند، قیمت پیشنهادی تخم‌مرغ به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر هرکیلو تخم مرغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان در درب مرغداری و ۵۶ هزار تومان برای مصرف کننده اعلام شد. تا مرغداران بتوانند انگیزه لازم را داشته باشند تا نیمه دوم سال که نیمه پرمصرف تخم‌مرغ برای مردم است، مشکلی در بحث تامین تخم‌مرغ در کشور وجود نداشته باشد. درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ با افزایش ۲۷ درصدی از ۴۹ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: این قیمت نهایی شده و امروز به میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور اعلام شد و امیدواریم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، امسال نیز همچون سال گذشته در بحث تخم‌مرغ مشکلی نداشته باشیم. در صورت ثابت بودن ارز برای تامین مواد اولیه و نهاده‌ها، هیچ گونه کمبودی در خصوص تخم‌مرغ در کشور نخواهیم داشت و حتی صادرات تخم‌مرغ بیش از سال گذشته خواهد بود.

مسئولیت تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ به تشکل‌ها واگذار شد

همچنین دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه از واگذاری مسئولیت تنظیم و برنامه‌ریزی تولید مرغ و تخم مرغ به تشکل‌ها خبر داد.

محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه درخصوص واگذاری مسئولیت تنظیم بازار و برنامه‌ریزی تولید به تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: واگذاری اختیارات تنظیم بازار و تولید به اتحادیه‌ها اقدامی بزرگ و شایسته تقدیر است. امیدواریم در بحث تخصصی کار ما که همان جوجه یک‌روزه هست، همکاری و ارتباط تنگاتنگی با تشکل‌ها در بحث تولید ایجاد شود.

وی با بیان این که همکاری با تشکل‌ها پیش نیاز تامین گوشت مرغ مورد نیاز کشور است، گفت: در نظر داریم، جوجه یک روزه را با قیمت مصوبی که طی جلسات کارشناسی تعیین شده است در اختیار واحد‌های تولید کننده مرغ گوشتی قرار دهیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه افزود: قیمت واقعی جوجه یک روزه از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان براساس نژاد و سویه، جنس و سن جوجه متفاوت است و این قیمت در جوجه جوان و کمی مسن در نوسان است که در اختیار اتحادیه مرکزی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، متقاضیان در استان‌ها براساس جوجه‌های مورد نیاز به اتحادیه مرکزی درخواست می‌دهند و ما نیز در این خصوص همکاری لازم را خواهیم داشت تا با در اختیار قرار دادن جوجه با قیمت ثابتی که طی یکسال مد نظر است، در خدمت تولید‌کنندگان و امنیت غذایی جامعه باشیم.

صدیق‌پور تصریح کرد: هیچگونه مشکلی در ارتباط با تامین جوجه یک روزه مورد نیاز کشور طی ماه‌های آینده نداریم و با تمام توان در خدمت تولیدکنندگان مرغ گوشتی هستیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.